SM01: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (dr red, dr tech)
Linia 1: Linia 1:
SM01 jest to spalinowa lokomotywa manewrowa, produkowana pierwotnie przez niemieckie zakłady Krupp, przeznaczona głównie do przetaczania wagonów wewnątrz zakładów przemysłowych.  
+
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 +
|typ_lokomotywy        = Kö, Köf II
 +
|przewoźnik            = [[PKP]], [[kolej wewnątrzzakładowa|przemysł]]
 +
|oznaczenie_przewoźnika = SM01
 +
|grafika                =
 +
|opis_zdjęcia          =
 +
|producent              = różni producenci
 +
|lata_budowy            = 1930 - 1956
 +
|układ_osi              = B
 +
|masa_własna            =
 +
|masa_służbowa          =
 +
|długość_ze_zderzakami  = 6450 mm
 +
|szerokość              =
 +
|wysokość              =
 +
|rozstaw_osi_skrajnych  =
 +
|średnica_kół          = 800 mm
 +
|rozstaw_szyn          = 1435 mm
 +
|zapas_paliwa          =
 +
|typ_silnika            =
 +
|moc_znamionowa        =
 +
|siła_pociągowa        = 47 kN
 +
|rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 +
|prędkość_konstrukcyjna = 45 km/h
 +
|nacisk_osi            =
 +
|system_hamulca        =
 +
|sterowanie_wielokrotne =
 +
|system_ogrzewania      =
 +
|swiadectwo_typu        =
 +
|uwagi                  = Istnieje prawdopodobieństwo różnic spowodowanych przyjęciem jednego oznaczenia dla dwóch typów lokomotyw
 +
}}
 +
 
 +
'''SM0'''1 - spalinowa lokomotywa manewrowa produkowana pierwotnie przez niemieckie zakłady Krupp, przeznaczona głównie do przetaczania wagonów wewnątrz zakładów przemysłowych.  
  
 
Na polskiej sieci kolejowej oznaczenia SM01 zostało przyjęte dla dwóch typów niemieckich lokomotyw: Kö - produkowanych w latach 1930 - 1938 przez różne zakłady oraz Köf II, których produkcja trwała 24 lata i zakończyła się w 1956 roku.  
 
Na polskiej sieci kolejowej oznaczenia SM01 zostało przyjęte dla dwóch typów niemieckich lokomotyw: Kö - produkowanych w latach 1930 - 1938 przez różne zakłady oraz Köf II, których produkcja trwała 24 lata i zakończyła się w 1956 roku.  
Linia 13: Linia 44:
 
Obecnie do dziś niemieckie koleje przemysłowe używają tego typu lokomotyw do pracy manewrowej. PKP prawdopodobnie użytkowała te maszyny w ilości sztuk trzech. Dwa zachowane egzemplarze można oglądać w skansenie kolejowym w Pyskowicach oraz Skierniewicach.  
 
Obecnie do dziś niemieckie koleje przemysłowe używają tego typu lokomotyw do pracy manewrowej. PKP prawdopodobnie użytkowała te maszyny w ilości sztuk trzech. Dwa zachowane egzemplarze można oglądać w skansenie kolejowym w Pyskowicach oraz Skierniewicach.  
  
== Dane techniczne  ==
 
 
''Istnieje prawdopodobieństwo różnic spowodowanych oznaczeniem przyjętym dla dwóch typów lokomotyw''
 
 
Długość ze zderzakami: 6450 mm
 
 
Średnica kół: 850 mm
 
 
Siła pociągowa: 47 kN
 
 
Rodzaj przekładni: mechaniczna
 
 
Prędkość maksymalna: 45 km/h
 
  
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]

Wersja z 16:00, 9 sty 2018

Kö, Köf II
'
Przewoźnik PKP, przemysł
Oznaczenie przewoźnika SM01
Producent różni producenci
Lata budowy 1930 - 1956
Układ osi B
Rozstaw szyn 1435 mm



Średnica kół 800 mm
Długość ze zderzakami 6450 mm


Prędkość konstrukcyjna 45 km/h
Maksymalna siła pociągowa 47 kN


Rodzaj przekładni mechaniczna



Istnieje prawdopodobieństwo różnic spowodowanych przyjęciem jednego oznaczenia dla dwóch typów lokomotyw


SM01 - spalinowa lokomotywa manewrowa produkowana pierwotnie przez niemieckie zakłady Krupp, przeznaczona głównie do przetaczania wagonów wewnątrz zakładów przemysłowych.

Na polskiej sieci kolejowej oznaczenia SM01 zostało przyjęte dla dwóch typów niemieckich lokomotyw: Kö - produkowanych w latach 1930 - 1938 przez różne zakłady oraz Köf II, których produkcja trwała 24 lata i zakończyła się w 1956 roku.

Konstrukcja

Konstrukcja lokomotywy jest oparta na prostych rozwiązaniach technicznych, między innymi układowi osi "B". Paradoksalnie było to największym atutem tych pojazdów, dzięki czemu zyskały one uznanie dwóch powojennych przewoźników niemieckich: Deutsche Bundesbahn oraz Deutsche Reichsbahn, stanowiąc przez długi okres podstawę taboru naszych zachodnich sąsiadów.

Eksploatacja

Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, jednak prawdopodobnie było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i korektą granic Rzeczpospolitej Polskiej powodującą ustalenie dziesięciu nowych okręgów kolejowych. Nie jest też do końca pewna liczba tych lokomotyw używanych przez służbę trakcji PKP, prawdopodobnie były to 3 egzemplarze. Pozostałe lokomotywy zostały przekazane do innych jednostek PKP, np ZNTK lub służby drogowej, gdzie były wykorzystywane co najmniej do końca lat 80.

Obecnie do dziś niemieckie koleje przemysłowe używają tego typu lokomotyw do pracy manewrowej. PKP prawdopodobnie użytkowała te maszyny w ilości sztuk trzech. Dwa zachowane egzemplarze można oglądać w skansenie kolejowym w Pyskowicach oraz Skierniewicach.