Ls60: Różnice pomiędzy wersjami
m (Wycofano edycje użytkownika Paweł Niemczuk (dyskusja). Autor przywróconej wersji to Ptr.) |
|||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 37: | Linia 37: | ||
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
− | Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Jedynie nieliczne egzemplarze znalazły się w jednostkach zaplecza technicznego [[PKP]]. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a | + | Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Jedynie nieliczne egzemplarze znalazły się w jednostkach zaplecza technicznego [[PKP]]. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowane egzemplarze można zobaczyć w Ls60 - 6322 jako eskponat w [[Skansen Kolejowy w Chabówce|skansenie kolejowym w Chabówce]], [[Parowozownia Skierniewice]], [[Parowozownia Jarocin|Parowozowni Jarocin]], [[Skansen Kolejowy w Chabówce|Skansenie Kolejowym w Chabówce]], [[Skansen Kolejowy w Pyskowicach|Skansenie Kolejowym w Pyskowicach]] oraz w kolekcji [[Klub Sympatyków Kolei|Klubu Sympatyków Kolei]] we Wrocławiu. |
− | Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku. | + | [[Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej]] remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku. |
<gallery widths=200 heights=180 perrow=2 caption=""> | <gallery widths=200 heights=180 perrow=2 caption=""> |
Wersja z 15:13, 28 mar 2018
Ls60 | |
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. | |
Przewoźnik | przemysł - obsługa małych bocznic |
Oznaczenie przewoźnika | Ls60 |
Producent | Zastal, Fablok |
Lata budowy | 1961 - 1971 |
Układ osi | B |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 16 t |
Nacisk osi na szyny | 8 t |
Rozstaw osi skrajnych | 2500 mm |
Długość ze zderzakami | 5930 mm |
Szerokość | 2970 mm |
Wysokość | 3080 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 11,36 km/h* |
Maksymalna siła pociągowa | 4,5 kN |
Typ silnika spalinowego | Andoria S-324HL |
Moc znamionowa | 46 kW (60 KM) |
Zapas paliwa | 120 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
System hamulca | ręczny zaciągowy |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | brak |
* - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h |
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używaną głównie do obsługi małych bocznic kolejowych.
Konstrukcja
W 1961 roku w chrzanowskim Fabloku rozpoczęto produkcję lokomotywy Ls60, która była rozwinięciem produkowanej w tej fabryce serii Ls40 (SM02). Uwzględniono przy tym wszelkie uwagi dotyczące eksploatacji lokomotyw Ls40. Aby poprawić warunki pracy, zwłaszcza zimą, w nowych lokomotywach zamontowano całkowicie zamkniętą kabinę maszynisty pochodzącą z lokomotywy Ls150 (SM03). Montowano też mocniejsze silniki S-324HL, gdyż dotychczas stosowane w Ls40 jednostki napędowe (S-64) często okazywały się zbyt słabe. Z pierwowzoru zachowało się podwozie oraz czterobiegowa przekładnia. W Fabloku wyprodukowano 197 sztuk tejże lokomotywy, po czym w 1965 roku produkcję przeniesiono do zakładów Zastal w Zielonej Górze, gdzie do 1971 roku wyprodukowano 365 maszyn serii Ls60.
Eksploatacja
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Jedynie nieliczne egzemplarze znalazły się w jednostkach zaplecza technicznego PKP. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowane egzemplarze można zobaczyć w Ls60 - 6322 jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce, Parowozownia Skierniewice, Parowozowni Jarocin, Skansenie Kolejowym w Chabówce, Skansenie Kolejowym w Pyskowicach oraz w kolekcji Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.
Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
Lokomotywa Ls60-036 na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy.