Ls800: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 58: | Linia 58: | ||
{{clear}} | {{clear}} | ||
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | <gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | ||
− | Plik:Wiskol.jpg| | + | Plik:Wiskol.jpg|Lokomotywy SM42-2390 i SM42-2445 należące do firmy [[Wiskol]] z transportem szyn w [[Oborniki Wielkopolskie (dworzec kolejowy)|Obornikach]]. |
+ | </gallery> | ||
+ | {{clear}} | ||
+ | <gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | ||
+ | Plik:SM42-2427.jpg|Lokomotywa SM42-2427 należąca do [[LOTOS Kolej]] na dworcu w [[Oborniki Wielkopolskie (dworzec kolejowy)|Obornikach]]. | ||
</gallery> | </gallery> | ||
{{clear}} | {{clear}} |
Aktualna wersja na dzień 14:48, 22 maj 2018
Ls800 (SM42) | |
Lokomotywa SM42-2355 należąca do LOTOS Kolej. | |
Przewoźnik | przemysł, PKP, Przewozy Regionalne (PolRegio) |
Oznaczenie przewoźnika | Ls800, SM42, SU42, SP42 |
Producent | Fablok Chrzanów |
Lata budowy | 1965-1992 |
Układ osi | Bo'Bo' |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 70000 kg |
Nacisk osi na szyny | 175 kN |
Rozstaw osi skrajnych | 10100 mm |
Średnica kół | 1100 mm |
Długość ze zderzakami | 14240 mm |
Szerokość | 3173 mm |
Wysokość | 4400 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 90 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 228 kN |
Typ silnika spalinowego | a8C22 |
Moc znamionowa | 588 kW (800 KM) |
Zapas paliwa | 2840 l |
Rodzaj przekładni | elektryczna |
System hamulca | Oerlikon |
Sterowanie wielokrotne | jest |
System ogrzewania | brak/jest[1] |
Ls800 (SM42)[2] - Lokomotywa zaprojektowana do obsługi ciężkich prac manewrowych, a także do prowadzenia lekkich pociągów towarowych.
Historia[edytuj]
Projekt lokomotywy zrodził się na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku, w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu, przy współpracy z Centralnym Biurem Konstrukcyjnym Silników Spalinowych w Warszawie. W głównym zamierzeniu lokomotywy te miały zastąpić parowozy w ruchu manewrowym, jednak używano je również do prowadzenia lekkich pociągów towarowych i osobowych na szlakach niezelektryfikowanych. Lokomotywy produkowane były w latach 1965-1992 w zakładach Fablok w Chrzanowie. Wyprodukowano 1822 egzemplarze, w tym 1157 lokomotyw dla PKP.
Budowa lokomotywy[edytuj]
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch wózkach dwuosiowych w układzie Bo'Bo'. Cztery silniki trakcyjne LSf-430 o mocy 173 kW, zawieszone są na osiach systemem tramwajowym. W pierwszych typach lokomotyw zastosowano wózki typu 6D z oparciem w układzie bujakowym. Lokomotywy od nr. 521 wyposażone są w lżejsze wózki typu 1LN bez belki bujakowej. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny a8C22 o mocy 588 kW (800 KM). Silnik połączony jest z prądnicą główną LSPa-740 o mocy 588kW. Pudło lokomotywy składa się z trzech niesymetrycznych części. Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą główną, dalej kabina maszynisty a za kabiną przedział z aparaturą elektryczną.
Odmiany i modernizacje[edytuj]
Wraz z lokomotywami Ls800 w latach 1967-1978 powstała ich odmiana 101D (SP42/SU42)[3], przeznaczona do obsługi lekkich pociągów pasażerskich. Różnica jaka występuje miedzy tymi pojazdami jest taka, że w 101D za przedziałem elektrycznym zamontowano kocioł grzewczy typu WB-5 do parowego ogrzewania wagonów. Wyprodukowano i dostarczono dla PKP 268 egzemplarzy tej serii. Kłopoty z obsługą kotłów oraz malejąca liczba wagonów przystosowanych do tego systemu ogrzewania, wymusiła konieczność przeprowadzenia dalszej modernizacji. W latach 1975-1977 w Fabloku przebudowano lokomotywy Ls800, przystosowując je do elektrycznego ogrzewania składu. Zostały wyposażone w system ogrzewania elektrycznego 500V zasilany z prądnicy głównej. W sumie przebudowano i dostarczono dla PKP 39 egzemplarzy lokomotywy, którym przewoźnik nadał oznaczenie SU42. W 2000 roku pozostałe w służbie egzemplarze zostały przebudowane ponownie do wersji Ls800. W latach 1999-2000 w zakładach ZNTK w Nowym Sączu przebudowano 40 egzemplarzy lokomotyw 101D. Przebudowa polegała na usunięciu kotła WB-5 a w jego miejsce zamontowano trójfazowy agregat prądotwórczy, dostarczający prąd o napięciu 3000V do ogrzewania wagonów. Podczas modernizacji lokomotywy otrzymały oznaczenie SU42 oraz numerację 501-540. W 1999r. przebudowano dwie należące do PTKiGK Rybnik lokomotywy SM42 o numerach 2536 i 2197. Nowa seria została oznaczona jako Ls1000. Zmodernizowano dwa egzemplarze oznaczając je: Ls1000-001 i Ls1000-002. Lokomotywa 001 obecnie należy do spółki Dolnośląskie Linie Autobusowe, a 002 do DB Cargo Polska.
Eksploatacja[edytuj]
Galeria[edytuj]
Zmodernizowana lokomotywa SM42-1602 należąca do PKP Cargo.
Lokomotywa SU42-534 należąca do Przewozów Regionalnych na dworcu w Gdynii.
Lokomotywy SM42-2390 i SM42-2445 należące do firmy Wiskol z transportem szyn w Obornikach.
Lokomotywa SM42-2427 należąca do LOTOS Kolej na dworcu w Obornikach.