Ls40: Różnice pomiędzy wersjami
(plus tabelka) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | Ls40 – lokomotywa spalinowa manewrowa małej mocy, produkowana w [[Fablok|Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie]] w latach 1952-1961. Wyprodukowano łącznie 581 sztuk Ls40 w 5 umownych wersjach różniących się kształtem budki maszynisty oraz przedziału silnikowego. | + | {{Lokomotywa spalinowa infobox |
+ | |typ_lokomotywy = Ls40, SM02,Lo100 | ||
+ | |przewoźnik = [[PKP]], [[przemysł]], Wojsko Polskie | ||
+ | |oznaczenie_przewoźnika = SM03, Ls150, 2D | ||
+ | |producent = [[Fablok|FABLOK Chrzanów]] | ||
+ | |lata_budowy = 1952-1961 | ||
+ | |układ_osi = B | ||
+ | |masa_służbowa = 16 t | ||
+ | |długość_ze_zderzakami = 6000 mm | ||
+ | |szerokość = b/d | ||
+ | |wysokość = b/d | ||
+ | |rozstaw_osi_skrajnych = 2500 mm | ||
+ | |średnica_kół = 950 mm | ||
+ | |rozstaw_szyn = 1435 mm | ||
+ | |zapas_paliwa = 120 l | ||
+ | |typ_silnika = S64L | ||
+ | |moc_znamionowa = 40 KM | ||
+ | |siła_pociągowa = 4,5 kN (4500 kG) | ||
+ | |rodzaj_przekładni = mechaniczna | ||
+ | |prędkość_konstrukcyjna = 11 km/h | ||
+ | |nacisk_osi = b/d | ||
+ | |system_hamulca = ręczny, zaciągowy | ||
+ | |system_ogrzewania = brak | ||
+ | |sterowanie_wielokrotne = brak | ||
+ | |uwagi = | ||
+ | ||grafika = [[Plik:Ls40-4606 w Jaworzynie Śląskiej.JPG|290px]] | ||
+ | |opis_zdjęcia = Lokomotywa spalinowa Ls40-4606 w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej. | ||
+ | }} | ||
+ | |||
+ | '''Ls40''' – lokomotywa spalinowa manewrowa małej mocy, produkowana w [[Fablok|Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie]] w latach 1952-1961. Wyprodukowano łącznie 581 sztuk Ls40 w 5 umownych wersjach różniących się kształtem budki maszynisty oraz przedziału silnikowego. | ||
Lokomotywa nie znalazła szerszego zastosowania w PKP (seria [[SM02]]) ze względu na niewielkie osiągi (zasięg: ok. 60 km, maksymalna prędkość: 11 km/h), jednakże, pod oznaczeniem Ls40, była szeroko używana do obsługi bocznic zakładów przemysłowych jako mała, ekonomiczna i lekka lokomotywa manewrowa. Ls40 była najmniejszą (długość: 6 m, masa: 16 ton) lokomotywą normalnotorową produkowaną w powojennej Polsce. | Lokomotywa nie znalazła szerszego zastosowania w PKP (seria [[SM02]]) ze względu na niewielkie osiągi (zasięg: ok. 60 km, maksymalna prędkość: 11 km/h), jednakże, pod oznaczeniem Ls40, była szeroko używana do obsługi bocznic zakładów przemysłowych jako mała, ekonomiczna i lekka lokomotywa manewrowa. Ls40 była najmniejszą (długość: 6 m, masa: 16 ton) lokomotywą normalnotorową produkowaną w powojennej Polsce. |
Wersja z 18:58, 27 maj 2018
Ls40, SM02,Lo100 | |
Lokomotywa spalinowa Ls40-4606 w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej. | |
Przewoźnik | PKP, przemysł, Wojsko Polskie |
Oznaczenie przewoźnika | SM03, Ls150, 2D |
Producent | FABLOK Chrzanów |
Lata budowy | 1952-1961 |
Układ osi | B |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 16 t |
Nacisk osi na szyny | b/d |
Rozstaw osi skrajnych | 2500 mm |
Średnica kół | 950 mm |
Długość ze zderzakami | 6000 mm |
Szerokość | b/d |
Wysokość | b/d |
Prędkość konstrukcyjna | 11 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 4,5 kN (4500 kG) |
Typ silnika spalinowego | S64L |
Moc znamionowa | 40 KM |
Zapas paliwa | 120 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
System hamulca | ręczny, zaciągowy |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | brak |
Ls40 – lokomotywa spalinowa manewrowa małej mocy, produkowana w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie w latach 1952-1961. Wyprodukowano łącznie 581 sztuk Ls40 w 5 umownych wersjach różniących się kształtem budki maszynisty oraz przedziału silnikowego.
Lokomotywa nie znalazła szerszego zastosowania w PKP (seria SM02) ze względu na niewielkie osiągi (zasięg: ok. 60 km, maksymalna prędkość: 11 km/h), jednakże, pod oznaczeniem Ls40, była szeroko używana do obsługi bocznic zakładów przemysłowych jako mała, ekonomiczna i lekka lokomotywa manewrowa. Ls40 była najmniejszą (długość: 6 m, masa: 16 ton) lokomotywą normalnotorową produkowaną w powojennej Polsce.
Lista lokomotyw (niepełna)
Typ / Numer fabryczny | Rok produkcji | Stan | Rozstaw | Typ silnika | Oznaczenie | Stacjonowanie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ls40/- | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | - | Cegielnia "Więcław" | |
Ls40/3100 | - | Nieznany | 1435 mm | S64L | Ls40-3100 | Jednostka Wojskowa 48-24 w Stawach k/Dęblina | |
Ls40/3571 | - | Nieznany | 1435 mm | S64L | Ls40-3571 | "Fabryka Pojazdów Szynowych" w Poznaniu | malowanie żółte |
Ls40/3636 | - | Nieznany | 1435 mm | S64L | Ls40-3636 | Cukrownia "Chybie" w Chybiu | |
Ls40/4106 | - | Nieznany | 1435 mm | S64L | Ls40-4106 | Jednostka Wojskowa 48-24 w Stawach k/Dęblina | |
Ls40/5105 | - | Nieznany | 1435 mm | S64L | Ls40-5105 | Młyn "Hermanka" Poznań | |
Ls40/5211 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5211 | Zakłady Płytek Ceramicznych w Opocznie | |
Ls40/5212 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5121 | Kopalnia Węgla Kamiennego Victoria w Wałbrzychu | |
Ls40/5214 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5214 | Przedsiębiorstwo Przerobu Złomu Metali “Centrozłom” w Gdańsku | |
Ls40/5215 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5215 | PLM Wielkopolska Huta Szkła S.A. w Gostyniu | |
Ls40/5216 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5216 | Zakłady Chemiczne “Alwernia” w Alwerni | |
Ls40/5217 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5217 | Huta Szkła w Wyszkowie | |
Ls40/5218 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5218 | Wydział Kruszyw Lekkich w Knurowie | |
Ls40/5219 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5219 | Tartak w Wałbrzychu | |
Ls40/5220 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5220 | Dolnośląskie Zakłady Chemiczne “Organika” w Żarowie (?) | |
Ls40/5231 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5231 | Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego “PZZ” w Poznaniu - młyn w Pniewach | |
Ls40/5232 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5232 | Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego “PZZ” w Pile | |
Ls40/5233 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5233 | Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowo-Produkcujne"Glob-Rol". Elewator "Nadodrze" we Wrocławiu | |
Ls40/5235 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5235 | Kaliskie Zakłady Koncentratów Spożywczych “Winiary” w Kaliszu | |
Ls40/5236 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5236 | Inowrocławskie Kopalnie Soli w Inowrocławiu | |
Ls40/5237 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5237 | Zakłady Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego we Włocławku | |
Ls40/5238 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5238 | Zakłady Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego we Włocławku | |
Ls40/5239 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5239 | Zakłady Drzewne Przemysłu Węglowego. Tartak i Stolarnia w Kobiórze | |
Ls40/5241 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5241 | “Centromag” w Warszawie | |
Ls40/5243 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5243 | Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne “Polfa” w Warszawie | |
Ls40/5244 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5244 | Zakład Produkcji Kazeiny w Murowanej Goślinie | |
Ls40/5245 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5245 | Zakłady Włókien Sztucznych we Wrocławiu | |
Ls40/5247 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5247 | Zakłady Młynarskie "PZZ" w Kutnie | |
Ls40/5248 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5248 | Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego w Zielonej Górze | |
Ls40/5249 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5249 | Zakłady Owocowo-Warzywne “Pelitowin” w Jaśle | |
Ls40/5250 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5250 | Przedsiębiorstwo Przerobu Złomu Metali we Wrocławiu | |
Ls40/5253 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5253 | Huta Szkła “Nadbużanaka” w Lubartowie | |
Ls40/5254 | - | Pomnik | 1435 mm | S324HL | Ls40-5254 | Lubiana Pyrzycka | Malowanie białe z czerwonym pasem (CPN). |
Ls40/5256 | - | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5256 | Wrocławskie Zakłady Chemii Gospodarczej “Pollena” we Wrocławiu | |
Ls40/b/d | - | Złom | 1435 mm | Nieznany | Ls40 | Zakłady Wapiennicze w Wojcieszowie | |
Ls40/3075 | 1952 | Eksponat | 1435 mm | S64L | Ls40-3075 | Mogileńskie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei | |
Ls40/3076 | 1952 | Nieznany | 1435 mm | S64L | Ls40-3076 | Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego w Poznaniu. Elewator w Gnieźnie | |
Ls40/3085 | 1953 | Sprawna | 1435 mm | S324HL | 3085 | Wojskowe Zaklady Uzbrojenia S.A w Grudziadzu ul. Parkowa 42 | |
Ls40/3621 | 1954 | Złom | 1435 mm | Nieznany | Ls40-3621 | Cukrownia Tuczno | Lokomotywa przebudowana na pług odśnieżny. |
Ls40/4115 | 1954 | Pomnik | 1435 mm | B/d | b/d | Zespół Szkół im. Władysława Reymonta w Małaszewiczach | |
Ls40/4122 | 1954 | Sprawna | 1435 mm | Nieznany | Ls40-4122 | Skansen w Pyskowicach | |
Ls40/4131 | 1954 | Odstawiona | 1435 mm | S64L | Ls40-4131 | Polskie Młyny S.A. - Oleśnica | |
Ls40/4164 | 1955 | Wrak | 1435 mm | S64L | Ls40-4164 | Złomowisko "PPUH Pineccy" w Bronisławiu | |
Ls40/4166 | 1955 | Eksponat | 1435 mm | Nieznany | Ls40-4166 | Skansen w Pyskowicach | |
Ls40/4527 | 1956 | Nieznany | 1435 mm | S64L | Ls40-4527 | ZPRE Czerwonak | |
Ls40/4542 | 1956 | Nieznany | 1435 mm | B/d | Ls40-4542 | Zakłady mechaniczne "Dezam" w Dzierżonowie | |
Ls40/4544 | 1956 | Sprawna | 1435 mm | S324HL | Ls40-4544 | Parowozownia Skierniewice | |
Ls40/4557 | 1956 | Eksponat | 1435 mm | Nieznany | Ls40-4557 | Parowozownia Jarocin | Oznaczenie wojskowe WP 01-400-17 |
Ls40/4569 | 1956 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-4569 | Cukrownia "Pruszcz" w Pruszczu Gdańskim | |
Ls40/4570 | 1956 | Sprawna | 1435 mm | S64L | Ls40-4570 | Grodziska Kolej Drezynowa | |
Ls40/4572 | 1956 | Sprawna | 1435 mm | S324HL | Ls40-4572 | Parowozownia Skierniewice | |
Ls40/4599 | 1956 | Pomnik | 1435 mm | B/d | nieznane | Łuków Śląski (pomnik) | |
Ls40/3630 | 1957 | Odstawiona | 1435 | S64L | - | "GoodMills Polska" Sp. z o.o. Młyn w Kutnie | |
Ls40/4615 | 1957 | Nieznany | 1435 mm | S64L | Ls40-4615 | CPN Nowy Dwór Gdański | |
Ls40/3888 | 1958 | Eksponat | 1435 mm | S64L | Ls40 3888 | Mogileńskie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei | |
Ls40/5132 | 1958 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5132 | Cukrownia "Gryfice" | Lokomotywa miała zamontowany dodatkowy sprzęg pozwalający sprzęganie z wagonami wąskotorowym na splocie torowym 1000/1435 mm |
Ls40/5139 | 1958 | Eksponat | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5139 | Muzeum Techniki Rolniczej i Gospodarstwa Wiejskiego w Redeczu Krukowym | |
Ls40/5058 | 1959 | Złom | 1435 mm | S64L | Ls40-5058 | Zakłady ziemniaczane we Wronkach | |
Ls40/5060 | 1959 | Pomnik | 1435 mm | S324HL | Ls40-5060 | "Juliusz Ekostacja" Sosnowiec | |
Ls40/5191 | 1959 | Sprawna | 1435 mm | S64L | Ls40-5191 | Franz Kaminski Waggonbau Nysa | Lokomotywa nosi niebieską malaturę z pomarańczowym podwoziem.
Lokomotywa wystawiona na sprzedaż za 30000 zł. |
Ls40/5293 | 1959 | Pomnik | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5293 | Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu | Pomnik we Wrocławiu przy ul. Paczkowskiej |
Ls40/5434 | 1959 | Sprawna | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5434 | Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu | |
Ls40/5458 | 1959 | Złom | 1435 mm | S324HL | Ls40-5458 | Fabryka makaronów "Malma" w Malborku | |
Ls40/5458 | 1959 | Złom | 1435 mm | S324HL | Ls40-5458 | Fabryka makaronów "Malma" w Malborku | |
Ls40/5222 | 1960 | Sprawna | 1435 mm | S324HL | Ls40-5222 | Przedsiębiorstwo Zbożowo-Młynarskie "PZZ" w Białogardzie | |
Ls40/5223 | 1960 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5223 | Zakłady Przemysłu Ziemniaczanego w Wągrowcu | |
Ls40/5224 | 1960 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5224 | “PZZ” w Bolesławcu | |
Ls40/5225 | 1960 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5225 | Gminna Spółdzielnia “Samopomoc Chłopska” w Kaliszu | |
Ls40/5226 | 1960 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5226 | Krakowskie Przedsiębiorstwo Konstrukcji Stalowych i Urządzeń Przemysłowych “Mostostal” w Krakowie | |
Ls40/5227 | 1960 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5227 | Krakowskie Przedsiębiorstwo Konstrukcji Stalo | |
Ls40/5228 | 1960 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5228 | Zakłady Porcelany Stołowej “Łubiana” w Łubianej k/Kościerzyny | |
Ls40/5229 | 1960 | Sprawna | 1435 mm | Andoria S324HL | Ls40 5229 | Muzeum Kolei Helskich | -Zmodyfikowany został pulpit: dodano lamki sygnalizujące ustawienie świateł kierunkowych, nowy przycisk do rozruchu lokomotywy, przycisk na Klakson.
-Klakson elektryczny. |
Ls40/5258 | 1960 | Odstawiona | 1435 mm | Nieznany | Ls40-5258 | Złomowisko "PPUH Pineccy" w Środzie Wielkopolskiej | |
Ls40/Nieznany | Nieznany | Złom | 1435 mm | S64L | Brak | Przedsiębiorstwo Rybackie "Barka" w Kołobrzegu | |
Ls40/4189 | b/d | Nieznany | 1435 mm | B/d | 4189 | b/d | Lokomotywa na przełomie 07/08.2022 znikła z zakładu, obecny stan nieznany. Posiadała białe malowanie. |
Ls40/5285 | b/d | Eksponat | 1435 mm | S64L | Ls40-5285 | Muzeum Techniki Rolniczej i Gospodarstwa Wiejskiego w Redeczu Krukowym | |
Ls40/5455 | b/d | Pomnik | 1435 mm | S64L | Ls40-5455 | Dworzec kolejowy w Skarżysku-Kamiennej | |
Ls40/NN | bd | Pomnik | 1435 mm | Nieznany | brak | Wytwórcza Spółdzielnia Pracy „Społem” w Kielcach | |
Ls40/nieznany | nieznany | Sprawna | 1435 mm | Nieznany | b/d | Austria Juice Poland Sp. z o.o. w Chełmie |