Ls60: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.<ref>informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca pra...”)
 
(infobox)
Linia 1: Linia 1:
 +
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 +
|typ_lokomotywy        = Ls60
 +
|przewoźnik            = [[przemysł]] - obsługa małych bocznic
 +
|oznaczenie_przewoźnika = Ls60
 +
|grafika                = [[Plik:DSC08265am.JPG|290px]]
 +
|opis_zdjęcia          = Lokomotywa [[Ls60/5992|Ls60-036]] na stacji [[Rogów Towarowy Wąskotorowy]].
 +
|producent              = Zastal, Fablok
 +
|lata_budowy            = 1961 - 1971
 +
|układ_osi              = B
 +
|masa_służbowa          = 16 t
 +
|długość_ze_zderzakami  = 5930 mm
 +
|szerokość              =
 +
|wysokość              =
 +
|rozstaw_osi_skrajnych  = 2500 mm
 +
|średnica_kół          =
 +
|rozstaw_szyn          = 1435 mm
 +
|zapas_paliwa          = 120 l
 +
|typ_silnika            = Andoria S-324
 +
|moc_znamionowa        = 46 kW (60 KM)
 +
|siła_pociągowa        = 4,5 kN
 +
|rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 +
|prędkość_konstrukcyjna = 12 km/h*
 +
|nacisk_osi            = 8 t
 +
|system_hamulca        = ręczny zaciągowy
 +
|sterowanie_wielokrotne = brak
 +
|system_ogrzewania      = brak
 +
|uwagi                  = * - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h
 +
}}
 +
 
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.<ref>informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca prawdopodobnie pomyłką z Wls40</ref>. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.
 
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.<ref>informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca prawdopodobnie pomyłką z Wls40</ref>. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.
  
Linia 13: Linia 42:
 
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.  
 
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.  
  
=== Dane techniczne Ls60 ===
 
 
Masa służbowa: 16 t
 
 
Układ osi: B
 
 
Maksymalna siła pociągowa: 4,5 kN
 
 
Rodzaj przekładni: mechaniczna
 
 
System hamulca: zaciągowy
 
 
Prędkość maksymalna: 12 km/h<ref>wg. wybranych źródeł 11,5 km/h</ref>
 
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
  
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]

Wersja z 22:22, 5 mar 2012

Ls60
DSC08265am.JPG
Lokomotywa Ls60-036 na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy.
Przewoźnik przemysł - obsługa małych bocznic
Oznaczenie przewoźnika Ls60
Producent Zastal, Fablok
Lata budowy 1961 - 1971
Układ osi B
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 16 t
Nacisk osi na szyny 8 t
Rozstaw osi skrajnych 2500 mm
Długość ze zderzakami 5930 mm


Prędkość konstrukcyjna 12 km/h*
Maksymalna siła pociągowa 4,5 kN
Typ silnika spalinowego Andoria S-324
Moc znamionowa 46 kW (60 KM)
Zapas paliwa 120 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca ręczny zaciągowy
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak
* - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h


Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.[1]. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.

Konstrukcja

Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcioletnią produkcję.

Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150).

Eksploatacja

Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.

Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.


Przypisy

  1. informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca prawdopodobnie pomyłką z Wls40