Ls60: Różnice pomiędzy wersjami
(infobox) |
|||
Linia 42: | Linia 42: | ||
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku. | Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku. | ||
+ | <gallery widths=200 heights=180 perrow=2 caption=""> | ||
+ | Plik:DSC02141am.JPG|Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem [[Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce|Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce]]. | ||
+ | Plik:DSC02194am.JPG|Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem [[Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce|Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce]]. | ||
+ | </gallery> | ||
+ | {{clear}} | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | [[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] |
Wersja z 22:13, 7 mar 2012
Ls60 | |
Lokomotywa Ls60-036 na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy. | |
Przewoźnik | przemysł - obsługa małych bocznic |
Oznaczenie przewoźnika | Ls60 |
Producent | Zastal, Fablok |
Lata budowy | 1961 - 1971 |
Układ osi | B |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 16 t |
Nacisk osi na szyny | 8 t |
Rozstaw osi skrajnych | 2500 mm |
Długość ze zderzakami | 5930 mm
|
Prędkość konstrukcyjna | 12 km/h* |
Maksymalna siła pociągowa | 4,5 kN |
Typ silnika spalinowego | Andoria S-324 |
Moc znamionowa | 46 kW (60 KM) |
Zapas paliwa | 120 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
System hamulca | ręczny zaciągowy |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | brak |
* - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h |
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.[1]. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.
Konstrukcja
Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcioletnią produkcję.
Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150).
Eksploatacja
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
Przypisy
- ↑ informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca prawdopodobnie pomyłką z Wls40