Archiwum:Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąsk.: Różnice pomiędzy wersjami
(+ opis teczki) |
m (słowa kluczowe) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Teczka w archiwum | {{Teczka w archiwum | ||
− | |Tytuł teczki=Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry | + | |Tytuł teczki=Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry z lat 1946 i 1972 |
|Data początkowa=1946 | |Data początkowa=1946 | ||
|Data końcowa=1972 | |Data końcowa=1972 | ||
− | |Sygnatura teczki=AT- | + | |Sygnatura teczki=AT-00058 |
− | |Słowa kluczowe= | + | |Słowa kluczowe=plan stacji, Tarnowskie Góry, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Tarnowskie Góry Wąskotorowe |
}} | }} | ||
+ | __NOTOC__ | ||
+ | |||
'''Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe''' z lat 1946 i 1972. <br/> | '''Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe''' z lat 1946 i 1972. <br/> | ||
− | Prezentowane niżej dokumenty zostały zeskanowane i udostępnione przez Mariusza Senderowskiego (Sekcja Dokumentacji Historycznej Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych). | + | Prezentowane niżej dokumenty zostały zeskanowane i udostępnione przez Mariusza Senderowskiego (Sekcja Dokumentacji Historycznej Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych). Opisy opracował [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]]. |
+ | {{clear}} | ||
== 1946 == | == 1946 == | ||
− | [[Plik:Tarnowskie Góry Wąsk. 1946.jpg| | + | [[Plik:Tarnowskie Góry Wąsk. 1946.jpg|right|800px]] |
+ | |||
+ | ==== Położenie ==== | ||
+ | |||
+ | * km 31,409 prawdopodobnie omyłkowy, poprawiony odręcznie na km 21,409 linii Maciejkowice - Miasteczko Śląskie Wąsk. (przez Brzeziny Śląskie Wąsk. i Piekary Śląskie Wąsk., pozostałość po międzywojennym podziale sieci GKW) | ||
+ | |||
+ | ==== Tory główne ==== | ||
+ | |||
+ | * główny zasadniczy bez numeru | ||
+ | |||
+ | ==== Tory boczne ==== | ||
+ | |||
+ | * nr 2 i 3 - odstawcze | ||
+ | |||
+ | ==== Bocznice stacyjne ==== | ||
+ | |||
+ | * skład węgla Spółdzielni Spożywców zatarasowany zaporą kłodową | ||
+ | * skład węgla Centrali Zbyt Produktów Przemysłu Węglowego | ||
+ | * bocznica Karłuszowiec | ||
+ | * przeładownia z toru normalnego (tor nr 5) | ||
+ | * ładownia publiczna (tory nr 1 i 4) | ||
+ | |||
+ | ==== Urządzenia ZRK ==== | ||
+ | |||
+ | * 8 zwrotnic nastawianych ręcznie | ||
+ | * 3 wykolejnice nastawiane ręcznie | ||
+ | * brak sygnalizatorów | ||
+ | |||
+ | ==== Przejazdy i przejścia ==== | ||
+ | |||
+ | * przejazd kat. A przez ulicę Bytomską obsługiwany przez dyżurnego ruchu | ||
+ | |||
+ | ==== Budynki ==== | ||
+ | |||
+ | * budynek stacyjny w km 21,409 (miejsce pracy dyżurnego ruchu) | ||
+ | * magazyn między torami nr 2 i 5 | ||
+ | |||
+ | === Ciekawostki === | ||
+ | |||
+ | Na planie schematycznym umieszczono pieczęć informującą o tym, że stacja Tarnowskie Góry Wąsk. w 1946 roku podlegała pod stację kontrolną Karb (Bytom Karb Wąsk.). Stacje kontrolne ustanowiono na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych po ich upaństwowieniu w 1884 w celu kontroli nad ilością przewożonych towarów i pobieranego za to przewoźnego<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = Śląsk sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1996 | strony = 26 | isbn = 83-85831-82-7 }}</ref>. Późniejszym odpowiednikiem stacji kontrolnych były stacje rejonowe (zbiorcze). Tarnowskie Góry Wąsk. podlegały, zależnie od okresu i natężenia przewozów, zamiennie pod stacje Repty lub Bytom Karb Wąsk., a po 1995 roku również normalnotorowej stacji rejonowej Bytom<ref>{{cytuj pismo | nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Górnośląskie Koleje Wąskotorowe po 1990 roku | czasopismo = Koleje Małe i Duże | wolumin = 5/2005 | strony = 33-34 | issn = 1733-1994 }}</ref>. | ||
== 1972 == | == 1972 == | ||
− | [[Plik:Tarngorywask1972-1.jpg| | + | |
+ | [[Plik:Tarngorywask1972-1.jpg|right|800px]] | ||
+ | |||
+ | ==== Położenie ==== | ||
+ | |||
+ | * km 11,101 linii Bytom Karb Wąsk. - Huta Miasteczko | ||
+ | |||
+ | ==== Tory główne ==== | ||
+ | |||
+ | * nr 1 i będący jego przedłużeniem tor nr 1a | ||
+ | |||
+ | ==== Tory boczne ==== | ||
+ | |||
+ | * nr 2 - stacyjny boczny | ||
+ | * nr 8 i 10 - odstawcze | ||
+ | |||
+ | ==== Bocznice stacyjne ==== | ||
+ | |||
+ | * plac składowy węgla OPHO, czyli Okręgowego Przedsiębiorstwa Handlu Opałem (tor nr 4) | ||
+ | * przeładownia z toru normalnego (tory nr 2 i 12) | ||
+ | * ładownia publiczna (tory nr 6a i 8a) | ||
+ | |||
+ | ==== Urządzenia ZRK ==== | ||
+ | |||
+ | * 10 zwrotnic nastawianych ręcznie | ||
+ | * 4 wykolejnice nastawiane ręcznie | ||
+ | * brak sygnalizatorów | ||
+ | |||
+ | ==== Przejazdy i przejścia ==== | ||
+ | |||
+ | * przejazd kat. A w km 11,131 obsługiwany przez dyżurnego ruchu | ||
+ | |||
+ | ==== Budynki ==== | ||
+ | |||
+ | * budynek stacyjny w km 11,101 (miejsce pracy dyżurnego ruchu) | ||
+ | * schronisko działki między torami nr 10 i 12 | ||
+ | * dawny magazyn między torami nr 10 i 12 | ||
+ | |||
+ | ==== Pozostałe budowle ==== | ||
+ | |||
+ | * wiadukt w km 11,418 (pod normalnotorowym szlakiem Nakło Śląskie - Tarnowskie Góry TGA) | ||
+ | * przesuwnica bramowa do przeładunku na przedłużeniu toru nr 2 | ||
+ | |||
+ | {{Przypisy}} | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]] | ||
+ | [[Kategoria:Stacje i inne posterunki - plany, regulaminy]] |
Aktualna wersja na dzień 10:09, 26 kwi 2019
Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąsk. | |
---|---|
Tytuł teczki | Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry z lat 1946 i 1972 |
Data początkowa | 1946 |
Data końcowa | 1972 |
Sygnatura teczki | AT-00058 |
Słowa kluczowe | plan stacji, Tarnowskie Góry, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Tarnowskie Góry Wąskotorowe |
Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe z lat 1946 i 1972.
Prezentowane niżej dokumenty zostały zeskanowane i udostępnione przez Mariusza Senderowskiego (Sekcja Dokumentacji Historycznej Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych). Opisy opracował Mariusz Herchold.
1946[edytuj]
Położenie[edytuj]
- km 31,409 prawdopodobnie omyłkowy, poprawiony odręcznie na km 21,409 linii Maciejkowice - Miasteczko Śląskie Wąsk. (przez Brzeziny Śląskie Wąsk. i Piekary Śląskie Wąsk., pozostałość po międzywojennym podziale sieci GKW)
Tory główne[edytuj]
- główny zasadniczy bez numeru
Tory boczne[edytuj]
- nr 2 i 3 - odstawcze
Bocznice stacyjne[edytuj]
- skład węgla Spółdzielni Spożywców zatarasowany zaporą kłodową
- skład węgla Centrali Zbyt Produktów Przemysłu Węglowego
- bocznica Karłuszowiec
- przeładownia z toru normalnego (tor nr 5)
- ładownia publiczna (tory nr 1 i 4)
Urządzenia ZRK[edytuj]
- 8 zwrotnic nastawianych ręcznie
- 3 wykolejnice nastawiane ręcznie
- brak sygnalizatorów
Przejazdy i przejścia[edytuj]
- przejazd kat. A przez ulicę Bytomską obsługiwany przez dyżurnego ruchu
Budynki[edytuj]
- budynek stacyjny w km 21,409 (miejsce pracy dyżurnego ruchu)
- magazyn między torami nr 2 i 5
Ciekawostki[edytuj]
Na planie schematycznym umieszczono pieczęć informującą o tym, że stacja Tarnowskie Góry Wąsk. w 1946 roku podlegała pod stację kontrolną Karb (Bytom Karb Wąsk.). Stacje kontrolne ustanowiono na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych po ich upaństwowieniu w 1884 w celu kontroli nad ilością przewożonych towarów i pobieranego za to przewoźnego[1]. Późniejszym odpowiednikiem stacji kontrolnych były stacje rejonowe (zbiorcze). Tarnowskie Góry Wąsk. podlegały, zależnie od okresu i natężenia przewozów, zamiennie pod stacje Repty lub Bytom Karb Wąsk., a po 1995 roku również normalnotorowej stacji rejonowej Bytom[2].
1972[edytuj]
Położenie[edytuj]
- km 11,101 linii Bytom Karb Wąsk. - Huta Miasteczko
Tory główne[edytuj]
- nr 1 i będący jego przedłużeniem tor nr 1a
Tory boczne[edytuj]
- nr 2 - stacyjny boczny
- nr 8 i 10 - odstawcze
Bocznice stacyjne[edytuj]
- plac składowy węgla OPHO, czyli Okręgowego Przedsiębiorstwa Handlu Opałem (tor nr 4)
- przeładownia z toru normalnego (tory nr 2 i 12)
- ładownia publiczna (tory nr 6a i 8a)
Urządzenia ZRK[edytuj]
- 10 zwrotnic nastawianych ręcznie
- 4 wykolejnice nastawiane ręcznie
- brak sygnalizatorów
Przejazdy i przejścia[edytuj]
- przejazd kat. A w km 11,131 obsługiwany przez dyżurnego ruchu
Budynki[edytuj]
- budynek stacyjny w km 11,101 (miejsce pracy dyżurnego ruchu)
- schronisko działki między torami nr 10 i 12
- dawny magazyn między torami nr 10 i 12
Pozostałe budowle[edytuj]
- wiadukt w km 11,418 (pod normalnotorowym szlakiem Nakło Śląskie - Tarnowskie Góry TGA)
- przesuwnica bramowa do przeładunku na przedłużeniu toru nr 2