Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy": Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzenie artykułu) |
m (interwiki) |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 5: | Linia 5: | ||
|rok_budowy = 1980 | |rok_budowy = 1980 | ||
|cel_budowy = Kolej parkowa | |cel_budowy = Kolej parkowa | ||
− | |zleceniodawca_budowy = Kopalnia Węgla Kamiennego "Makoszowy" | + | |zleceniodawca_budowy = [[:pl:Kopalnia Węgla Kamiennego Sośnica-Makoszowy|Kopalnia Węgla Kamiennego "Makoszowy"]] |
|rok_rozbiórki = przed 1989 | |rok_rozbiórki = przed 1989 | ||
|wpis_do_rej_zab = | |wpis_do_rej_zab = | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
|uwagi_operator = | |uwagi_operator = | ||
}} | }} | ||
− | '''Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy"''' - nieistniejąca kolej parkowa zlokalizowana w parku imienia Powstańców Śląskich w Zabrzu. | + | '''Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy"''' - nieistniejąca kolej parkowa zlokalizowana w parku imienia Powstańców Śląskich w [[:pl:Zabrze|Zabrzu]]. |
== Historia == | == Historia == | ||
− | Kolej została oddana do użytku 18 lipca roku 1980 i funkcjonowała przez około 5 lat. | + | Kolej została oddana do użytku 18 lipca roku 1980 i funkcjonowała przez około 5 lat. [[Pociąg]]i kursowały głównie w okresie świąt (1 Maja, czy Dzień Dziecka). Po zaprzestaniu eksploatacji kolei cały jej tabor przetransportowano na teren KWK "Makoszowy", zaś nieeksploatowane i niekonserwowane urządzenia kolei ulegały postępującej dewastacji. W roku 1989 kolej już nie istniała. |
== Infrastruktura == | == Infrastruktura == | ||
− | Trasa kolei miała kształt nieregularnej, zamkniętej pętli. Długość toru wynosiła 2126 metrów. Na terenie zajezdni znajdował się budynek wyposażony w dwa tory , z których jeden był wyposażony w kanał rewizyjny dla lokomotywy. Drugi tor służył do odstawiania | + | Trasa kolei miała kształt nieregularnej, zamkniętej pętli. Długość toru wynosiła 2126 metrów. Na terenie zajezdni znajdował się budynek wyposażony w dwa tory, z których jeden był wyposażony w [[kanał rewizyjny]] dla [[lokomotywa|lokomotywy]]. Drugi tor służył do odstawiania [[wagon]]ów. Długość torów na terenie zajezdni wynosiła 140 m. Tor dojazdowy do zajezdni odgałęział się od głównej linii w kilometrze 0,000. |
− | Tor o | + | Tor o rozstawie szyn 550 mm (taki sam, jak kopalnia "Makoszowy") zbudowany był z szyn s24 na podkładach drewnianych ułożonych na podsypce dolomitowej. Najmniejszy promień łuku wynosił 14 m, a największy 61 m. Nachylenie toru wynosiło do 27 promil. Najniższy punkt linii znajdował się na wysokości 238,360 m n.p.m., a najwyższy na wysokości 246,308 m n.p.m. |
Na trasie znajdowały się dwa przystanki osobowe. Jeden w kilometrze 0,950, a drugi w kilometrze 1,200. | Na trasie znajdowały się dwa przystanki osobowe. Jeden w kilometrze 0,950, a drugi w kilometrze 1,200. | ||
Linia 49: | Linia 49: | ||
== Tabor == | == Tabor == | ||
− | Kolej eksploatowała jedną lokomotywę spalinową typu [[ | + | Kolej eksploatowała jedną lokomotywę spalinową typu [[GLs30]] lub (Schöma) oraz 4 wagony pasażerskie zbudowane na bazie kopalnianych wozów dołowych produkcji Śląskiej Fabryki Maszyn i Urządzeń Górniczych "Montana". |
− | Pociągi kursowały z maksymalną prędkością 8 km/h, a ich obsługę stanowiły 2 osoby: maszynista i kierownik pociągu pełniący jednocześnie obowiązki [[konduktor hamulcowy|konduktora hamulcowego]] na ostatnim wagonie. | + | Pociągi kursowały z maksymalną prędkością 8 km/h, a ich obsługę stanowiły 2 osoby: [[maszynista]] i [[kierownik pociągu]] pełniący jednocześnie obowiązki [[konduktor hamulcowy|konduktora hamulcowego]] na ostatnim wagonie. |
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
− | * {{cytuj książkę | nazwisko = Soida| imię = Krzysztof| autor link = | inni = | tytuł = Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku| url = | wydanie = | wydawca = Wydawnictwo "Śląsk"| miejsce = Katowice| data = 1996| rok = | miesiąc = | strony = 136| rozdział = | + | * {{cytuj książkę | nazwisko = Soida| imię = Krzysztof| autor link = | inni = | tytuł = Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku| url = | wydanie = | wydawca = Wydawnictwo "Śląsk"| miejsce = Katowice| data = 1996| rok = | miesiąc = | strony = 136| rozdział = | adres rozdziału = | tom = I| tytuł tomu = Dzieje kolei wąskotorowych| isbn =83-85831-82-7}} |
+ | |||
+ | == Linki zewnętrzne == | ||
+ | |||
+ | * [http://historia-zabrza.pl/kolejka-parkowa-w-parku-lesnym-im-powstancow-slaskich-w-zabrzu Artykuł o tej kolei i jej zdjęcia na stronie historia-zabrza.pl] | ||
+ | |||
+ | [[pl:Kolej parkowa Kopalni Węgla Kamiennego „Makoszowy”]] | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
+ | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] |
Aktualna wersja na dzień 21:56, 14 gru 2019
Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy" | |
' | |
Rok budowy | 1980 |
Cel budowy | Kolej parkowa |
Zleceniodawca budowy | Kopalnia Węgla Kamiennego "Makoszowy" |
Rok rozbiórki | przed 1989 |
Rozstaw szyn | 550 mm
|
Linie rozebrane | pętla na terenie parku im. Powstańców Śląskich w Zabrzu |
Długość zlikwidowanych linii | 2,126 km
|
' | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
Kopalnia Węgla Kamiennego "Makoszowy" | 1980 - 1985
|
' |
Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy" - nieistniejąca kolej parkowa zlokalizowana w parku imienia Powstańców Śląskich w Zabrzu.
Historia[edytuj]
Kolej została oddana do użytku 18 lipca roku 1980 i funkcjonowała przez około 5 lat. Pociągi kursowały głównie w okresie świąt (1 Maja, czy Dzień Dziecka). Po zaprzestaniu eksploatacji kolei cały jej tabor przetransportowano na teren KWK "Makoszowy", zaś nieeksploatowane i niekonserwowane urządzenia kolei ulegały postępującej dewastacji. W roku 1989 kolej już nie istniała.
Infrastruktura[edytuj]
Trasa kolei miała kształt nieregularnej, zamkniętej pętli. Długość toru wynosiła 2126 metrów. Na terenie zajezdni znajdował się budynek wyposażony w dwa tory, z których jeden był wyposażony w kanał rewizyjny dla lokomotywy. Drugi tor służył do odstawiania wagonów. Długość torów na terenie zajezdni wynosiła 140 m. Tor dojazdowy do zajezdni odgałęział się od głównej linii w kilometrze 0,000.
Tor o rozstawie szyn 550 mm (taki sam, jak kopalnia "Makoszowy") zbudowany był z szyn s24 na podkładach drewnianych ułożonych na podsypce dolomitowej. Najmniejszy promień łuku wynosił 14 m, a największy 61 m. Nachylenie toru wynosiło do 27 promil. Najniższy punkt linii znajdował się na wysokości 238,360 m n.p.m., a najwyższy na wysokości 246,308 m n.p.m.
Na trasie znajdowały się dwa przystanki osobowe. Jeden w kilometrze 0,950, a drugi w kilometrze 1,200.
Tabor[edytuj]
Kolej eksploatowała jedną lokomotywę spalinową typu GLs30 lub (Schöma) oraz 4 wagony pasażerskie zbudowane na bazie kopalnianych wozów dołowych produkcji Śląskiej Fabryki Maszyn i Urządzeń Górniczych "Montana".
Pociągi kursowały z maksymalną prędkością 8 km/h, a ich obsługę stanowiły 2 osoby: maszynista i kierownik pociągu pełniący jednocześnie obowiązki konduktora hamulcowego na ostatnim wagonie.
Bibliografia[edytuj]
- Krzysztof Soida: Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku. T. I: Dzieje kolei wąskotorowych. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk", 1996, s. 136. ISBN 83-85831-82-7.