Masa projektowa: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "'''Masa projektowa''' - masa pojazdu kolejowego brana pod uwagę podczas projektowania pojazdu i jego części. Wyróżniamy trzy stany masy...") |
(tabelarycznie) |
||
Linia 36: | Linia 36: | ||
Jest to typowa masa dla największej ładowności obserwowanej regularnie i jest określona przez rodzaj taboru i/lub poziom komfortu związany z typem świadczonej usługi. | Jest to typowa masa dla największej ładowności obserwowanej regularnie i jest określona przez rodzaj taboru i/lub poziom komfortu związany z typem świadczonej usługi. | ||
− | = | + | {| class="wikitable" |
+ | !Analizowany składnik masy !! dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych !! dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne | ||
+ | |- | ||
+ | | Masa pasażera || 80 kg (łącznie z bagażem) || 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę) | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 100% | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Siedzenie odchylne|Siedzenia odchylne]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Powierzchnia do stania]] || 0 kg / m² (0 pasażerów / m²) || 280 kg / m² (4 pasażerów / m²) | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Powierzchnia gastronomiczna]] || 100 kg / m² (1,25 pasażera / m²) <sup>[a]</sup> || 280 kg / m² (4 pasażerów / m²) | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 300 kg / m² | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg / m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) || 100 kg / m² | ||
+ | |} | ||
+ | <sup>[a]</sup> - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu. | ||
− | + | ; Dla pojazdów towarowych | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Maksymalna ładowność określona dla pojazdu | Maksymalna ładowność określona dla pojazdu | ||
Linia 64: | Linia 61: | ||
Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. | Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. | ||
Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. | Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. | ||
− | Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę pojazdu. | + | Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę adowną pojazdu. |
− | |||
− | |||
− | |||
== Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym == | == Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym == | ||
Linia 75: | Linia 69: | ||
Wyjątkowa ładowność jest zdefiniowana w tabelach 3, 4 i 5, kolumny A. Jest ona określona przez rodzaj taboru i jest to maksymalna ładowność, którą można przetransportować i będzie ona doświadczona tylko w wyjątkowych warunkach (np. Wyjątkowa liczba pasażerów) . Reprezentuje projektowy limit działania pojazdu. | Wyjątkowa ładowność jest zdefiniowana w tabelach 3, 4 i 5, kolumny A. Jest ona określona przez rodzaj taboru i jest to maksymalna ładowność, którą można przetransportować i będzie ona doświadczona tylko w wyjątkowych warunkach (np. Wyjątkowa liczba pasażerów) . Reprezentuje projektowy limit działania pojazdu. | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | !Analizowany składnik masy !! dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych !! dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne | ||
+ | |- | ||
+ | | Masa pasażera || 80 kg (łącznie z bagażem) || 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę) | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 100% | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Siedzenie odchylne|Siedzenia odchylne]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Powierzchnia do stania]] || rowspan = 2 | 160 - 320 kg / m² (2 - 4 pasażerów / m²) <sup>[a]</sup> || rowspan = 2 | 500 kg / m² (4 pasażerów / m²) | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Powierzchnia gastronomiczna]] | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 300 kg / m² | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg / m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) || 100 kg / m² | ||
+ | |} | ||
Wersja z 07:16, 9 maj 2020
Masa projektowa - masa pojazdu kolejowego brana pod uwagę podczas projektowania pojazdu i jego części. Wyróżniamy trzy stany masy projektowej w zaleźności od stany obciążenia.
Masa projektowa w gotowości do eksploatacji
Masa pojazdu w stanie "jak zbudowano" (patrz: masa własna) wyposażonego dodatkowo we wszystkie materiały eksploatacyjne oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji. Pojazd bez ładunku użytecznego (tj. masa własna + materiały eksploatacyjne + personel). Wedle zapisów punktu 4.2.2.10 z TSI Loc&Pas (Rozporządzenie 1302/2014) jest równoznaczna z masą służbową.
Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć:
Analizowany składnik masy | Stan |
---|---|
Maszynista, drużyna pociągowa, załoga wagonu barowego / restauracyjnego | 80 kg na osobę |
Paliwa | Pełne zbiorniki |
Piasek | Pełne zbiorniki |
Jedzenie i napoje, w tym woda do picia i gotowania | Maksymalna zaprojektowana pojemność |
Czysta woda do układu toalet (wspólne lub niezależne zbiorniki) i zmywanie naczyń | Maksymalna zaprojektowana pojemność największego zbiornika (wody czystej lub ścieków) |
Zawartość zbiorników toaletowych | |
Płyn do spryskiwacza szyby przedniej | Określony maksymalny poziom płynu |
Stan ten jest również opisywany jaka masa próżna lub tara.
Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym
Masa projektowa w gotowości do eksploatacji wraz z doliczoną normalną zaprojektowaną ładownością.
Jest to typowa masa dla największej ładowności obserwowanej regularnie i jest określona przez rodzaj taboru i/lub poziom komfortu związany z typem świadczonej usługi.
Analizowany składnik masy | dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych | dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne |
---|---|---|
Masa pasażera | 80 kg (łącznie z bagażem) | 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę) |
Siedzenia pasażerskie | Zajęte w 100% | |
Siedzenia odchylne | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej | |
Powierzchnia do stania | 0 kg / m² (0 pasażerów / m²) | 280 kg / m² (4 pasażerów / m²) |
Powierzchnia gastronomiczna | 100 kg / m² (1,25 pasażera / m²) [a] | 280 kg / m² (4 pasażerów / m²) |
Przedział bagażowy | 300 kg / m² | |
Powierzchnia bagażowa | 0 kg / m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) | 100 kg / m² |
[a] - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu.
- Dla pojazdów towarowych
Maksymalna ładowność określona dla pojazdu
Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę adowną pojazdu.
Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym
Masa projektowa w gotowości do eksploatacji wraz z doliczonym maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem użytkowym
Wyjątkowa ładowność jest zdefiniowana w tabelach 3, 4 i 5, kolumny A. Jest ona określona przez rodzaj taboru i jest to maksymalna ładowność, którą można przetransportować i będzie ona doświadczona tylko w wyjątkowych warunkach (np. Wyjątkowa liczba pasażerów) . Reprezentuje projektowy limit działania pojazdu.
Analizowany składnik masy | dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych | dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne |
---|---|---|
Masa pasażera | 80 kg (łącznie z bagażem) | 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę) |
Siedzenia pasażerskie | Zajęte w 100% | |
Siedzenia odchylne | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej | |
Powierzchnia do stania | 160 - 320 kg / m² (2 - 4 pasażerów / m²) [a] | 500 kg / m² (4 pasażerów / m²) |
Powierzchnia gastronomiczna | ||
Przedział bagażowy | 300 kg / m² | |
Powierzchnia bagażowa | 0 kg / m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) | 100 kg / m² |
Obciążenie pasażerów stojących 320 kg / m2 dla wyjątkowej ładowności jest typowe dla obciążeń występujących w krajach europejskich. W przypadku niektórych rodzajów usług wyjątkowa ładowność może być mniejsza niż ta. Na wniosek organizacji odpowiedzialnej za określenie wymagań technicznych dotyczących pojazdu dopuszczalny jest ładunek stały o wartości mniejszej niż 320 kg / m2 i powinien on zostać zastosowany, jeżeli ma zastosowanie do danej usługi (np. TSI dla kolei dużych prędkości, klasa 1, spanie) samochody ).
Stały ładunek pasażerów dla wyjątkowej ładowności jest typowy dla ładunków występujących w krajach europejskich. W zależności od rodzaju usługi wyjątkowa ładowność waha się od 350 kg / m2 do 700 kg / m2 (od 5 do 10 pasażerów / m2). Na wniosek organizacji, która jest odpowiedzialna za określenie wymagań technicznych dla pojazdu, dopuszczalne jest odchylenie od wartości 500 kg / m2 w tym zakresie i należy je zastosować, jeżeli ma to zastosowanie do konkretnej usługi. Na przykład:
a) w przypadku niektórych rodzajów pojazdów dwupokładowych i pojazdów podmiejskich (np. z tylko końcowym dostępem) ładowność niższa może być odpowiednia, jeżeli operator wyrazi na to zgodę, b) w przypadku niektórych rodzajów usług osób dojeżdżających do pracy może być wymagana wyższa ładowność