Masa eksploatacyjna: Różnice pomiędzy wersjami
(szkic z masy projektowej) |
|||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 5: | Linia 5: | ||
== Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji == | == Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji == | ||
− | Masa pojazdu o średnim | + | Masa pojazdu o średnim poziomie materiałów eksploatacyjnych oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji, lecz bez obciążenia użytkowego (tj. masa własna + średni stan materiałów eksploatacyjnych + personel - połowa dopuszczalnego zużycia części podlegających zużyciu) |
Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć: | Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć: | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
Maksymalna zaprojektowana pojemność czystej wody | Maksymalna zaprojektowana pojemność czystej wody | ||
lub | lub | ||
− | 1/2 zaprojektowej | + | 1/2 zaprojektowej pojemności zbiornika na ścieki, |
|- | |- | ||
|Zawartość zbiorników toaletowych | |Zawartość zbiorników toaletowych | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji wraz z doliczoną normalną ładownością eksploatacyjną. | Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji wraz z doliczoną normalną ładownością eksploatacyjną. | ||
− | Jest to typowa masa dla | + | Jest to typowa masa dla ładowności obserwowanej regularnie i jest określona przez rodzaj taboru i/lub poziom komfortu związany z typem świadczonej usługi. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
Linia 49: | Linia 42: | ||
| [[Masa pasażera]] || 80 kg (łącznie z bagażem) || 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę) | | [[Masa pasażera]] || 80 kg (łącznie z bagażem) || 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę) | ||
|- | |- | ||
− | | [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w | + | | [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 80% |
|- | |- | ||
− | | [[Siedzenie odchylne|Siedzenia odchylne]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej | + | | [[Siedzenie odchylne|Siedzenia odchylne]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej - wówczas 80% stanu wedle definicji dla [[Masa projektowa#Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym|masy projektowej przy normalnym obciążeniu użytkowym]] |
|- | |- | ||
− | | [[Powierzchnia do stania]] || 0 kg/m² | + | | [[Powierzchnia do stania]] || 0 kg/m² || rowspan = 2 | 224 kg/m² (3,2 pasażerów/m²) |
|- | |- | ||
− | | [[Powierzchnia gastronomiczna]] || | + | | [[Powierzchnia gastronomiczna]] || 0 kg/m² <sup>[a]</sup> |
|- | |- | ||
− | | [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | | + | | [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 150 kg/m² |
|- | |- | ||
− | | [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg/m² | + | | [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg/m² || 80 kg/m² |
|} | |} | ||
<sup>[a]</sup> - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu. | <sup>[a]</sup> - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu. | ||
+ | |||
+ | Tę masę można wykorzystać przy określeniu takich warunków dostępu do infrastruktury, jak: rozkład jazdy, zużycie energii, oznakowanie pojazdu, nominalny statyczny nacisk na oś itp. oraz obliczeń związanych z [[Koszt Cyklu Życia|kosztem cyklu życia (LCC)]]. | ||
; Dla pojazdów towarowych | ; Dla pojazdów towarowych | ||
Linia 69: | Linia 64: | ||
Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. | Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. | ||
Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. | Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. | ||
− | Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę | + | Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę ładowną pojazdu. |
+ | == Zobacz też == | ||
+ | * [[Masa pojazdu kolejowego]] | ||
+ | * [[Masa własna]] | ||
+ | * [[Masa projektowa]] | ||
[[Kategoria:Prawo kolejowe]] | [[Kategoria:Prawo kolejowe]] | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] |
Aktualna wersja na dzień 15:05, 5 paź 2021
Masa eksploatacyjna - (również: masa operacyjna) masa pojazdu kolejowego odpowiadająca stanowi pojazdu (lub zespołu trakcyjnego) przy średnich warunkach eksploatacyjnych, odpowiednia do oceny zagadnień eksploatacyjnych.
Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji[edytuj]
Masa pojazdu o średnim poziomie materiałów eksploatacyjnych oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji, lecz bez obciążenia użytkowego (tj. masa własna + średni stan materiałów eksploatacyjnych + personel - połowa dopuszczalnego zużycia części podlegających zużyciu)
Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć:
Analizowany składnik masy | Stan |
---|---|
Maszynista, drużyna pociągowa, załoga wagonu barowego / restauracyjnego | 80 kg na osobę |
Paliwa | 2/3 pełnego zapełnienia |
Piasek | 2/3 pełnego zapełnienia |
Jedzenie i napoje, w tym woda do picia i gotowania | 1/2 zaprojektowanej pojemność |
Czysta woda do układu toalet (wspólne lub niezależne zbiorniki) i zmywanie naczyń |
Większa wartość: Maksymalna zaprojektowana pojemność czystej wody lub 1/2 zaprojektowej pojemności zbiornika na ścieki, |
Zawartość zbiorników toaletowych | |
Płyn do spryskiwacza szyby przedniej | 2/3 pełnego zapełnienia |
Masa eksploatacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym[edytuj]
Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji wraz z doliczoną normalną ładownością eksploatacyjną.
Jest to typowa masa dla ładowności obserwowanej regularnie i jest określona przez rodzaj taboru i/lub poziom komfortu związany z typem świadczonej usługi.
Analizowany składnik | dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych | dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne |
---|---|---|
Masa pasażera | 80 kg (łącznie z bagażem) | 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę) |
Siedzenia pasażerskie | Zajęte w 80% | |
Siedzenia odchylne | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej - wówczas 80% stanu wedle definicji dla masy projektowej przy normalnym obciążeniu użytkowym | |
Powierzchnia do stania | 0 kg/m² | 224 kg/m² (3,2 pasażerów/m²) |
Powierzchnia gastronomiczna | 0 kg/m² [a] | |
Przedział bagażowy | 150 kg/m² | |
Powierzchnia bagażowa | 0 kg/m² | 80 kg/m² |
[a] - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu.
Tę masę można wykorzystać przy określeniu takich warunków dostępu do infrastruktury, jak: rozkład jazdy, zużycie energii, oznakowanie pojazdu, nominalny statyczny nacisk na oś itp. oraz obliczeń związanych z kosztem cyklu życia (LCC).
- Dla pojazdów towarowych
Maksymalna ładowność określona dla pojazdu
Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę ładowną pojazdu.