Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach: Różnice pomiędzy wersjami
m (zdjęcie z wiki) |
(dodanie wykazu bocznic) |
||
Linia 25: | Linia 25: | ||
|3. operator = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik | |3. operator = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik | ||
|3_okres_działalności = 1994 - 2008 | |3_okres_działalności = 1994 - 2008 | ||
− | |4. operator = | + | |4. operator = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności = 2008 - obecnie |
− | |4_okres_działalności = 2008 - obecnie | ||
|5. operator = | |5. operator = | ||
|5_okres_działalności = | |5_okres_działalności = | ||
Linia 43: | Linia 42: | ||
Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]] która później została pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei. | Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]] która później została pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei. | ||
Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic i w końcu 17 maja 1903 linia dotarła do stacji Ratibor Plania. | Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic i w końcu 17 maja 1903 linia dotarła do stacji Ratibor Plania. | ||
+ | === Bocznice === | ||
+ | Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela | ||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:25px" |L.p. | ||
+ | ! style="width:400px" class="unsortable"|Nazwa bocznicy | ||
+ | ! style="width:110px"|Data otwarcia | ||
+ | ! style="width:110px" |Data zamknięcia | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 | ||
+ | | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 2 | ||
+ | | Cegielnia "Wilcza" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1926}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 3 | ||
+ | | Tartak "Paproć" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 4 | ||
+ | | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 5 | ||
+ | | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1937}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 6 | ||
+ | | Żwirownia "Arndt & Baron" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 7 | ||
+ | | Młyn parowy, późniejsza garbarnia | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1923}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 8 | ||
+ | | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 9 | ||
+ | | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 10 | ||
+ | | Tartak "Lukasine" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1930}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 11 | ||
+ | | stacja normalnotorowa Markowice | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 12 | ||
+ | | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1996}} | ||
+ | |} | ||
+ | |||
=== Niezrealizowane projekty === | === Niezrealizowane projekty === | ||
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. |
Wersja z 10:41, 4 wrz 2013
Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | |
Poprzednie nazwy: Górnośląskie Tramwaje Parowe, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | |
Rok budowy | 1889
|
Data wpisu do rejestru zabytków | 1993 |
Rozstaw szyn | 785 mm
|
Istniejące linie | Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie |
Długość czynnego odcinka | 6 km |
Długość całkowita istniejących szlaków | ~8 km |
Długość zlikwidowanych linii | ~41 km |
Stacje styczne z koleją normalnotorową | Racibórz Markowice |
Inne ważniejsze stacje | Gliwice Trynek |
' | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
Górnośląskie Tramwaje Parowe | 1900 - 1945 |
PKP | 1945 – 1992 |
Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik | 1994 - 2008 |
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej | 2008 - obecnie
|
' |
Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej.
Historia
Geneza powstania i budowa
Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono Górnośląskie Tramwaje Parowe która później została pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei. Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic i w końcu 17 maja 1903 linia dotarła do stacji Ratibor Plania.
Bocznice
Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela
L.p. | Nazwa bocznicy | Data otwarcia | Data zamknięcia |
---|---|---|---|
1 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" | 1905 | 31 grudnia 1993 |
2 | Cegielnia "Wilcza" | 25 marca 1899 | 1926 |
3 | Tartak "Paproć" | 1945 | |
4 | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" | 7 listopada 1977 | 30 września 1981 |
5 | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków | 1931 | 1937 |
6 | Żwirownia "Arndt & Baron" | 1931 | |
7 | Młyn parowy, późniejsza garbarnia | 1923 | 1945 |
8 | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. | 1 lutego 1905 | 1945 |
9 | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) | 25 maja 1939 | |
10 | Tartak "Lukasine" | 1930 | |
11 | stacja normalnotorowa Markowice | 1 lutego 1905 | 1945 |
12 | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | 2 czerwca 1905 | 1996 |
Niezrealizowane projekty
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
Tabor
Żródła
- Soida Krzysztof, Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz, EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2