Nasielska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (kat) |
(→Tabor) |
||
Linia 39: | Linia 39: | ||
Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów: | Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów: | ||
* [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] Mz (1950–1952) | * [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] Mz (1950–1952) | ||
− | * [[Parowóz|lokomotywy parowe]] [[ | + | * [[Parowóz|lokomotywy parowe]] [[Px48]] (1951–1986) |
* [[Wagon osobowy|wagony osobowe]] [[1Aw]] (1960–1991) | * [[Wagon osobowy|wagony osobowe]] [[1Aw]] (1960–1991) | ||
* [[Spalinowóz|lokomotywy spalinowe]] [[L45H|Lxd2]] (1983–2002) | * [[Spalinowóz|lokomotywy spalinowe]] [[L45H|Lxd2]] (1983–2002) |
Wersja z 11:17, 25 paź 2013
Nasielska Kolej Dojazdowa | |
' | |
Rok budowy | 1950 |
Zleceniodawca budowy | PKP |
Rok rozbiórki | 2011 |
Data wpisu do rejestru zabytków | 20.03.2006* |
Rozstaw szyn | 750 mm
|
Istniejące linie | brak
|
Linie rozebrane | Nasielsk Wąsk. - Pułtusk |
Długość zlikwidowanych linii | 26,35 km |
Stacje styczne z koleją normalnotorową | Nasielsk Wąsk. |
Inne ważniejsze stacje | Winnica, Pułtusk |
* - decyzją nr 315/2010 z dnia 23.04.2010[1] Mazowiecki WKZ odstąpił od wpisu do rejestru zabytków. | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
PKP | do 2001
|
' |
Historia
Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych (węglarkach), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto dla ruchu pasażerskiego w 1986 roku a dla towarowego w roku 2002. Na początku 2006 roku PKP rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. Kolej została wpisana do Rejestru Zabytków województwa mazowieckiego jednak w 2010 roku wpis uchylono. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane.
Tabor
Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów:
- wagony motorowe Mz (1950–1952)
- lokomotywy parowe Px48 (1951–1986)
- wagony osobowe 1Aw (1960–1991)
- lokomotywy spalinowe Lxd2 (1983–2002)
- pług odśnieżny 802S (1990–2002)
- Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P (1992–2002)
Więcej w artykule Tabor Nasielskiej Kolei Dojazdowej.
Linia
Stacja | Kilometraż | Opis stacji |
---|---|---|
Nasielsk Wąsk. | 0 | Stacja styczna z koleją normalnotorową wyposażona w parowozownię i rampy przeładunkowe. |
Nasielsk Miasto | 3,02 | |
Poniaty | 8,52 | |
Skoroszki | 10,45 | |
Winnica | 14,49 | Stacja wyposażona w budynek stacyjny i ładownię. |
Golądkowo | 17,28 | |
Kokoszka Mazowiecka | 19,96 | |
Płocochowo | 22,02 | |
Pułtusk | 26,35 | Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową. |
Przypisy
Źródła
- Zbigniew Tucholski, Nasielska Kolej Dojazdowa
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Nasielska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.