409Da: Różnice pomiędzy wersjami
m (drobne techniczne) |
(uzupełnienie infoboksu) |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
|układ_osi = B | |układ_osi = B | ||
|masa_służbowa = 24 t | |masa_służbowa = 24 t | ||
− | |długość_ze_zderzakami = | + | |długość_ze_zderzakami = 6940 mm |
− | |szerokość = | + | |szerokość = 2970 mm |
− | |wysokość = | + | |wysokość = 3380 mm |
− | |rozstaw_osi_skrajnych = | + | |rozstaw_osi_skrajnych = 2500 mm |
− | |średnica_kół = | + | |średnica_kół = 950 mm |
|rozstaw_szyn = 1435 mm | |rozstaw_szyn = 1435 mm | ||
− | |zapas_paliwa = | + | |zapas_paliwa = 250 l |
− | |typ_silnika = | + | |typ_silnika = Wola - Henschel 14H6 |
|moc_znamionowa = 180 KM | |moc_znamionowa = 180 KM | ||
− | |siła_pociągowa = | + | |siła_pociągowa = 70,2 kN (7020 kG) |
|rodzaj_przekładni = mechaniczna | |rodzaj_przekładni = mechaniczna | ||
|prędkość_konstrukcyjna = 30 km/h | |prędkość_konstrukcyjna = 30 km/h | ||
|nacisk_osi = 12 t | |nacisk_osi = 12 t | ||
− | |system_hamulca = | + | |system_hamulca = Knorr |
− | |system_ogrzewania = | + | |system_ogrzewania = wodne z układu chłodzenia<br/>2 kaloryfery w kabinie maszynisty |
− | |sterowanie_wielokrotne = | + | |sterowanie_wielokrotne = brak |
|uwagi = | |uwagi = | ||
|grafika = [[Plik:SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg|290px]] | |grafika = [[Plik:SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg|290px]] | ||
|opis_zdjęcia = 409Da (SM04-002) w [[Skansen w Chabówce|Skansenie w Chabówce]] | |opis_zdjęcia = 409Da (SM04-002) w [[Skansen w Chabówce|Skansenie w Chabówce]] | ||
− | }} | + | }} |
− | + | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
'''409Da''' (także ''Ls180'', oznaczenie PKP: ''SM04'') - polska [[lokomotywa manewrowa]] małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu [[Ls150]] oraz [[2Ls150]], produkowanych od roku 1959 w [[:pl:Chrzanów|chrzanowskim]] [[Fablok]]u, a później w zakładach [[Zastal]] w [[:pl:Zielona Góra|Zielonej Górze]]. | '''409Da''' (także ''Ls180'', oznaczenie PKP: ''SM04'') - polska [[lokomotywa manewrowa]] małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu [[Ls150]] oraz [[2Ls150]], produkowanych od roku 1959 w [[:pl:Chrzanów|chrzanowskim]] [[Fablok]]u, a później w zakładach [[Zastal]] w [[:pl:Zielona Góra|Zielonej Górze]]. | ||
Wersja z 13:07, 22 cze 2014
409Da, Ls180 | |
409Da (SM04-002) w Skansenie w Chabówce | |
Przewoźnik | PKP, przemysł, Wojsko Polskie |
Oznaczenie przewoźnika | SM04 |
Producent | Zastal, Mystal, ZNTK Oleśnica |
Lata budowy | 1969-1978, 1979-1989, 1990-1995 |
Układ osi | B |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 24 t |
Nacisk osi na szyny | 12 t |
Rozstaw osi skrajnych | 2500 mm |
Średnica kół | 950 mm |
Długość ze zderzakami | 6940 mm |
Szerokość | 2970 mm |
Wysokość | 3380 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 30 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 70,2 kN (7020 kG) |
Typ silnika spalinowego | Wola - Henschel 14H6 |
Moc znamionowa | 180 KM |
Zapas paliwa | 250 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
System hamulca | Knorr |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | wodne z układu chłodzenia 2 kaloryfery w kabinie maszynisty |
409Da (także Ls180, oznaczenie PKP: SM04) - polska lokomotywa manewrowa małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu Ls150 oraz 2Ls150, produkowanych od roku 1959 w chrzanowskim Fabloku, a później w zakładach Zastal w Zielonej Górze.
Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie silnika wysokoprężnego o większej mocy, budowanego na licencji firmy Henschel. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 KM, jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM.
Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach:
- Zastal w Zielonej Górze, w latach 1969-1978,
- Mystal w Myszkowie, w latach 1979-1989,
- ZNTK Oleśnica, w latach 1990-1995.
Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie 409Da. Na stanie PKP znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Sędziszowie, przejęte na początku lat 90. i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.
Zestawienie egzemplarzy
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą SM04. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.