Żuławska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami
(historia) |
|||
(Nie pokazano 26 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox | {{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox | ||
|nazwa_kolei = Żuławska Kolej Dojazdowa | |nazwa_kolei = Żuławska Kolej Dojazdowa | ||
− | |nazwy_wcześniejsze = Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz / Westpreußische | + | |nazwy_wcześniejsze = Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz / Westpreußische Kleinbahnen AG<br/> (1898 / 1899 - 1945)<br/> |
Gdańskie Koleje Dojazdowe<br/> (1945-1996)<br/> | Gdańskie Koleje Dojazdowe<br/> (1945-1996)<br/> | ||
− | |grafika = | + | |grafika = [[File:Mikoszewo 006.jpg|500px]] |
|rok_budowy = 1898* | |rok_budowy = 1898* | ||
|cel_budowy = | |cel_budowy = | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
}} | }} | ||
− | [[Kolej wąskotorowa]] na Żuławach Wiślanych prowadząca przewozy turystyczne w sezonie letnim, zarządzana przez [[Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych]]. Stanowi pozostałość rozbudowanej niegdyś sieci Gdańskich Kolei Dojazdowych. Obecnie ruch odbywa się w miesiącach wakacyjnych na [[Linia Kolejowa Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo|odcinku nadmorskim (Prawy Brzeg Wisły - Stegna Gdańska - Sztutowo)]] oraz na [[Linia kolejowa Stegna Gdańska - Nowy Dwór Gdański Wąsk.|linii łączącej Stegnę Gdańską z Nowym Dworem Gdańskim]]. Pociągi prowadzone są [[lokomotywa spalinowa|lokomotywami spalinowymi]] [[Lxd2]], spalinowymi wagonami | + | [[Kolej wąskotorowa]] na Żuławach Wiślanych prowadząca przewozy turystyczne w sezonie letnim, zarządzana przez [[Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych]]. Stanowi pozostałość rozbudowanej niegdyś sieci Gdańskich Kolei Dojazdowych. Obecnie ruch odbywa się w miesiącach wakacyjnych na [[Linia Kolejowa Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo|odcinku nadmorskim (Prawy Brzeg Wisły - Stegna Gdańska - Sztutowo)]] oraz na [[Linia kolejowa Stegna Gdańska - Nowy Dwór Gdański Wąsk.|linii łączącej Stegnę Gdańską z Nowym Dworem Gdańskim]]. Pociągi prowadzone są [[lokomotywa spalinowa|lokomotywami spalinowymi]] [[L45H|Lxd2]], spalinowymi wagonami silnikowymi [[A20D-P|MBxd2]] a w soboty i niedziele również [[lokomotywa parowa|parowozem]] [[Px48]]. |
− | |||
− | |||
== Historia == | == Historia == | ||
− | === | + | === Pierwsze kolejki cukrownicze === |
Rozwój kolejek wąskotorowych na Żuławach Wiślanych zapoczątkowany został przez cukrownię w Nowym Stawie (''Neuteich''), która już w 1886 roku posiadała 4,5 km linii o [[rozstaw szyn|szerokości toru]] 750 mm i trakcji konnej. Na początku lat '90 XIX wieku postanowiono zbudować kolejne odcinki oraz wprowadzić trakcje parową. Przed kampanią cukrowniczą 1893 roku cukrownia zamówiła dwa parowozy w zakładach ''Henschel'' i wybudowała nowe linie do [[Parszewo|Parszewa]] (''Parschau''), wsi [[Kącik]] (''Neuteicher Hinterfeld'') oraz [[Nowa Cerkiew|Nowej Cerkwi]] (''Neukirch I''). W 1894 roku powstał odciek do [[Lipinka Gdańska|Lipinki]] (''Lindenau''). Zakupiono również trzeci parowóz. | Rozwój kolejek wąskotorowych na Żuławach Wiślanych zapoczątkowany został przez cukrownię w Nowym Stawie (''Neuteich''), która już w 1886 roku posiadała 4,5 km linii o [[rozstaw szyn|szerokości toru]] 750 mm i trakcji konnej. Na początku lat '90 XIX wieku postanowiono zbudować kolejne odcinki oraz wprowadzić trakcje parową. Przed kampanią cukrowniczą 1893 roku cukrownia zamówiła dwa parowozy w zakładach ''Henschel'' i wybudowała nowe linie do [[Parszewo|Parszewa]] (''Parschau''), wsi [[Kącik]] (''Neuteicher Hinterfeld'') oraz [[Nowa Cerkiew|Nowej Cerkwi]] (''Neukirch I''). W 1894 roku powstał odciek do [[Lipinka Gdańska|Lipinki]] (''Lindenau''). Zakupiono również trzeci parowóz. | ||
− | Cukrownia w Lisewie (''Lissau'') wykorzystywała kolej wąskotorową | + | Cukrownia w Lisewie (''Lissau'') wykorzystywała kolej wąskotorową jako uzupełnienie posiadanej już wcześniej bocznicy normalnotorowej. Również tutaj zdecydowano się na szerokość toru 750 mm i początkowo zastosowano trakcję konną. Znaczne inwestycje poczyniono w 1894 roku: W zakładach ''Hagans'' zamówiono 3 parowozy i wybudowano linię do [[Miłoradz|Miłoradza]] (''Mielenz'') z odgałęzieniem do wsi [[Mątowy Wielkie]] (''Groß Montau'') o łącznej długości 29,7 km. |
− | W tym samym okresie na drugim brzegu Wisły wybudowała cukrownia w [[Cedry Wielkie|Cedrach Wielkich]] (''Groß Zünder''). | + | W tym samym okresie na drugim brzegu Wisły swoją kolejkę wybudowała cukrownia w [[Cedry Wielkie|Cedrach Wielkich]] (''Groß Zünder''). Zdecydowano się na nietypowy [[rozstaw szyn]] - 780 mm. Jako pierwszy, już w 1888 r. powstał odcinek do [[Giemlice|Giemlic]] (''Gemlitz'') z odgałęzieniem do wsi [[Długie Pole]]. W następnych latach wybudowano linie do [[Osice|Osic]] (''Wossitz''), [[Steblewo|Steblewa]] (''Stüblau''), Koźlin (''Güttland'') i wreszcie do dworca kolejowego w [[Pszczółki|Pszczółkach]] (''Hohenstein''). W latach 90 zakupiono 3 parowozy. |
− | === Pierwsze linie użytku publicznego === | + | === Pierwsze linie użytku publicznego w rejonie Nowego Stawu i Lisewa === |
W połowie lat '90 XIX w. obszarem Żuław zainteresowała się berlińska spółka ADKG (''Allgemeine Deutsche Kleinbahn-Gesellschaft''), która przedstawiła projekt przebudowy kolejek cukrowniczych na koleje użytku publicznego, połączenia poszczególnych odcinków w jedną sieć jak również budowy szeregu nowych połączeń. Powstać miały min. odcinki [[Lisewo Wąsk.|Lisewo]] - [[Lichnowy]], [[Nowa Cerkiew]] - [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Rybina]], [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Lipinka Gdańska|Lipinka]] - [[Malbork Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Kraśniewo]] oraz [[Malbork Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] - [[Jasna]] - Dzierzgoń. | W połowie lat '90 XIX w. obszarem Żuław zainteresowała się berlińska spółka ADKG (''Allgemeine Deutsche Kleinbahn-Gesellschaft''), która przedstawiła projekt przebudowy kolejek cukrowniczych na koleje użytku publicznego, połączenia poszczególnych odcinków w jedną sieć jak również budowy szeregu nowych połączeń. Powstać miały min. odcinki [[Lisewo Wąsk.|Lisewo]] - [[Lichnowy]], [[Nowa Cerkiew]] - [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Rybina]], [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Lipinka Gdańska|Lipinka]] - [[Malbork Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Kraśniewo]] oraz [[Malbork Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] - [[Jasna]] - Dzierzgoń. | ||
Linia 55: | Linia 53: | ||
11.11.1898 roku spółka NLK (''Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz'') uzyskała koncesję na eksploatację odcinka Lisewo - Miłoradz i po kilku dniach rozpoczęto przewozy. W tym samym roku udzielono koncesji na trasę Lipinka - Nowy Staw - Lichnowy - Nowa Cerkiew I. | 11.11.1898 roku spółka NLK (''Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz'') uzyskała koncesję na eksploatację odcinka Lisewo - Miłoradz i po kilku dniach rozpoczęto przewozy. W tym samym roku udzielono koncesji na trasę Lipinka - Nowy Staw - Lichnowy - Nowa Cerkiew I. | ||
Ważną kwestią stało się połączenie obu fragmentów sieci, co nastąpiło 15.08.1899 r. gdy oddano do użytku odcinek Lisewo - Lichnowy. | Ważną kwestią stało się połączenie obu fragmentów sieci, co nastąpiło 15.08.1899 r. gdy oddano do użytku odcinek Lisewo - Lichnowy. | ||
− | W Lisewie i Nowym Stawie powstały parowozownie, warsztaty i budynki stacyjne. | + | 8.11.1900 roku otwarto odcinek Nowa Cerkiew - Ostaszewo zaś w 1905 roku odgałęzienie Pogorzała - Pogorzała Wieś. Od 1907 roku rozpoczęto rozbudowę systemu bocznic. |
+ | Rozwojowi sieci towarzyszyła rozbudowa infrastruktury. W Lisewie i Nowym Stawie powstały nowe parowozownie, warsztaty i budynki stacyjne. Niewielka parowozownia powstała również w Ostaszewie. | ||
+ | |||
+ | W początkowym okresie spółka posiadała 8 parowozów, 5 wagonów osobowych, 3 wagony pocztowo-bagażowe i 244 towarowe. | ||
+ | |||
+ | === Powstanie kolejek w powiecie malborskim === | ||
+ | Prace nad projektami połączeń wąskotorowych prowadziły pod koniec XIX w. również władze powiatu malborskiego. Pierwszym poważniejszym krokiem w kierunku ich realizacji była decyzja Sejmiku Prowincji Zachodniopruskiej z dnia 18.03.1898 roku. Zdecydowano o utworzeniu spółki mającej zbudować linie [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Stare Pole]] - [[Jasna]], [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Kraśniewo]] (połączenie z kolejką cukrowni Lisewo), [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Lipinka Gdańska]] oraz [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Rybina]]. Jednocześnie postanowiono wesprzeć przedsięwzięcie pokrywając 1/4 kosztów. | ||
+ | 27.05.1899 roku utworzono WKAG (''Westpreußische Kleinbahnen AG'') mającą na celu budowę sieci kolei wąskotorowej w powiatach malborskim, elbląskim i Żuławy Gdańskie). Głównym akcjonariuszem z udziałem 42% zostało ADKG. Ponadto w skład spółki weszły: Państwo Pruskie (25%), Powiat Malborski (20%) i Prowincja Prusy Zachodnie (13%).<br\> | ||
+ | Jako pierwsze 15 października 1900 r. otwarto odcinki [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Miłoradz]] oraz [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Lipinka Gdańska]]. Kolejka przekraczała Nogat po dawnym moście kolei normalnotorowej, od 1891 r. służącym jedynie ruchowi drogowemu. Niecały miesiąc później (7 listopada 1900 r.) oddano do użytku odcinki [[Królewka]] - [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] i [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] - [[Stalewo]]. Największym problemem okazało się wyprowadzenie linii z Malborka. Konieczne było wykonanie 4 dwupoziomowych skrzyżowań z liniami normalnotorowymi wychodzącymi z Malborka oraz wysokich nasypów. W związku z tym ruch na odcinku [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Królewka]] otwarto dopiero 11 września 1903 r. W międzyczasie zdążono wybudować linię [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]], którą uruchomiono 16 października 1901 r. Powstał na niej pierwszy z obrotowych mostów zwodzonych o długości 7 m nad rzeka Świąta (''Schwente''). | ||
+ | |||
+ | === Inwestycje WKAG na Żuławach Gdańskich === | ||
+ | Pierwszą propozycją przedstawioną w 1896 r. przez ADKG była przebudowa sieci kolejek [[Cukrownia Cedry Wielkie|cukrowni Cedry Wielkie]] na kolej użytku publicznego wraz z jej rozbudową. Projekty te zainteresowały radnych powiatu Żuławy Gdańskie i wkrótce ustalono orientacyjny przebieg dwóch przewidywanych linii. Pierwsza miała połączyć [[Gdańsk Wąsk.|Gdańsk]] (''Danzig'') ze [[Lewy Brzeg Wisły|Świbnem]] (''Schiewenhorst'') przez [[Przejazdowo]] (''Knüppelkrug''), [[Koszwały]] (''Gottswalde'') i [[Miłocin]] (''Herzberg''), zaś druga miała tworzyć pętlę, łącząc stacje [[Przejazdowo]] i [[Miłocin]] trasą okrężną przez [[Giemlice]] (''Gemlitz''). Zakładano również przedłużenie linii ze [[Świbno|Świbna]] (''Schiewenhorst'') wzdłuż wybrzeża Bałtyku przez [[Mikoszewo]] (Nickelswalde''), [[Jantar]] (''Pasewark''), [[Stegna|Stegnę]] (''Steegen'') do [[Sztutowa]] (''Stutthof'') wraz z odcinkiem [[Stegna]] - [[Rybina]] (''Fischerbabke''), który zapewniłby połączenie z pozostałymi liniami WKAG. | ||
+ | Po dość długim i trudnym okresie zbierania potrzebnego kapitału i prac projektowych, 15 listopada 1902 r. uzyskano zgodę ministra robót publicznych na budowę "Kolejek Gdańskich" (''Danziger Kleinbahnen''), przy czym w stosunku do pierwotnej koncepcji jedną ze stacji węzłowych przeniesiono z [[Miłocin|Miłocina]] do [[Koszwały|Koszwał]]. Oba brzegi przekopu Wisły miała połączyć kolejowa przeprawa promowa, zaś w [[Rybina|Rybinie]] przewidziano budowę dużego obrotowego mostu zwodzonego nad Szkarpawą. | ||
+ | Prace zlecono firmie WKAG, która również w przyszłości miała się zająć jej eksploatacją.<br\> | ||
+ | Latem 1904 roku ukończono budowę nasypów, jednak ułożono zaledwie 30 km toru. Najbardziej zaawansowany był odcinek [[Mikoszewo]] - [[Sztutowo]] na prawym brzegu Wisły. Jesienią udało się ukończyć odcinek [[Koszwały]] (''Gottswalde'') - [[Cedry Wielkie]] (''Groß Zünder'') - [[Giemlice]] (''Gemlitz'') - [[Wróblewo]] (''Sperlingsdorf'') oraz parowozownie w Cedrach Wielkich i Giemlicach. Dzięki temu 3 października można było uruchomić przewozy buraków cukrowych dla cukrowni w Cedrach Wielkich. Przewozy publiczne na wszystkich odcinkach uruchomiono 17 sierpnia 1905 roku. W początkowym okresie nie obsługiwano jednak przeprawy promowej przez Wisłę między Świbnem i Mikoszewem. Stało się tak, gdyż [[Prom kolejowy Świbno|prom kolejowy "Schiewenhorst II"]] w drodze ze stoczni utknął z powodu niskiego stanu wody. Do całkowitego uruchomienia kolejki brakowało jeszcze odcinka [[Stegna]] - [[Rybina]], który oficjalnie oddano do eksploatacji po ukończeniu mostu obrotowego wraz z odcinkiem [[Rybina]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] 1 maja 1906 r. Dzięki temu uzyskano połączenie z pozostałą siecią kolejek żuławskich. | ||
+ | |||
+ | === Rozwój i połączenie sieci NLK i WKAG === | ||
+ | |||
+ | === Kolejki wąskotorowe w okresie międzywojennym i w czasie II wojny światowej === | ||
+ | |||
+ | ==== Tabor WKAG ==== | ||
− | + | === Uruchamianie kolejek żuławskich po II wojnie światowej === | |
− | === | + | === Gdańskie Koleje Dojazdowe === |
+ | |||
+ | ==== Tabor GKD ==== | ||
+ | |||
+ | == Żuławska Kolej Dojazdowa == | ||
+ | |||
+ | === Tabor ŻKD === | ||
+ | |||
+ | ===== Tabor trakcyjny ===== | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable sortable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! Typ | ||
+ | ! Nr fabr. | ||
+ | ! Rok prod. | ||
+ | ! Stan | ||
+ | ! Silnik | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | Lokomotywa spalinowa typu [[L45H]] | ||
+ | | [[L45H/21265|21265]] | ||
+ | | 1971 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" | sprawna | ||
+ | | Maybach | ||
+ | | Lxd2-294 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | Lokomotywa spalinowa typu [[L45H]] | ||
+ | | [[L45H/22181|22181]] | ||
+ | | 1974 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" | sprawna | ||
+ | | Maybach | ||
+ | | Lxd2-315 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | Lokomotywa spalinowa typu [[L45H]] | ||
+ | | [[L45H/23604|23604]] | ||
+ | | 1978 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
+ | | Henschel | ||
+ | | Lxd2-325 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | Wagon silnikowy typu [[A20D-P]] | ||
+ | | [[A20D-P/???|???]] | ||
+ | | 1986 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" | sprawny | ||
+ | | RABA-MAN | ||
+ | | MBxd2-212 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | Wagon silnikowy typu [[A20D-P]] | ||
+ | | [[A20D-P/???|???]] | ||
+ | | 198? | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" | wrak | ||
+ | | RABA-MAN | ||
+ | | MBxd2-219 | ||
+ | |- | ||
+ | | Wagon silnikowy typu [[A20D-P]] | ||
+ | | [[A20D-P/???|???]] | ||
+ | | 198? | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" | sprawny | ||
+ | | RABA-MAN | ||
+ | | MBxd2-304 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ===== Wagony osobowe ===== | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable sortable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! Typ | ||
+ | ! Nr fabr. | ||
+ | ! Rok prod. | ||
+ | ! Stan | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | Wagon osobowy typu [[A20D-P]] | ||
+ | | [[A20D-P/???|???]] | ||
+ | | 19?? | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" | sprawny | ||
+ | | [[Oznaczenia_taboru_wąskotorowego_PKP_(WM-11)#Bxhpi|Bxhpi]] 00-450024 114-8 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | Wagon osobowy typu [[A20D-P]] | ||
+ | | [[A20D-P/???|???]] | ||
+ | | 19?? | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" | sprawny | ||
+ | | [[Oznaczenia_taboru_wąskotorowego_PKP_(WM-11)#Bxhpi|Bxhpi]] 00-450024 136-1 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | Wagon osobowy typu [[A20D-P]] | ||
+ | | [[A20D-P/???|???]] | ||
+ | | 19?? | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" | sprawny | ||
+ | | [[Oznaczenia_taboru_wąskotorowego_PKP_(WM-11)#Bxhpi|Bxhpi]] 00-450024 139-5 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | Wagon osobowy typu [[A20D-P]] | ||
+ | | [[A20D-P/???|???]] | ||
+ | | 19?? | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" | sprawny | ||
+ | | [[Oznaczenia_taboru_wąskotorowego_PKP_(WM-11)#Bxhpi|Bxhpi]] 00-450024 153-6 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | Wagon osobowy typu letniak | ||
+ | | [[4Kw/???|???]] | ||
+ | | 19?? | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" | sprawny | ||
+ | | 00-340024 751-0 | ||
+ | | Przebudowany ze znormalizowanego wagonu krytego typu [[4Kw]] | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
== Źródła == | == Źródła == | ||
− | + | *Witkowski Roman, Koleje Wąskotorowe na Żuławach, Wyd. 1, Poznań, Kolpress, 2009, ISBN 978-83-920784-3-2 | |
− | + | *[http://ptmkz.pl/pocia/infor.htm Strona internetowa Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych] | |
+ | |||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
+ | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] |
Aktualna wersja na dzień 20:06, 18 paź 2022
Żuławska Kolej Dojazdowa | |
Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz / Westpreußische Kleinbahnen AG (1898 / 1899 - 1945) Gdańskie Koleje Dojazdowe | |
Rok budowy | 1898* |
Zleceniodawca budowy | Allgemeine Deutsche Kleinbahn-Gesellschaft
|
Rozstaw szyn | 750 mm
|
Istniejące linie | Czynne: Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo Stegna Gd. - Nowy Dwór Gdański Wąsk. Nieczynne: |
Długość czynnego odcinka | 30 km |
Długość całkowita istniejących szlaków | ok. 49 km |
Długość zlikwidowanych linii | ok. 200 km |
Stacje styczne z koleją normalnotorową | Lisewo Wąsk. (1898 - 1996), Nowy Staw Wąsk. (1898 - 1996), Malbork Wąsk. (1900 - 1958), Nowy Dwór Gdański Wąsk. (od 1901), Piaski Gdańskie (1905 - 1974) |
Inne ważniejsze stacje | Ostaszewo Żuławskie, Lichnowy, Lipinka Gdańska, Malbork Kałdowo Wąsk., Stegna Gdańska, Sztutowo, Lewy Brzeg Wisły, Koszwały, Przejazdowo, Gdańsk Wąsk. |
* Pierwsze odcinki powstały poprzez przebudowę kolejek Cukrowni Nowy Staw oraz Lisewo | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
NLK oraz WKAG | 1898-1913 |
WKAG | 1913-1945 |
PKP | 1945 - 1996 |
PTMKŻ | od 2003
|
' |
Kolej wąskotorowa na Żuławach Wiślanych prowadząca przewozy turystyczne w sezonie letnim, zarządzana przez Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych. Stanowi pozostałość rozbudowanej niegdyś sieci Gdańskich Kolei Dojazdowych. Obecnie ruch odbywa się w miesiącach wakacyjnych na odcinku nadmorskim (Prawy Brzeg Wisły - Stegna Gdańska - Sztutowo) oraz na linii łączącej Stegnę Gdańską z Nowym Dworem Gdańskim. Pociągi prowadzone są lokomotywami spalinowymi Lxd2, spalinowymi wagonami silnikowymi MBxd2 a w soboty i niedziele również parowozem Px48.
Historia[edytuj]
Pierwsze kolejki cukrownicze[edytuj]
Rozwój kolejek wąskotorowych na Żuławach Wiślanych zapoczątkowany został przez cukrownię w Nowym Stawie (Neuteich), która już w 1886 roku posiadała 4,5 km linii o szerokości toru 750 mm i trakcji konnej. Na początku lat '90 XIX wieku postanowiono zbudować kolejne odcinki oraz wprowadzić trakcje parową. Przed kampanią cukrowniczą 1893 roku cukrownia zamówiła dwa parowozy w zakładach Henschel i wybudowała nowe linie do Parszewa (Parschau), wsi Kącik (Neuteicher Hinterfeld) oraz Nowej Cerkwi (Neukirch I). W 1894 roku powstał odciek do Lipinki (Lindenau). Zakupiono również trzeci parowóz.
Cukrownia w Lisewie (Lissau) wykorzystywała kolej wąskotorową jako uzupełnienie posiadanej już wcześniej bocznicy normalnotorowej. Również tutaj zdecydowano się na szerokość toru 750 mm i początkowo zastosowano trakcję konną. Znaczne inwestycje poczyniono w 1894 roku: W zakładach Hagans zamówiono 3 parowozy i wybudowano linię do Miłoradza (Mielenz) z odgałęzieniem do wsi Mątowy Wielkie (Groß Montau) o łącznej długości 29,7 km.
W tym samym okresie na drugim brzegu Wisły swoją kolejkę wybudowała cukrownia w Cedrach Wielkich (Groß Zünder). Zdecydowano się na nietypowy rozstaw szyn - 780 mm. Jako pierwszy, już w 1888 r. powstał odcinek do Giemlic (Gemlitz) z odgałęzieniem do wsi Długie Pole. W następnych latach wybudowano linie do Osic (Wossitz), Steblewa (Stüblau), Koźlin (Güttland) i wreszcie do dworca kolejowego w Pszczółkach (Hohenstein). W latach 90 zakupiono 3 parowozy.
Pierwsze linie użytku publicznego w rejonie Nowego Stawu i Lisewa[edytuj]
W połowie lat '90 XIX w. obszarem Żuław zainteresowała się berlińska spółka ADKG (Allgemeine Deutsche Kleinbahn-Gesellschaft), która przedstawiła projekt przebudowy kolejek cukrowniczych na koleje użytku publicznego, połączenia poszczególnych odcinków w jedną sieć jak również budowy szeregu nowych połączeń. Powstać miały min. odcinki Lisewo - Lichnowy, Nowa Cerkiew - Ostaszewo - Nowy Dwór Gdański - Rybina, Nowy Dwór Gdański - Lipinka - Kałdowo - Kraśniewo oraz Kałdowo - Malbork - Stare Pole - Jasna - Dzierzgoń. Pod koniec 1897 roku ADKG przejęło koleje cukrowni w Nowym Stawie i Lisewie. W ramach przebudowy wymieniono szyny o masie 10 kg/mb na nieco cięższe (13,4 / 13,98 kg/mb) oraz podkłady na impregnowane. 11.11.1898 roku spółka NLK (Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz) uzyskała koncesję na eksploatację odcinka Lisewo - Miłoradz i po kilku dniach rozpoczęto przewozy. W tym samym roku udzielono koncesji na trasę Lipinka - Nowy Staw - Lichnowy - Nowa Cerkiew I. Ważną kwestią stało się połączenie obu fragmentów sieci, co nastąpiło 15.08.1899 r. gdy oddano do użytku odcinek Lisewo - Lichnowy. 8.11.1900 roku otwarto odcinek Nowa Cerkiew - Ostaszewo zaś w 1905 roku odgałęzienie Pogorzała - Pogorzała Wieś. Od 1907 roku rozpoczęto rozbudowę systemu bocznic. Rozwojowi sieci towarzyszyła rozbudowa infrastruktury. W Lisewie i Nowym Stawie powstały nowe parowozownie, warsztaty i budynki stacyjne. Niewielka parowozownia powstała również w Ostaszewie.
W początkowym okresie spółka posiadała 8 parowozów, 5 wagonów osobowych, 3 wagony pocztowo-bagażowe i 244 towarowe.
Powstanie kolejek w powiecie malborskim[edytuj]
Prace nad projektami połączeń wąskotorowych prowadziły pod koniec XIX w. również władze powiatu malborskiego. Pierwszym poważniejszym krokiem w kierunku ich realizacji była decyzja Sejmiku Prowincji Zachodniopruskiej z dnia 18.03.1898 roku. Zdecydowano o utworzeniu spółki mającej zbudować linie Malbork - Stare Pole - Jasna, Malbork - Kraśniewo (połączenie z kolejką cukrowni Lisewo), Kałdowo - Lipinka Gdańska oraz Ostaszewo - Nowy Dwór Gdański - Rybina. Jednocześnie postanowiono wesprzeć przedsięwzięcie pokrywając 1/4 kosztów. 27.05.1899 roku utworzono WKAG (Westpreußische Kleinbahnen AG) mającą na celu budowę sieci kolei wąskotorowej w powiatach malborskim, elbląskim i Żuławy Gdańskie). Głównym akcjonariuszem z udziałem 42% zostało ADKG. Ponadto w skład spółki weszły: Państwo Pruskie (25%), Powiat Malborski (20%) i Prowincja Prusy Zachodnie (13%).<br\> Jako pierwsze 15 października 1900 r. otwarto odcinki Malbork - Kałdowo - Miłoradz oraz Kałdowo - Lipinka Gdańska. Kolejka przekraczała Nogat po dawnym moście kolei normalnotorowej, od 1891 r. służącym jedynie ruchowi drogowemu. Niecały miesiąc później (7 listopada 1900 r.) oddano do użytku odcinki Królewka - Stare Pole i Stare Pole - Stalewo. Największym problemem okazało się wyprowadzenie linii z Malborka. Konieczne było wykonanie 4 dwupoziomowych skrzyżowań z liniami normalnotorowymi wychodzącymi z Malborka oraz wysokich nasypów. W związku z tym ruch na odcinku Malbork - Królewka otwarto dopiero 11 września 1903 r. W międzyczasie zdążono wybudować linię Ostaszewo - Nowy Dwór Gdański, którą uruchomiono 16 października 1901 r. Powstał na niej pierwszy z obrotowych mostów zwodzonych o długości 7 m nad rzeka Świąta (Schwente).
Inwestycje WKAG na Żuławach Gdańskich[edytuj]
Pierwszą propozycją przedstawioną w 1896 r. przez ADKG była przebudowa sieci kolejek cukrowni Cedry Wielkie na kolej użytku publicznego wraz z jej rozbudową. Projekty te zainteresowały radnych powiatu Żuławy Gdańskie i wkrótce ustalono orientacyjny przebieg dwóch przewidywanych linii. Pierwsza miała połączyć Gdańsk (Danzig) ze Świbnem (Schiewenhorst) przez Przejazdowo (Knüppelkrug), Koszwały (Gottswalde) i Miłocin (Herzberg), zaś druga miała tworzyć pętlę, łącząc stacje Przejazdowo i Miłocin trasą okrężną przez Giemlice (Gemlitz). Zakładano również przedłużenie linii ze Świbna (Schiewenhorst) wzdłuż wybrzeża Bałtyku przez Mikoszewo (Nickelswalde), Jantar (Pasewark), Stegnę (Steegen) do Sztutowa (Stutthof) wraz z odcinkiem Stegna - Rybina (Fischerbabke), który zapewniłby połączenie z pozostałymi liniami WKAG. Po dość długim i trudnym okresie zbierania potrzebnego kapitału i prac projektowych, 15 listopada 1902 r. uzyskano zgodę ministra robót publicznych na budowę "Kolejek Gdańskich" (Danziger Kleinbahnen), przy czym w stosunku do pierwotnej koncepcji jedną ze stacji węzłowych przeniesiono z Miłocina do Koszwał. Oba brzegi przekopu Wisły miała połączyć kolejowa przeprawa promowa, zaś w Rybinie przewidziano budowę dużego obrotowego mostu zwodzonego nad Szkarpawą. Prace zlecono firmie WKAG, która również w przyszłości miała się zająć jej eksploatacją.<br\> Latem 1904 roku ukończono budowę nasypów, jednak ułożono zaledwie 30 km toru. Najbardziej zaawansowany był odcinek Mikoszewo - Sztutowo na prawym brzegu Wisły. Jesienią udało się ukończyć odcinek Koszwały (Gottswalde) - Cedry Wielkie (Groß Zünder) - Giemlice (Gemlitz) - Wróblewo (Sperlingsdorf) oraz parowozownie w Cedrach Wielkich i Giemlicach. Dzięki temu 3 października można było uruchomić przewozy buraków cukrowych dla cukrowni w Cedrach Wielkich. Przewozy publiczne na wszystkich odcinkach uruchomiono 17 sierpnia 1905 roku. W początkowym okresie nie obsługiwano jednak przeprawy promowej przez Wisłę między Świbnem i Mikoszewem. Stało się tak, gdyż prom kolejowy "Schiewenhorst II" w drodze ze stoczni utknął z powodu niskiego stanu wody. Do całkowitego uruchomienia kolejki brakowało jeszcze odcinka Stegna - Rybina, który oficjalnie oddano do eksploatacji po ukończeniu mostu obrotowego wraz z odcinkiem Rybina - Nowy Dwór Gdański 1 maja 1906 r. Dzięki temu uzyskano połączenie z pozostałą siecią kolejek żuławskich.
Rozwój i połączenie sieci NLK i WKAG[edytuj]
Kolejki wąskotorowe w okresie międzywojennym i w czasie II wojny światowej[edytuj]
Tabor WKAG[edytuj]
Uruchamianie kolejek żuławskich po II wojnie światowej[edytuj]
Gdańskie Koleje Dojazdowe[edytuj]
Tabor GKD[edytuj]
Żuławska Kolej Dojazdowa[edytuj]
Tabor ŻKD[edytuj]
Tabor trakcyjny[edytuj]
Typ | Nr fabr. | Rok prod. | Stan | Silnik | Oznaczenie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Lokomotywa spalinowa typu L45H | 21265 | 1971 | sprawna | Maybach | Lxd2-294 | |
Lokomotywa spalinowa typu L45H | 22181 | 1974 | sprawna | Maybach | Lxd2-315 | |
Lokomotywa spalinowa typu L45H | 23604 | 1978 | odstawiona | Henschel | Lxd2-325 | |
Wagon silnikowy typu A20D-P | ??? | 1986 | sprawny | RABA-MAN | MBxd2-212 | |
Wagon silnikowy typu A20D-P | ??? | 198? | wrak | RABA-MAN | MBxd2-219 | |
Wagon silnikowy typu A20D-P | ??? | 198? | sprawny | RABA-MAN | MBxd2-304 |
Wagony osobowe[edytuj]
Typ | Nr fabr. | Rok prod. | Stan | Oznaczenie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Wagon osobowy typu A20D-P | ??? | 19?? | sprawny | Bxhpi 00-450024 114-8 | |
Wagon osobowy typu A20D-P | ??? | 19?? | sprawny | Bxhpi 00-450024 136-1 | |
Wagon osobowy typu A20D-P | ??? | 19?? | sprawny | Bxhpi 00-450024 139-5 | |
Wagon osobowy typu A20D-P | ??? | 19?? | sprawny | Bxhpi 00-450024 153-6 | |
Wagon osobowy typu letniak | ??? | 19?? | sprawny | 00-340024 751-0 | Przebudowany ze znormalizowanego wagonu krytego typu 4Kw |
Źródła[edytuj]
- Witkowski Roman, Koleje Wąskotorowe na Żuławach, Wyd. 1, Poznań, Kolpress, 2009, ISBN 978-83-920784-3-2
- Strona internetowa Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych