Archiwum:Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąsk.: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(+ opis teczki)
 
m (słowa kluczowe)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Teczka w archiwum
 
{{Teczka w archiwum
|Tytuł teczki=Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry
+
|Tytuł teczki=Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry z lat 1946 i 1972
 
|Data początkowa=1946
 
|Data początkowa=1946
 
|Data końcowa=1972
 
|Data końcowa=1972
|Sygnatura teczki=AT-00057
+
|Sygnatura teczki=AT-00058
|Słowa kluczowe=Nasielska Kolej Wąskotorowa, plan stacji, Paszport produkcyjno-techniczny
+
|Słowa kluczowe=plan stacji, Tarnowskie Góry, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Tarnowskie Góry Wąskotorowe
 
}}
 
}}
 +
__NOTOC__
 +
 
'''Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe''' z lat 1946 i 1972. <br/>
 
'''Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe''' z lat 1946 i 1972. <br/>
Prezentowane niżej dokumenty zostały zeskanowane i udostępnione przez Mariusza Senderowskiego (Sekcja Dokumentacji Historycznej Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych).  
+
Prezentowane niżej dokumenty zostały zeskanowane i udostępnione przez Mariusza Senderowskiego (Sekcja Dokumentacji Historycznej Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych). Opisy opracował [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]].
 +
{{clear}}
  
 
== 1946 ==
 
== 1946 ==
[[Plik:Tarnowskie Góry Wąsk. 1946.jpg|center|700px]]
+
[[Plik:Tarnowskie Góry Wąsk. 1946.jpg|right|800px]]
 +
 
 +
==== Położenie ====
 +
 
 +
* km 31,409 prawdopodobnie omyłkowy, poprawiony odręcznie na km 21,409 linii Maciejkowice - Miasteczko Śląskie Wąsk. (przez Brzeziny Śląskie Wąsk. i Piekary Śląskie Wąsk., pozostałość po międzywojennym podziale sieci GKW)
 +
 
 +
==== Tory główne ====
 +
 
 +
* główny zasadniczy bez numeru
 +
 
 +
==== Tory boczne ====
 +
 
 +
* nr 2 i 3 - odstawcze
 +
 
 +
==== Bocznice stacyjne ====
 +
 
 +
* skład węgla Spółdzielni Spożywców zatarasowany zaporą kłodową
 +
* skład węgla Centrali Zbyt Produktów Przemysłu Węglowego
 +
* bocznica Karłuszowiec
 +
* przeładownia z toru normalnego (tor nr 5)
 +
* ładownia publiczna (tory nr 1 i 4)
 +
 
 +
==== Urządzenia ZRK ====
 +
 
 +
* 8 zwrotnic nastawianych ręcznie
 +
* 3 wykolejnice nastawiane ręcznie
 +
* brak sygnalizatorów
 +
 
 +
==== Przejazdy i przejścia ====
 +
 
 +
* przejazd kat. A przez ulicę Bytomską obsługiwany przez dyżurnego ruchu
 +
 
 +
==== Budynki ====
 +
 
 +
* budynek stacyjny w km 21,409 (miejsce pracy dyżurnego ruchu)
 +
* magazyn między torami nr 2 i 5
 +
 
 +
=== Ciekawostki ===
 +
 
 +
Na planie schematycznym umieszczono pieczęć informującą o tym, że stacja Tarnowskie Góry Wąsk. w 1946 roku podlegała pod stację kontrolną Karb (Bytom Karb Wąsk.). Stacje kontrolne ustanowiono na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych po ich upaństwowieniu w 1884 w celu kontroli nad ilością przewożonych towarów i pobieranego za to przewoźnego<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = Śląsk sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1996 | strony = 26 | isbn = 83-85831-82-7 }}</ref>. Późniejszym odpowiednikiem stacji kontrolnych były stacje rejonowe (zbiorcze). Tarnowskie Góry Wąsk. podlegały, zależnie od okresu i natężenia przewozów, zamiennie pod stacje Repty lub Bytom Karb Wąsk., a po 1995 roku również normalnotorowej stacji rejonowej Bytom<ref>{{cytuj pismo | nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Górnośląskie Koleje Wąskotorowe po 1990 roku | czasopismo = Koleje Małe i Duże | wolumin = 5/2005 | strony = 33-34 | issn = 1733-1994 }}</ref>.
  
 
== 1972 ==
 
== 1972 ==
[[Plik:Tarngorywask1972-1.jpg|center|700px]]
+
 
 +
[[Plik:Tarngorywask1972-1.jpg|right|800px]]
 +
 
 +
==== Położenie ====
 +
 
 +
* km 11,101 linii Bytom Karb Wąsk. - Huta Miasteczko
 +
 
 +
==== Tory główne ====
 +
 
 +
* nr 1 i będący jego przedłużeniem tor nr 1a
 +
 
 +
==== Tory boczne ====
 +
 
 +
* nr 2 - stacyjny boczny
 +
* nr 8 i 10 - odstawcze
 +
 
 +
==== Bocznice stacyjne ====
 +
 
 +
* plac składowy węgla OPHO, czyli Okręgowego Przedsiębiorstwa Handlu Opałem (tor nr 4)
 +
* przeładownia z toru normalnego (tory nr 2 i 12)
 +
* ładownia publiczna (tory nr 6a i 8a)
 +
 
 +
==== Urządzenia ZRK ====
 +
 
 +
* 10 zwrotnic nastawianych ręcznie
 +
* 4 wykolejnice nastawiane ręcznie
 +
* brak sygnalizatorów
 +
 
 +
==== Przejazdy i przejścia ====
 +
 
 +
* przejazd kat. A w km 11,131 obsługiwany przez dyżurnego ruchu
 +
 
 +
==== Budynki ====
 +
 
 +
* budynek stacyjny w km 11,101 (miejsce pracy dyżurnego ruchu)
 +
* schronisko działki między torami nr 10 i 12
 +
* dawny magazyn między torami nr 10 i 12
 +
 
 +
==== Pozostałe budowle ====
 +
 
 +
* wiadukt w km 11,418 (pod normalnotorowym szlakiem Nakło Śląskie - Tarnowskie Góry TGA)
 +
* przesuwnica bramowa do przeładunku na przedłużeniu toru nr 2
 +
 
 +
{{Przypisy}}
 +
 
 +
[[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]
 +
[[Kategoria:Stacje i inne posterunki - plany, regulaminy]]

Aktualna wersja na dzień 10:09, 26 kwi 2019

Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąsk.
Tytuł teczki Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry z lat 1946 i 1972
Data początkowa 1946
Data końcowa 1972
Sygnatura teczki AT-00058
Słowa kluczowe plan stacji, Tarnowskie Góry, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Tarnowskie Góry Wąskotorowe


Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe z lat 1946 i 1972.
Prezentowane niżej dokumenty zostały zeskanowane i udostępnione przez Mariusza Senderowskiego (Sekcja Dokumentacji Historycznej Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych). Opisy opracował Mariusz Herchold.


1946[edytuj]

Tarnowskie Góry Wąsk. 1946.jpg

Położenie[edytuj]

  • km 31,409 prawdopodobnie omyłkowy, poprawiony odręcznie na km 21,409 linii Maciejkowice - Miasteczko Śląskie Wąsk. (przez Brzeziny Śląskie Wąsk. i Piekary Śląskie Wąsk., pozostałość po międzywojennym podziale sieci GKW)

Tory główne[edytuj]

  • główny zasadniczy bez numeru

Tory boczne[edytuj]

  • nr 2 i 3 - odstawcze

Bocznice stacyjne[edytuj]

  • skład węgla Spółdzielni Spożywców zatarasowany zaporą kłodową
  • skład węgla Centrali Zbyt Produktów Przemysłu Węglowego
  • bocznica Karłuszowiec
  • przeładownia z toru normalnego (tor nr 5)
  • ładownia publiczna (tory nr 1 i 4)

Urządzenia ZRK[edytuj]

  • 8 zwrotnic nastawianych ręcznie
  • 3 wykolejnice nastawiane ręcznie
  • brak sygnalizatorów

Przejazdy i przejścia[edytuj]

  • przejazd kat. A przez ulicę Bytomską obsługiwany przez dyżurnego ruchu

Budynki[edytuj]

  • budynek stacyjny w km 21,409 (miejsce pracy dyżurnego ruchu)
  • magazyn między torami nr 2 i 5

Ciekawostki[edytuj]

Na planie schematycznym umieszczono pieczęć informującą o tym, że stacja Tarnowskie Góry Wąsk. w 1946 roku podlegała pod stację kontrolną Karb (Bytom Karb Wąsk.). Stacje kontrolne ustanowiono na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych po ich upaństwowieniu w 1884 w celu kontroli nad ilością przewożonych towarów i pobieranego za to przewoźnego[1]. Późniejszym odpowiednikiem stacji kontrolnych były stacje rejonowe (zbiorcze). Tarnowskie Góry Wąsk. podlegały, zależnie od okresu i natężenia przewozów, zamiennie pod stacje Repty lub Bytom Karb Wąsk., a po 1995 roku również normalnotorowej stacji rejonowej Bytom[2].

1972[edytuj]

Tarngorywask1972-1.jpg

Położenie[edytuj]

  • km 11,101 linii Bytom Karb Wąsk. - Huta Miasteczko

Tory główne[edytuj]

  • nr 1 i będący jego przedłużeniem tor nr 1a

Tory boczne[edytuj]

  • nr 2 - stacyjny boczny
  • nr 8 i 10 - odstawcze

Bocznice stacyjne[edytuj]

  • plac składowy węgla OPHO, czyli Okręgowego Przedsiębiorstwa Handlu Opałem (tor nr 4)
  • przeładownia z toru normalnego (tory nr 2 i 12)
  • ładownia publiczna (tory nr 6a i 8a)

Urządzenia ZRK[edytuj]

  • 10 zwrotnic nastawianych ręcznie
  • 4 wykolejnice nastawiane ręcznie
  • brak sygnalizatorów

Przejazdy i przejścia[edytuj]

  • przejazd kat. A w km 11,131 obsługiwany przez dyżurnego ruchu

Budynki[edytuj]

  • budynek stacyjny w km 11,101 (miejsce pracy dyżurnego ruchu)
  • schronisko działki między torami nr 10 i 12
  • dawny magazyn między torami nr 10 i 12

Pozostałe budowle[edytuj]

  • wiadukt w km 11,418 (pod normalnotorowym szlakiem Nakło Śląskie - Tarnowskie Góry TGA)
  • przesuwnica bramowa do przeładunku na przedłużeniu toru nr 2

Przypisy

  1. Krzysztof Soida: Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I. Katowice: Śląsk sp. z o.o., 1996, s. 26. ISBN 83-85831-82-7. 
  2. Krzysztof Soida. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe po 1990 roku. „Koleje Małe i Duże”. 5/2005. Ss. 33-34. ISSN 1733-1994.