Linia kolejowa: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(utworzenie artykułu) |
(rozbudowa artykułu) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Linia kolejowa''' – [[droga kolejowa]] mająca początek i koniec wraz z przyległym pasem gruntu, na którą składają się odcinki | + | '''Linia kolejowa''' – [[droga kolejowa]] mająca początek i koniec wraz z przyległym pasem gruntu, na którą składają się odcinki linii, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajętymi pod nie gruntami<ref>Art. 4 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>. Punkty początkowe i końcowe linii kolejowej ustala [[zarządca infrastruktury]]<ref>§2 pkt. 1 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>. |
+ | |||
+ | == Rodzaje linii kolejowych == | ||
+ | Wyróżnia się następujące rodzaje linii kolejowych: | ||
+ | |||
+ | * ''linia kolejowa o znaczeniu państwowym'' – istniejąca lub projektowana linia kolejowa, której budowa, utrzymanie i eksploatacja uzasadniona jest ważnymi względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi <ref>Art. 4 ust. 2a Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> | ||
+ | |||
+ | * ''linia kolejowa o znaczeniu obronnym'' – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, której utrzymanie i eksploatację uzasadniają względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w czasie podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny, planowaną do objęcia osłoną techniczną <ref>Art. 4 ust. 2b Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> | ||
+ | |||
+ | * ''linia kolejowa o znaczeniu wyłącznie obronnym'' – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, dla której jedynym kryterium zaliczenia do linii o znaczeniu państwowym są względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa i w czasie wojny <ref>Art. 4 ust. 2c Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>. | ||
+ | |||
+ | * ''łącznica'' - linia kolejowa łącząca dwie inne linie kolejowe z pominięciem stacji węzłowej<ref>§2 pkt. 3 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref> | ||
+ | |||
+ | == Części linii kolejowych == | ||
+ | |||
+ | Linie kolejowe dzielą się na: | ||
+ | |||
+ | # odcinki — stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi [[stacja węzłowa|stacjami węzłowymi]] albo między punktem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową | ||
+ | # szlaki — stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi [[posterunek zapowiadawczy|posterunkami zapowiadawczymi]] lub posterunkiem zapowiadawczym i końcowym punktem linii | ||
+ | # odstępy — stanowiące część toru szlakowego między: | ||
+ | #* posterunkiem zapowiadawczym a najbliższym [[posterunek odstępowy|posterunkiem odstępowym]], [[posterunek bocznicowy|bocznicowym]] lub [[semafor|semaforem odstępowym]] [[samoczynna blokada liniowa|blokady samoczynnej]] | ||
+ | #* dwoma kolejnymi posterunkami odstępowymi lub bocznicowymi, | ||
+ | #* posterunkiem odstępowym i bocznicowym, | ||
+ | #* dwoma kolejnymi semaforami blokady samoczynnej dla tego samego kierunku jazdy przy danym torze<ref>§2 pkt. 2 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref> | ||
+ | |||
+ | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
+ | [[Kategoria:Prawo kolejowe]] | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Zalążki artykułów]] |
Aktualna wersja na dzień 16:56, 30 mar 2012
Linia kolejowa – droga kolejowa mająca początek i koniec wraz z przyległym pasem gruntu, na którą składają się odcinki linii, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajętymi pod nie gruntami[1]. Punkty początkowe i końcowe linii kolejowej ustala zarządca infrastruktury[2].
Rodzaje linii kolejowych[edytuj]
Wyróżnia się następujące rodzaje linii kolejowych:
- linia kolejowa o znaczeniu państwowym – istniejąca lub projektowana linia kolejowa, której budowa, utrzymanie i eksploatacja uzasadniona jest ważnymi względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi [3]
- linia kolejowa o znaczeniu obronnym – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, której utrzymanie i eksploatację uzasadniają względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w czasie podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny, planowaną do objęcia osłoną techniczną [4]
- linia kolejowa o znaczeniu wyłącznie obronnym – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, dla której jedynym kryterium zaliczenia do linii o znaczeniu państwowym są względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa i w czasie wojny [5].
- łącznica - linia kolejowa łącząca dwie inne linie kolejowe z pominięciem stacji węzłowej[6]
Części linii kolejowych[edytuj]
Linie kolejowe dzielą się na:
- odcinki — stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi stacjami węzłowymi albo między punktem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową
- szlaki — stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi posterunkami zapowiadawczymi lub posterunkiem zapowiadawczym i końcowym punktem linii
- odstępy — stanowiące część toru szlakowego między:
- posterunkiem zapowiadawczym a najbliższym posterunkiem odstępowym, bocznicowym lub semaforem odstępowym blokady samoczynnej
- dwoma kolejnymi posterunkami odstępowymi lub bocznicowymi,
- posterunkiem odstępowym i bocznicowym,
- dwoma kolejnymi semaforami blokady samoczynnej dla tego samego kierunku jazdy przy danym torze[7]
Przypisy
- ↑ Art. 4 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ §2 pkt. 1 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 4 ust. 2a Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 4 ust. 2b Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 4 ust. 2c Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ §2 pkt. 3 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)
- ↑ §2 pkt. 2 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)