Linia kolejowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(utworzenie artykułu)
(rozbudowa artykułu)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Linia kolejowa''' – [[droga kolejowa]] mająca początek i koniec wraz z przyległym pasem gruntu, na którą składają się odcinki [[linia kolejowa|linii]], a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajętymi pod nie gruntami. <ref>Art. 4 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
+
'''Linia kolejowa''' – [[droga kolejowa]] mająca początek i koniec wraz z przyległym pasem gruntu, na którą składają się odcinki linii, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajętymi pod nie gruntami<ref>Art. 4 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>. Punkty początkowe i końcowe linii kolejowej ustala [[zarządca infrastruktury]]<ref>§2 pkt. 1 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
  
 +
== Rodzaje linii kolejowych ==
 +
Wyróżnia się następujące rodzaje linii kolejowych:
  
[[Ustawa o transporcie kolejowym]] wyróżnia następujące rodzaje linii kolejowych:
+
* ''linia kolejowa o znaczeniu państwowym'' – istniejąca lub projektowana linia kolejowa, której budowa, utrzymanie i eksploatacja uzasadniona jest ważnymi względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi <ref>Art. 4 ust. 2a Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
  
* ''linia kolejowa o znaczeniu państwowym'' – istniejąca lub projektowana linia kolejowa, której budowa, utrzymanie i eksploatacja uzasadniona jest ważnymi względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi <ref>Art. 4 pkt. 2a Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
+
* ''linia kolejowa o znaczeniu obronnym'' – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, której utrzymanie i eksploatację uzasadniają względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w czasie podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny, planowaną do objęcia osłoną techniczną <ref>Art. 4 ust. 2b Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 +
 
 +
* ''linia kolejowa o znaczeniu wyłącznie obronnym'' – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, dla której jedynym kryterium zaliczenia do linii o znaczeniu państwowym są względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa i w czasie wojny <ref>Art. 4 ust. 2c Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 +
 
 +
* ''łącznica'' - linia kolejowa łącząca dwie inne linie kolejowe z pominięciem stacji węzłowej<ref>§2 pkt. 3 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>
 +
 
 +
== Części linii kolejowych ==
 +
 
 +
Linie kolejowe dzielą się na:
 +
 
 +
# odcinki — stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi [[stacja węzłowa|stacjami węzłowymi]] albo między punktem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową
 +
# szlaki — stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi [[posterunek zapowiadawczy|posterunkami zapowiadawczymi]] lub posterunkiem zapowiadawczym i końcowym punktem linii
 +
# odstępy — stanowiące część toru szlakowego między:
 +
#* posterunkiem zapowiadawczym a najbliższym [[posterunek odstępowy|posterunkiem odstępowym]], [[posterunek bocznicowy|bocznicowym]] lub [[semafor|semaforem odstępowym]] [[samoczynna blokada liniowa|blokady samoczynnej]]
 +
#* dwoma kolejnymi posterunkami odstępowymi lub bocznicowymi,
 +
#* posterunkiem odstępowym i bocznicowym,
 +
#* dwoma kolejnymi semaforami blokady samoczynnej dla tego samego kierunku jazdy przy danym torze<ref>§2 pkt. 2 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>  
  
* ''linia kolejowa o znaczeniu obronnym'' – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, której utrzymanie i eksploatację uzasadniają względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w czasie podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny, planowaną do objęcia osłoną techniczną <ref>Art. 4 pkt. 2b Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
  
* ''linia kolejowa o znaczeniu wyłącznie obronnym'' – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, dla której jedynym kryterium zaliczenia do linii o znaczeniu państwowym są względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa i w czasie wojny <ref>Art. 4 pkt. 2c Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
  
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 +
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 +
 
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]
 
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]

Aktualna wersja na dzień 16:56, 30 mar 2012

Linia kolejowadroga kolejowa mająca początek i koniec wraz z przyległym pasem gruntu, na którą składają się odcinki linii, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajętymi pod nie gruntami[1]. Punkty początkowe i końcowe linii kolejowej ustala zarządca infrastruktury[2].

Rodzaje linii kolejowych[edytuj]

Wyróżnia się następujące rodzaje linii kolejowych:

  • linia kolejowa o znaczeniu państwowym – istniejąca lub projektowana linia kolejowa, której budowa, utrzymanie i eksploatacja uzasadniona jest ważnymi względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi [3]
  • linia kolejowa o znaczeniu obronnym – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, której utrzymanie i eksploatację uzasadniają względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w czasie podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny, planowaną do objęcia osłoną techniczną [4]
  • linia kolejowa o znaczeniu wyłącznie obronnym – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, dla której jedynym kryterium zaliczenia do linii o znaczeniu państwowym są względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa i w czasie wojny [5].
  • łącznica - linia kolejowa łącząca dwie inne linie kolejowe z pominięciem stacji węzłowej[6]

Części linii kolejowych[edytuj]

Linie kolejowe dzielą się na:

  1. odcinki — stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi stacjami węzłowymi albo między punktem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową
  2. szlaki — stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi posterunkami zapowiadawczymi lub posterunkiem zapowiadawczym i końcowym punktem linii
  3. odstępy — stanowiące część toru szlakowego między:



Przypisy

  1. Art. 4 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  2. §2 pkt. 1 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)
  3. Art. 4 ust. 2a Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  4. Art. 4 ust. 2b Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  5. Art. 4 ust. 2c Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  6. §2 pkt. 3 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)
  7. §2 pkt. 2 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)