Ls300: Różnice pomiędzy wersjami
Skubihenio (dyskusja | edycje) (infobox) |
m (usunięto opis zmian) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 4: | Linia 4: | ||
|oznaczenie_przewoźnika =SM30, Ls300 | |oznaczenie_przewoźnika =SM30, Ls300 | ||
|grafika =[[File:SM30 Warszawa Zachodnia.jpg|290px]] | |grafika =[[File:SM30 Warszawa Zachodnia.jpg|290px]] | ||
− | |opis_zdjęcia =Lokomotywa | + | |opis_zdjęcia =Lokomotywa SM30-836 na stacji Warszawa Zachodnia |
|producent =[[Fablok]] Chrzanów | |producent =[[Fablok]] Chrzanów | ||
|lata_budowy =1957-1970 | |lata_budowy =1957-1970 | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
}} | }} | ||
− | '''Ls300''' ('''1D''') - lokomotywa spalinowa przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów produkowana w Fabloku w latach 1957-1970, na [[PKP]] oznaczana jako SM30, a jej wersja | + | '''Ls300''' ('''1D''') - [[lokomotywa spalinowa]] przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów produkowana w [[Fablok|Fabloku]] w latach 1957-1970, na [[PKP]] oznaczana jako SM30, a jej wersja wyposażona w instalację ogrzewania elektrycznego jako SP30. |
== Konstrukcja lokomotywy == | == Konstrukcja lokomotywy == | ||
− | Pudło lokomotywy wspiera się na dwóch dwuosiowych wózkach w układzie Bo'Bo'. Pierwotnie do napędu wykorzystano wysokoprężny silnik czołgowy Wola V-300 o mocy 300 KM. Później w produkcji seryjnej stosowano silnik Wola 2DVSa-350 o mocy 350 KM. W ramach modernizacji w latach 80 XX wieku w niektórych lokomotywach zabudowano silniki typu 16H12A produkowane na licencji firmy Henschel. | + | Pudło lokomotywy wspiera się na dwóch dwuosiowych wózkach w układzie [[Bo'Bo']]. Pierwotnie do napędu wykorzystano wysokoprężny silnik czołgowy Wola V-300 o mocy 300 KM. Później w produkcji seryjnej stosowano silnik Wola 2DVSa-350 o mocy 350 KM. W ramach modernizacji w latach 80 XX wieku w niektórych lokomotywach zabudowano silniki typu [[16H12A]] produkowane na licencji firmy Henschel. |
Silnik połączony jest z sześciobiegunową prądnicą prądu stałego typu PABOM 186a ze wzbudzeniem własnym i obcym. Prądnica służy także jako rozrusznik dla silnika spalinowego. Prądnica w trakcie rozruchu zasilana jest z baterii akumulatorów. | Silnik połączony jest z sześciobiegunową prądnicą prądu stałego typu PABOM 186a ze wzbudzeniem własnym i obcym. Prądnica służy także jako rozrusznik dla silnika spalinowego. Prądnica w trakcie rozruchu zasilana jest z baterii akumulatorów. | ||
Silniki trakcyjne typu LKa-310 zawieszone są systemem tramwajowym, po dwa na każdym wózku. Napęd na oś następuje za pomocą jednostopniowej przekładni zębatej o przełożeniu 12:69. Silniki trakcyjne mogą być zasilane w trzech układach: szeregowym, równoległym i równoległym z osłabieniem pola magnetycznego. Przejście z jednego układu na drugi dokonuje maszynista za pomocą odpowiedniej dźwigni na pulpicie sterowniczym. | Silniki trakcyjne typu LKa-310 zawieszone są systemem tramwajowym, po dwa na każdym wózku. Napęd na oś następuje za pomocą jednostopniowej przekładni zębatej o przełożeniu 12:69. Silniki trakcyjne mogą być zasilane w trzech układach: szeregowym, równoległym i równoległym z osłabieniem pola magnetycznego. Przejście z jednego układu na drugi dokonuje maszynista za pomocą odpowiedniej dźwigni na pulpicie sterowniczym. | ||
− | == Przebudowa do wersji | + | == Przebudowa do wersji wyposażonej w instalację elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich == |
SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30 | SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30 | ||
Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka". | Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka". | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30. | Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30. | ||
− | Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie | + | Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie do celów muzealnych zostały zachowane SP30 - 006 która stoi jako eksponat w [[Skansen Kolejowy w Kościerzynie]], SP30-194 w kolekcji [[Klub Sympatyków Kolei]] we Wrocławiu oraz SP30-218 w [[Parowozownia Skierniewice]]. |
=== Dane techniczne SP30 === | === Dane techniczne SP30 === | ||
Linia 65: | Linia 65: | ||
* - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974 | * - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Lista lokomotyw SM30 produkcji Fabloku w Chrzanowie (niepełna) == | ||
+ | |||
+ | {{#ask:[[Lw typ fabryczny::Ls300]] [[Lw producent::Fablok]] | limit = 250 | ||
+ | |?Lw numer seryjny | ||
+ | |?Lw rok produkcji | ||
+ | |?Lw stan | ||
+ | |?Lw ostatni rozstaw | ||
+ | |?Lw ostatni typ silnika | ||
+ | |?Lw ostatnie oznaczenie | ||
+ | |?Lw ostatnie stacjonowanie | ||
+ | |?Lw uwagi | ||
+ | |?Lw numer seryjny | ||
+ | |?Lw strona | ||
+ | |?Lw typ fabryczny | ||
+ | |sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny | ||
+ | |format=template | ||
+ | |template=Lw tabela | ||
+ | |introtemplate=Lw tabela nagłówek | ||
+ | | outrotemplate=Lw tabela stop | ||
+ | |link=all | ||
+ | |headers=show | ||
+ | |searchlabel=… dalsze wyniki | ||
+ | |class=sortable wikitable smwtable | ||
+ | }} | ||
+ | |||
+ | |||
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | [[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] |
Aktualna wersja na dzień 22:27, 21 cze 2022
Ls300 (SM30) | |
Lokomotywa SM30-836 na stacji Warszawa Zachodnia | |
Przewoźnik | PKP, przemysł |
Oznaczenie przewoźnika | SM30, Ls300 |
Producent | Fablok Chrzanów |
Lata budowy | 1957-1970 |
Układ osi | Bo'Bo' |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 36 ton |
Nacisk osi na szyny | 9 ton |
Średnica kół | 850 mm |
Długość ze zderzakami | 10140 mm |
Szerokość | 3000 mm |
Wysokość | 4300 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 60 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 7500 kG |
Typ silnika spalinowego | 2DSVa-350 |
Moc znamionowa | 257 kW (350 KM) |
Zapas paliwa | 750 l |
Rodzaj przekładni | elektryczna |
System hamulca | samoczynny Knorra |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | brak |
Ls300 (1D) - lokomotywa spalinowa przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów produkowana w Fabloku w latach 1957-1970, na PKP oznaczana jako SM30, a jej wersja wyposażona w instalację ogrzewania elektrycznego jako SP30.
Konstrukcja lokomotywy[edytuj]
Pudło lokomotywy wspiera się na dwóch dwuosiowych wózkach w układzie Bo'Bo'. Pierwotnie do napędu wykorzystano wysokoprężny silnik czołgowy Wola V-300 o mocy 300 KM. Później w produkcji seryjnej stosowano silnik Wola 2DVSa-350 o mocy 350 KM. W ramach modernizacji w latach 80 XX wieku w niektórych lokomotywach zabudowano silniki typu 16H12A produkowane na licencji firmy Henschel. Silnik połączony jest z sześciobiegunową prądnicą prądu stałego typu PABOM 186a ze wzbudzeniem własnym i obcym. Prądnica służy także jako rozrusznik dla silnika spalinowego. Prądnica w trakcie rozruchu zasilana jest z baterii akumulatorów.
Silniki trakcyjne typu LKa-310 zawieszone są systemem tramwajowym, po dwa na każdym wózku. Napęd na oś następuje za pomocą jednostopniowej przekładni zębatej o przełożeniu 12:69. Silniki trakcyjne mogą być zasilane w trzech układach: szeregowym, równoległym i równoległym z osłabieniem pola magnetycznego. Przejście z jednego układu na drugi dokonuje maszynista za pomocą odpowiedniej dźwigni na pulpicie sterowniczym.
Przebudowa do wersji wyposażonej w instalację elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich[edytuj]
SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30 Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka".
W roku 1974 ponownie rozpoczęto przebudowy, a w ciągu następnych lat do standardu SP30 przystosowano następne 106 lokomotyw. Konstrukcja nowych maszyn pozostała prawie wcale niezmienna względem pierwowzoru: w związku z chęcią dostosowania modelu do obsługi pasażerskiej zamontowano instalację ogrzewania elektrycznego (500V), dzięki której możliwe jest ogrzewanie do trzech wagonów. Niektóre przebudowy obok ZNTK Nowy Sącz były wykonywane przez Fabrykę Maszyn Budowlanych i Lokomotyw Bumar - Fablok. W SP30 zachowano dotychczasowe numery inwentarzowe.
Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30.
Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie do celów muzealnych zostały zachowane SP30 - 006 która stoi jako eksponat w Skansen Kolejowy w Kościerzynie, SP30-194 w kolekcji Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu oraz SP30-218 w Parowozownia Skierniewice.
Dane techniczne SP30[edytuj]
Dane techniczne:
Producent: ZNTK Nowy Sącz, Fablok
Lata produkcji: 1970 - 1978*
Układ osi: Bo'Bo'
Długość ze zderzakami: 10140 mm
Średnica kół: 850 mm
Prędkość konstrukcyjna: 60 km/h
System ogrzewania: 500V
- - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974
Lista lokomotyw SM30 produkcji Fabloku w Chrzanowie (niepełna)[edytuj]
Typ / Numer fabryczny | Rok produkcji | Stan | Rozstaw | Typ silnika | Oznaczenie | Stacjonowanie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ls300/4700 | 1956 | Złom | 1435 mm | 3DVSRa | SM30-001 | Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu | Egzemplarz prototypowy, różniący się wygładem i zastosowaniami techniczmymi od późniejszych wersji. Pierwotnie lokomotywa posiadała silnik Wola V Roka - 300. |
Ls300/3532 | 1958 | Sprawna | 1435 mm | Nieznany | SM30-507 | Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu | NG 2016.11.10 KSK Wrocław |
Ls300/3544 | 1960 | Eksponat | 1435 mm | Nieznany | SM30-513 | Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu | |
Ls300/- | 1961 | Wrak | 1435 mm | Nieznany | SM30-550 | P.H.U. KOT & W s.c. Werbkowice | |
Ls300/6253 | 1961 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-553 | Zakłady Chemiczne Oświęcim | |
Ls300/6254 | 1961 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-554 | Cukrownia Pastuchów | |
Ls300/6258 | 1962 | Sprawna | 1435 mm | Nieznany | SM30-558 | LOTOS Kolej | |
Ls300/6262 | 1962 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-562 | P.U.W. Grobla w Pszczółkach | |
Ls300/6263 | 1962 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-563 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Katowice" | |
Ls300/6264 | 1962 | Złom | 1435 mm | Nieznany | SM30-564 | Cukrownia "Klemensów" | |
Ls300/6265 | 1962 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-565 | Zakłady Mechaniczne "Mystal" w Myszkowie | |
Ls300/6271 | 1962 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-571 | PMP-PW Katowice | |
Ls300/6272 | 1962 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-572 | PMP-PW Katowice | |
Ls300/6279 | 1962 | Odstawiona | 1435 mm | Nieznany | SM30-570 | Parowozownia Gniezno | |
Ls300/6449 | 1962 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-596 | Zakłady Celulozy i Papieru Świecie | |
Ls300/6450 | 1962 | Odstawiona | 1435 mm | Nieznany | SM30-597 | Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego w Łowiczu | |
Ls300/6456 | 1962 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-603 | Zakłady Mechaniczne H. Cegielskiego - Poznań | |
Ls300/6457 | 1962 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-604 | Huta "Ferrum" w Katowicach | |
Ls300/6460 | 1962 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-607 | PPZM Katowice - oddział Zębiec | |
Ls300/6463 | 1962 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-608 | Walcownia Metali Nieżelaznych "Łabędy" w Gliwicach | |
Ls300/6542 | 1962 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-599 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Mysłowice" | |
Ls300/6444 | 1963 | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-591 | Port we Wrocławiu | |
Ls300/6464 | 1963 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-609 | Zakłady Mechaniczne Ursus w Warszawie | |
Ls300/6466 | 1963 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-611 | Pollena Nowy Dwór Mazowiecki | |
Ls300/6467 | 1963 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-612 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Szombierki" w Bytomiu | |
Ls300/6606 | 1964 | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-641 | Kopalnia Surowców Mineralnych „Surmin-Kaolin” w Nowogrodźcu | |
Ls300/6609 | 1964 | Odstawiona | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-644 "1" | KWB Adamów | |
Ls300/6610 | 1964 | Sprawna | 1435 mm | Wola 16H12 | SM30-645 | Lok-Tor | |
Ls300/6627 | 1964 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | WP 6627 | Chiny (ChRL) | Egzemplarz wysłany na eksport do Chin. |
Ls300/6686 | 1964 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-679 | Huta Batory w Chorzowie | |
Ls300/6691 | 1964 | Pomnik | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-314 | PZZ Niepołomice | |
Ls300/6719 | 1964 | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-II-694 | KWB Adamów | |
Ls300/6732 | 1964 | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-707 | SKPL Cargo sp.z. o. o. | |
Ls300/- | 1965 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-754 | CTL Logistics Sp. z o.o. BE-Rucianka | Malowanie zielone z żołtymi pasami. |
Ls300/- | 1965 | Sprawna | 1435 mm | Wola 16H12 | SM30-785 | Zakłady Przemysłu Tłuszczowego "Viterra Bodaczów" sp. z o.o. w Bodaczowie | |
Ls300/6998 | 1965 | Sprawna | 1435 mm | Wola 16H12 | SM30-235 | PKP Cargo Zachodni Zakład Spółki w Poznaniu | |
Ls300/7264 | 1965 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-795 | "Huta Jedność" w Siemianowicach Śląskich | |
Ls300/7855 | 1965 | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-1037 | "Energo" Bielsk Podlaski | |
Ls300/7359 | 1966 | Nieznany | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-870 | "Polchem" Toruń | |
Ls300/Nieznany | 1966 | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-750 | 1 Regionalna Baza Logistyczna - Oddział Cybowo | |
Ls300/- | 1967 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-925 | "Fabryka Nawozów Sztucznych" w Gryfowie Śląskim | |
Ls300/7394 | 1967 | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-905 | Rail Polska | |
Ls300/7417 | 1967 | Nieznany | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-909 | Zakłady Przemysłu Bawełnianego "Uniontex" w Łodzi | |
Ls300/7419 | 1967 | Nieznany | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-910 | Zakłady Przemysłu Bawełnianego "Uniontex" w Łodzi | |
Ls300/7510 | 1967 | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-921 | "Energo" Bielsk Podlaski | |
Ls300/7710 | 1968 | W trakcie remontu | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM-30 983 | Ostrów Wielkopolski | |
Ls300/7711 | 1968 | Eksponat | 1435 mm | Nieznany | SM30-984 | Parowozownia Jarocin | |
Ls300/7713 | 1968 | Nieznany | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-986 | Zakłady Przemysłu Bawełnianego "Uniontex" w Łodzi | |
Ls300/nieznany | 1968 | Sprawna | 1435 mm | Nieznany | SM30-914 | ZENLS Ząbkowice Śląskie | Malowanie czerwone z białymi elementami i pasami. |
Ls300/- | 1969 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-1048 | "Państwowe Zakłady Kamienia Budowlanego" w Pińczowie | |
Ls300/1041 | 1969 | Odstawiona | 1435 mm | Nieznany | SM30-1041 | Mega-Met Łazy | |
Ls300/7832 | 1969 | Pomnik | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-1014 | Browar w Tychach | |
Ls300/7849 | 1969 | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-1031 | Cargounit Sp. z o.o. | Malowanie czarne z czerwonym pasem. |
Ls300/- | 1970 | Nieznany | 1435 mm | Nieznany | SM30-1094 | Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Jeleniej Górze | Malowanie niebieskie z żółtym pasem. |
Ls300/8186 | 1970 | Odstawiona | 1435 mm | Nieznany | SM30-1080 | NKN Usługi Kolejowe | |
Ls300/8198 | 1970 | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-1092 | Krajowa Grupa Spożywcza S.A. - Cukrownia Nakło nad Notecią | Malowanie niebieskie. |
Ls300/8221 | 1970 | Eksponat | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-039 | Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli Karsznicach | |
Ls300/nieznany | 1970 | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-1115 | Industrial Division Sp. z o.o. | |
Ls300/Nieznany | Nieznany | Nieznany | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-841 | Cukrownia "Chybie" w Chybiu | |
Ls300/Nieznany | b/d | Nieznany | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-969 | Cukrownia Kościan | |
Ls300/Nieznany | b/d | Złom | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-642 | "Solbet" Solec Kujawski | |
Ls300/Nieznany | b/d | Nieznany | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30-1019 | Cukrownia Kościan | |
Ls300/nieznany | b/d | Odstawiona | 1435 mm | 3DVSRa | SM30-775 | TDK Plus Sp. z o.o. | |
Ls300/nieznany | b/d | Sprawna | 1435 mm | 3DVSRa | SM30-1069 | TDK Plus Sp. z o.o. | Malowanie zielone z pomarańczowym pasem. |
Ls300/nn | nn | Sprawna | 1435 mm | 2DSVa-350 | SM30a-1022 | "Dolkom" Wrocław | Malowanie jasnoniebieskie z pomarańczowym pasem. |