WLs180: Różnice pomiędzy wersjami
m (Paweł Niemczuk przeniósł stronę JEDZ MOJEGO KLOCKA! na WLs180 w miejsce przekierowania i bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem) |
|||
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 6 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
− | |typ_lokomotywy = | + | |typ_lokomotywy = WLs180, 803D |
|przewoźnik = [[PKP]], [[przemysł]] | |przewoźnik = [[PKP]], [[przemysł]] | ||
− | |oznaczenie_przewoźnika = na PKP [[Oznaczenia taboru PKP ( | + | |oznaczenie_przewoźnika = na PKP [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Lyd1|Lyd1]], w przemyśle WLs180 |
|grafika = [[Plik:DSC07420bm.JPG|290px]] | |grafika = [[Plik:DSC07420bm.JPG|290px]] | ||
− | |opis_zdjęcia = | + | |opis_zdjęcia = WLs180-36 na stacji w Rudach |
|producent = [[Zastal]] | |producent = [[Zastal]] | ||
|lata_budowy = 1969-1972 | |lata_budowy = 1969-1972 | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
|system_hamulca = Westinghouse | |system_hamulca = Westinghouse | ||
|sterowanie_wielokrotne = brak | |sterowanie_wielokrotne = brak | ||
− | |system_ogrzewania = Ogrzewanie kabiny | + | |system_ogrzewania = Ogrzewanie kabiny wodne. |
|uwagi = | |uwagi = | ||
[[Plik:DSC02780bm2.JPG|290px]] | [[Plik:DSC02780bm2.JPG|290px]] | ||
}} | }} | ||
− | ''' | + | '''WLs180''' (występujące także jako typ fabryczny 803D) - [[kolej wąskotorowa|'''W'''''ąskotorowa'']] [[spalinowóz|'''L'''''okomotywa'' '''s'''''palinowa'']] o mocy '''180''' [[KM]], produkowana w latach 1969-1972 w zielonogórskich zakładach [[Zastal]]. Konstrukcja wywodzi się bezpośrednio z lokomotyw typu [[WLs150]], zasadniczą różnicą jest zastosowanie nowego mocniejszego i nowocześniejszego silnika produkowanego w zakładach "Wola" na licencji firmy Henschel - typu [[6R1416]] o mocy 180 KM. Ponadto modyfikacji uległ układ elektryczny, zmieniono system ogrzewania na wodny, zastosowano nowocześniejszą sprężarkę oraz zastosowano elektryczne ogrzewanie szyb. |
+ | Lokomotywy budowane dla PKP oraz dla kolei KWK Janina oraz KWK Kazimierz-Juliusz w trakcie eksploatacji wyposażono w instalację hamulca zespolonego. | ||
== Lista lokomotyw == | == Lista lokomotyw == | ||
− | + | ''Szczegółowy opis każdego egzemplarza dostępny po kliknięciu na jego nr fabryczny.'' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | <!--- wywołanie kwerendy generującej listę lokomotyw --> | |
− | + | {{Lw kwerenda wszystkie|WLs180}} | |
− | + | ||
− | + | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | |
− | + | [[Kategoria:Lokomotywy spalinowe PKP]] | |
− | + | [[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]] | |
− | + | [[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]] | |
− | + | ||
− | + | __NOCACHE__ | |
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Aktualna wersja na dzień 14:07, 22 cze 2022
WLs180, 803D | |
WLs180-36 na stacji w Rudach | |
Przewoźnik | PKP, przemysł |
Oznaczenie przewoźnika | na PKP Lyd1, w przemyśle WLs180 |
Producent | Zastal |
Lata budowy | 1969-1972 |
Układ osi | C |
Rozstaw szyn | 750mm, 785mm, 900mm |
Masa służbowa | 18 t |
Nacisk osi na szyny | ~6 t |
Rozstaw osi skrajnych | 2000 mm |
Średnica kół | 850 mm |
Długość ze zderzakami | 5720 mm |
Szerokość | 2055 mm |
Wysokość | 3050 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 30 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 40,7 kN |
Typ silnika spalinowego | 6R1416 |
Moc znamionowa | 180 KM |
Zapas paliwa | 250 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
System hamulca | Westinghouse |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | Ogrzewanie kabiny wodne. |
WLs180 (występujące także jako typ fabryczny 803D) - Wąskotorowa Lokomotywa spalinowa o mocy 180 KM, produkowana w latach 1969-1972 w zielonogórskich zakładach Zastal. Konstrukcja wywodzi się bezpośrednio z lokomotyw typu WLs150, zasadniczą różnicą jest zastosowanie nowego mocniejszego i nowocześniejszego silnika produkowanego w zakładach "Wola" na licencji firmy Henschel - typu 6R1416 o mocy 180 KM. Ponadto modyfikacji uległ układ elektryczny, zmieniono system ogrzewania na wodny, zastosowano nowocześniejszą sprężarkę oraz zastosowano elektryczne ogrzewanie szyb.
Lokomotywy budowane dla PKP oraz dla kolei KWK Janina oraz KWK Kazimierz-Juliusz w trakcie eksploatacji wyposażono w instalację hamulca zespolonego.
Lista lokomotyw[edytuj]
Szczegółowy opis każdego egzemplarza dostępny po kliknięciu na jego nr fabryczny.
Typ / Numer fabryczny | Rok produkcji | Stan | Rozstaw | Typ silnika | Oznaczenie | Stacjonowanie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
WLs180/1 | 1969 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-01 | Złomowisko w Mielcu | |
WLs180/10 | 1971 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-10 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Centrum" | |
WLs180/11 | 1971 | Nieznany | 785 mm | Wola H6 | WLs180-11 | nieznane | *W Hucie Pokój nr zakładowy 9
|
WLs180/12 | 1971 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-12 | Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu | |
WLs180/13 | 1971 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-13 | Cementownia Groszowice | *W Hucie Pokój nr zakładowy 10
|
WLs180/14 | 1971 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-14 | Huta Bobrek | |
WLs180/15 | 1971 | Odstawiona | 750 mm | Wola H6 | WLs180-1 | Żuławska Kolej Dojazdowa | *W Hucie Pokój nr zakładowy 10
|
WLs180/15 | 1971 | Sprawna | 785 mm | Wola H6 | WLs180-15 | Rudy | |
WLs180/16 | 1971 | W trakcie remontu | 750mm | Wola H6 | WLs180-6 | Rogów Towarowy Wąskotorowy | *W Cementowni Groszowice nr zakładowy 16
|
WLs180/17 | 1971 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-17 | Zakłady Azotowe w Chorzowie | |
WLs180/18 | 1971 | Sprawna | 750 mm | Wola H6 | Lyd1-251 | Iłża | |
WLs180/19 | 1971 | Sprawna | 750 mm | Wola H6 | Lyd1-252 | Starachowice Wschodnie Wąskotorowe | |
WLs180/2 | 1969 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-02 | Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu | |
WLs180/20 | 1971 | Złom | 750 mm | Wola H6 | WLs180-20 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina" | Numer zakładowy 6 |
WLs180/21 | 1971 | Sprawna | 750 mm | Wola H6 | Lyd1-253 | Pleszew Wąskotorowy | Kolor niebieski (od 2013?) |
WLs180/22 | 1971 | Złom | 750 mm | Wola H6 | Lyd1-254 | Ośrodek wczasowy w Suściu | |
WLs180/23 | 1971 | Sprawna | 750 mm | Wola H6 | Lyd1-255 | Pleszew Wąskotorowy | Kolor niebieski (od 2009) |
WLs180/24 | 1971 | Złom | 750 mm | Wola H6 | WLs180-24 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina" | Numer zakładowy 7 |
WLs180/25 | 1971 | Złom | 900 mm | Wola H6 | WLs180-25 | Komibinat Górniczo-Hutniczy Miedzi - Zakłady Górnicze Polkowice | |
WLs180/26 | 1971 | Złom | 900 mm | Wola H6 | WLs180-26 | Komibinat Górniczo-Hutniczy Miedzi - Zakłady Górnicze Polkowice | |
WLs180/27 | 1971 | Złom | 900 mm | Wola H6 | WLs180-27 | Komibinat Górniczo-Hutniczy Miedzi - Zakłady Górnicze Lubin | |
WLs180/28 | 1971 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-28 | Huta Bobrek | |
WLs180/29 | 1971 | Odstawiona | 785 mm | Wola H6 | WLs180-29 | Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku w Chorzowie | |
WLs180/3 | 1969 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-03 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska" | |
WLs180/30 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-30 | Huta Cynku Miasteczko Śląskie | *Numer zakładowy 3
|
WLs180/31 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-31 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Wieczorek" | Numer zakładowy 9 |
WLs180/32 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-32 | Huta Gliwice | W Hucie Gliwice nr zakładowy 9 |
WLs180/33 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-33 | Huta Bobrek | |
WLs180/34 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-34 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska" | |
WLs180/35 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-35 | Huta Bobrek | |
WLs180/36 | 1972 | Sprawna | 785 mm | Wola H6 | WLs180-36 | Rudy | Data ponownego przybycia do Rud przypuszczalna |
WLs180/37 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-37 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Barbara-Chorzów" | |
WLs180/38 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-38 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Kleofas" | |
WLs180/39 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-39 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Powstańców Śląskich" rejon Bytom | |
WLs180/4 | 1969 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-04 | Huta Metali Nieżelaznych Szopienice | |
WLs180/41 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-41 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Kleofas" | |
WLs180/42 | 1972 | Odstawiona | 750 mm | Wola Henschel 14H6 | WLs180-42 | Bytom Karb Wąskotorowy | |
WLs180/43 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-43 | Huta Gliwice | Numer zakładowy 5 |
WLs180/44 | 1972 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-44 | Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Gliwicach | |
WLs180/45 | 1972 | Złom | 750 mm | Wola H6 | WLs180-45 | Cukrownia Strzyżów | |
WLs180/46 | 1972 | Eksponat | 750 mm | Wola H6 | WLs 150 | Majdan | |
WLs180/47 | 1972 | Złom | 750 mm | Wola H6 | Lyd1-256 | Jędrzejów Wąskotorowy | |
WLs180/5 | 1969 | W trakcie remontu | 750 mm | Wola Henschel 14H6 | WLs180-5 „Laleczka” | Tabor Dębica | *W Hucie Pokój nr zakładowy 6
|
WLs180/5660 | 1962 | Sprawna | 750 mm | Wola 14H6 | Lyd1-250 | Pleszew Miasto | *W Elektrowni Chorzów nr zakładowy 4 |
WLs180/6 | 1970 | Odstawiona | 750 mm | Wola H6 | WLs180-6 | Rogów Towarowy Wąskotorowy | *W Hucie Pokój nr zakładowy 7
|
WLs180/7 | 1970 | Odstawiona | 785 mm | Wola H6 | WLs180-07 | Pleszew Prywatna Posesja | |
WLs180/8 | 1970 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-08 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Wieczorek" | W KWK "Wieczorek" nr zakładowy 10 |
WLs180/9 | 1970 | Złom | 785 mm | Wola H6 | WLs180-09 | Huta Metali Nieżelaznych Szopienice | W Hucie Pokój nr zakładowy 8 |