411D: Różnice pomiędzy wersjami
Skubihenio (dyskusja | edycje) m |
|||
Linia 43: | Linia 43: | ||
[[Plik:DSC07238bm23.jpg|thumb|290px|SM31-052 w nowym malowaniu PKP CARGO.]] | [[Plik:DSC07238bm23.jpg|thumb|290px|SM31-052 w nowym malowaniu PKP CARGO.]] | ||
+ | |||
+ | == Lista lokomotyw SM31 produkcji Fabloku w Chrzanowie zbudowanych dla PKP == | ||
+ | |||
+ | {{#ask:[[Lw typ fabryczny::SM31]] [[Lw producent::Fablok]] | limit = 250 | ||
+ | |?Lw numer seryjny | ||
+ | |?Lw rok produkcji | ||
+ | |?Lw stan | ||
+ | |?Lw ostatni rozstaw | ||
+ | |?Lw ostatni typ silnika | ||
+ | |?Lw ostatnie oznaczenie | ||
+ | |?Lw ostatnie stacjonowanie | ||
+ | |?Lw uwagi | ||
+ | |?Lw numer seryjny | ||
+ | |?Lw strona | ||
+ | |?Lw typ fabryczny | ||
+ | |sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny | ||
+ | |format=template | ||
+ | |template=Lw tabela | ||
+ | |introtemplate=Lw tabela nagłówek | ||
+ | | outrotemplate=Lw tabela stop | ||
+ | |link=all | ||
+ | |headers=show | ||
+ | |searchlabel=… dalsze wyniki | ||
+ | |class=sortable wikitable smwtable | ||
+ | }} | ||
+ | |||
+ | == Lista lokomotyw SM31 produkcji Fabloku w Chrzanowie zbudowanych dla przemysłu == | ||
+ | |||
+ | {{#ask:[[Lw typ fabryczny::411D]] [[Lw producent::Fablok]] | limit = 250 | ||
+ | |?Lw numer seryjny | ||
+ | |?Lw rok produkcji | ||
+ | |?Lw stan | ||
+ | |?Lw ostatni rozstaw | ||
+ | |?Lw ostatni typ silnika | ||
+ | |?Lw ostatnie oznaczenie | ||
+ | |?Lw ostatnie stacjonowanie | ||
+ | |?Lw uwagi | ||
+ | |?Lw numer seryjny | ||
+ | |?Lw strona | ||
+ | |?Lw typ fabryczny | ||
+ | |sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny | ||
+ | |format=template | ||
+ | |template=Lw tabela | ||
+ | |introtemplate=Lw tabela nagłówek | ||
+ | | outrotemplate=Lw tabela stop | ||
+ | |link=all | ||
+ | |headers=show | ||
+ | |searchlabel=… dalsze wyniki | ||
+ | |class=sortable wikitable smwtable | ||
+ | }} | ||
== Linki zewnętrzne == | == Linki zewnętrzne == |
Wersja z 18:30, 3 kwi 2018
411D (SM31) | |
Lokomotywa 411D | |
Przewoźnik | przemysł, PKP |
Oznaczenie przewoźnika | 411D, SM31 |
Producent | Fablok Chrzanów |
Lata budowy | 1976-1985 |
Układ osi | Co'Co' |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 116400 kg |
Rozstaw osi skrajnych | 12350 mm |
Średnica kół | 1100 mm |
Długość ze zderzakami | 17000 mm |
Szerokość | 3156 mm |
Wysokość | 4285 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 80 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 353,2 kN |
Typ silnika spalinowego | a8C22W |
Moc znamionowa | 880 kW (1200 KM) |
Zapas paliwa | 4400 l |
Rodzaj przekładni | elektryczna |
System hamulca | Oerlikon |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | brak |
W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła. |
411D (SM31)[1] - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.
Historia
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu Ls800. Lokomotywy produkowane były w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1976-1985. PKP otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez PKP lokomotywa, której nadano numer 170.
Budowa lokomotywy
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach HCP 301D. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny a8C22W o mocy 880 kW.[2] Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.
Użycie
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.