Użytkownik:Lubię placki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 6: Linia 6:
  
  
== Lista lokomotyw ==
+
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 +
|typ_lokomotywy        = WLs40, WLs50
 +
|przewoźnik            = [[PKP]], [[przemysł]]
 +
|oznaczenie_przewoźnika = Ld1
 +
|grafika                = [[Plik:Lxd2-264(1).JPG|290px|Lxd2]]
 +
|opis_zdjęcia          = Lxd2-264, [[Rogów Towarowy Wąskotorowy|Rogów]]
 +
|producent              = [[Fablok]]*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych, [[ZNTK Poznań]]
 +
|lata_budowy            = 1951*, 1952-1960**, 1961-1975***
 +
|układ_osi              = B
 +
|masa_służbowa          = 7 t
 +
|długość_ze_zderzakami  = 4380 mm
 +
|szerokość              = 1440 mm
 +
|wysokość              = 2200 mm
 +
|rozstaw_osi_skrajnych  = 1000 mm
 +
|średnica_kół          = 550 mm
 +
|rozstaw_szyn          = 600mm
 +
|zapas_paliwa          = 136 l
 +
|typ_silnika            = S64L**, S324HL***
 +
|moc_znamionowa        = 40 KM**, 50 KM***
 +
|siła_pociągowa        = 1900 kG
 +
|rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 +
|prędkość_konstrukcyjna = 17 km/h
 +
|nacisk_osi            = 3,5 t
 +
|system_hamulca        = ręczny korbowy
 +
|system_ogrzewania      = brak
 +
|uwagi                  = * - prototyp, ** - dot. WLs40, *** - dot. WLs50
 +
}}
 +
 
 +
[[Plik:Bytom, GKW.jpg|thumb|300px|Lxd2, stacja [[Bytom Wąsk.]], [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]]]
 +
 
 +
'''WLs40''' i '''WLs50''' (oznaczenie na [[PKP]] '''Ld1''') – polskie wąskotorowe [[lokomotywa spalinowa|lokomotywy spalinowe]] na [[rozstaw szyn|tor szerokości]] 600 mm, przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa.
 +
 
 +
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w [[1950]] w [[Fablok]]u w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy [[Deutz AG|Deutz]])<ref name=pokr>B. Pokropiński (op.cit.)</ref>. Napęd stanowił [[silnik wysokoprężny]] S64L o mocy 40 [[koń mechaniczny|KM]] (mocy trwałej, moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany [[Wytwórnia Silników Wysokoprężnych Andoria S.A.|w Andrychowie]]. Napęd na koła był przenoszony za pomocą ślepego wału i [[wiązar (mechanika)|wiązarów]]. Pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do [[ZNTK Poznań]], gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze<ref name=pokr/>. Od [[1961]] do [[1975]] produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50<ref name=pokr/>. Począwszy od [[lata 80. XX wieku|lat 80.]] lokomotywy tych serii zaczęto modernizować.
 +
 
 +
== Eksploatacja ==
 +
Lokomotywy WLs40/50 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez [[PKP]]<ref name=pokr/>, gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i [[przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]]. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.
 +
 
 +
== Modernizacja M1 i M3 ==
 +
W 1989 roku ZNTSiS w Brzsku opracowało dwa warianty modernizacji M1 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW-266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.
 +
 
 +
== Lista zachowanych lokomotyw ==
  
{|
 
|-
 
|
 
{| class="wikitable"
 
!Lp
 
|-
 
|1
 
|-
 
|2
 
|-
 
|3
 
|-
 
|4
 
|-
 
|5
 
|-
 
|6
 
|-
 
|7
 
|-
 
|8
 
|-
 
|9
 
|-
 
|10
 
|-
 
|11
 
|-
 
|12
 
|-
 
|13
 
|-
 
|14
 
|-
 
|15
 
|-
 
|16
 
|-
 
|17
 
|-
 
|18
 
|-
 
|19
 
|-
 
|20
 
|-
 
|21
 
|-
 
|22
 
|-
 
|23
 
|-
 
|24
 
|-
 
|25
 
|-
 
|26
 
|-
 
|27
 
|-
 
|28
 
|-
 
|29
 
|-
 
|30
 
|-
 
|31
 
|-
 
|32
 
|-
 
|33
 
|-
 
|34
 
|-
 
|35
 
|-
 
|36
 
|-
 
|37
 
|-
 
|38
 
|-
 
|39
 
|-
 
|40
 
|-
 
|41
 
|-
 
|42
 
|-
 
|43
 
|-
 
|44
 
|-
 
|45
 
|-
 
|46
 
|-
 
|47
 
|-
 
|48
 
|-
 
|49
 
|-
 
|50
 
|-
 
|51
 
|-
 
|52
 
|-
 
|53
 
|-
 
|54
 
|-
 
|55
 
|-
 
|56
 
|-
 
|57
 
|-
 
|58
 
|-
 
|59
 
|-
 
|60
 
|-
 
|61
 
|-
 
|62
 
|-
 
|63
 
|-
 
|64
 
|-
 
|65
 
|-
 
|66
 
|-
 
|67
 
|-
 
|68
 
|-
 
|69
 
|-
 
|70
 
|-
 
|71
 
|-
 
|72
 
|-
 
|73
 
|-
 
|74
 
|-
 
|75
 
|-
 
|76
 
|-
 
|77
 
|-
 
|78
 
|-
 
|79
 
|-
 
|80
 
|-
 
|81
 
|-
 
|82
 
|-
 
|83
 
|-
 
|84
 
|-
 
|85
 
|-
 
|86
 
|-
 
|87
 
|-
 
|88
 
|-
 
|89
 
|-
 
|90
 
|-
 
|91
 
|-
 
|92
 
|-
 
|93
 
|-
 
|94
 
|-
 
|95
 
|-
 
|96
 
|-
 
|97
 
|-
 
|98
 
|-
 
|99
 
|-
 
|100
 
|-
 
|101
 
|-
 
|102
 
|-
 
|103
 
|-
 
|104
 
|-
 
|105
 
|-
 
|106
 
|-
 
|107
 
|-
 
|108
 
|-
 
|109
 
|-
 
|110
 
|-
 
|111
 
|-
 
|112
 
|-
 
|113
 
|-
 
|114
 
|-
 
|115
 
|-
 
|116
 
|-
 
|117
 
|-
 
|118
 
|-
 
|119
 
|-
 
|120
 
|-
 
|121
 
|-
 
|122
 
|-
 
|123
 
|-
 
|124
 
|-
 
|125
 
|-
 
|126
 
|-
 
|127
 
|-
 
|128
 
|-
 
|129
 
|-
 
|130
 
|-
 
|131
 
|-
 
|132
 
|-
 
|133
 
|-
 
|134
 
|-
 
|135
 
|-
 
|136
 
|-
 
|137
 
|-
 
|138
 
|-
 
|139
 
|-
 
|140
 
|-
 
|141
 
|-
 
|142
 
|-
 
|143
 
|-
 
|144
 
|}
 
|
 
 
{| class="wikitable sortable"
 
{| class="wikitable sortable"
 
!Nr fabr.
 
!Nr fabr.
Linia 311: Linia 56:
 
!Stacjonuje
 
!Stacjonuje
 
|-
 
|-
|[[Wls150:3800|3800]]
+
|[[Wls40:100|WLs40-100]]
|1960
+
|1956*
| style="background-color:#DBEEF3;" |Eksponat
+
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
|750
+
|600
|WP-15-40581
+
|?
|[[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie|Sochaczew]]
+
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
|-
 
|[[Wls150:5651|5651]]
 
|1962
 
|złom (1997)
 
|785
 
|WLs150-5651
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:5652|5652]]
 
|1962
 
|złom (1989)
 
|785
 
|WLs150-5652
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:5653|5653]]
 
|1962
 
|złom (1993)
 
|785
 
|WLs150-5653
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:5654|5654]]
 
|1962
 
|złom (1993)
 
|785
 
|WLs150-5654
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:5655|5655]]
 
|1962
 
|złom (1995)
 
|785
 
|WLs150-5655
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:5656|5656]]
 
|1962
 
|złom (2001)
 
|785
 
|WLs150-5656
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:5657|5657]]
 
|1962
 
|złom (1997)
 
|785
 
|WLs150-5657
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:5658|5658]]
 
|1962
 
|złom (1997)
 
|785
 
|WLs150-5658
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:5659|5659]]
 
|1962
 
|złom (1993)
 
|785
 
|WLs150-5659
 
| .
 
 
|-
 
|-
|[[Wls150:5660|5660]]
+
|[[Wls40:133|WLs40-133]]
|1962
+
|1953
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
|785
+
|600
|WLs150-5660
+
|?
|Bytom (Rozbark)
+
|Trzeciewnica
|-
 
|[[Wls150:6027|6027]]
 
|1963
 
|złom (1989)
 
|785
 
|WLs150-6027
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6028|6028]]
 
|1963
 
|złom (2005)
 
|750
 
|WLs150-6028
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6029|6029]]
 
|1963
 
|złom (1995)
 
|750
 
|WLs150-6029
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6030|6030]]
 
|1963
 
|złom (1999)
 
|785
 
|WLs150-6030
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6031|6031]]
 
|1963
 
|złom (1992)
 
|750
 
|WLs150-6031
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6032|6032]]
 
|1963
 
|złom (1994)
 
|750
 
|WLs150-6032
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6033|6033]]
 
|1963
 
|złom (1995)
 
|750
 
|WLs150-6033
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6034|6034]]
 
|1963
 
|złom (1996)
 
|750
 
|WLs150-6034
 
| .
 
 
|-
 
|-
|[[Wls150:6035|6035]]
+
|[[Wls40:286|WLs40-286]]**
|1963
+
|1955
|złom (1993)
 
|750
 
|WLs150-6035
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6036|6036]]
 
|1963
 
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
|750
+
|600
|WLs150-6036
+
|?
|KWK Janina
+
|Trzeciewnica
 
|-
 
|-
|[[Wls150:6828|6828]]
+
|[[Wls40:773|WLs40-773]]
|1964
+
|1958
|złom (1993)
 
|785
 
|WLs150-6828
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6829|6829]]
 
|1964
 
|złom (1993)
 
|785
 
|WLs150-6829
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6830|6830]]
 
|1964
 
|złom (1992)
 
|785
 
|WLs150-6830
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6831|6831]]
 
|1964
 
|złom (1992)
 
|785
 
|WLs150-6831
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6832|6832]]
 
|1964
 
|złom (1992)
 
|785
 
|WLs150-6832
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6833|6833]]
 
|1964
 
|złom (1997)
 
|785
 
|WLs150-6833
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6834|6834]]
 
|1964
 
|złom (2001)
 
|785
 
|WLs150-6834
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6835|6835]]
 
|1964
 
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
|785
+
|600
|WLs150-6835
+
|?
|KWK Wieczorek
+
|Trzeciewnica
|-
 
|[[Wls150:6836|6836]]
 
|1964
 
|złom (1991)
 
|785
 
|WLs150-6836
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6837|6837]]
 
|1964
 
|złom (2001)
 
|785
 
|WLs150-6837
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6838|6838]]
 
|1964
 
|złom (2005)
 
|785
 
|WLs150-6838
 
| .
 
 
|-
 
|-
|[[Wls150:6839|6839]]
+
|[[Wls50:1563|WLs50-1563]]
 
|1964
 
|1964
|złom (1996)
 
|785
 
|WLs150-6839
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6840|6840]]
 
|1964
 
|złom (2001)
 
|785
 
|WLs150-6840
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6841|6841]]
 
|1964
 
|złom (1994)
 
|785
 
|WLs150-6841
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6842|6842]]
 
|1964
 
|złom (1994)
 
|785
 
|WLs150-6842
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6843|6843]]
 
|1964
 
|złom (2003)
 
|750
 
|WLs150-6843
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6844|6844]]
 
|1964
 
|złom (1992)
 
|750
 
|WLs150-6844
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6845|6845]]
 
|1964
 
|złom (1992)
 
|750
 
|WLs150-6845
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6846|6846]]
 
|1964
 
|złom (1992)
 
|750
 
|WLs150-6846
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:6847|6847]]
 
|1964
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|750
 
|WLs150-6847
 
|KWK Kazimierz-Juliusz
 
|-
 
|[[Wls150:7075|7075]]
 
|1965
 
|złom (1994)
 
|785
 
|WLs150-7075
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7076|7076]]
 
|1965
 
|złom (1999)
 
|785
 
|WLs150-7076
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7077|7077]]
 
|1966
 
|złom (1990)
 
|785
 
|WLs150-7077
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7078|7078]]
 
|1966
 
|złom (1996)
 
|785
 
|WLs150-7078
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7079|7079]]
 
|1966
 
|złom (2000)
 
|900
 
|WLs150-7079
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7080|7080]]
 
|1966
 
|złom (1997)
 
|785
 
|WLs150-7080
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7081|7081]]
 
|1966
 
|złom (1997)
 
|785
 
|WLs150-7081
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7082|7082]]
 
|1966
 
|złom (1992)
 
|750
 
|WLs150-7082
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7083|7083]]
 
|1966
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|750
 
|WLs150-7083
 
|Firma TABOR
 
|-
 
|[[Wls150:7084|7084]]
 
|1966
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|750
 
|WLs150-7084
 
|[[Świętokrzyska Kolej Dojazdowa|Jędrzejów]]
 
|-
 
|[[Wls150:7205|7205]]
 
|1966
 
|złom (1993)
 
|785
 
|WLs150-7205
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7206|7206]]
 
|1966
 
|złom (1993)
 
|785
 
|WLs150-7206
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7207|7207]]
 
|1966
 
|złom (1999)
 
|785
 
|WLs150-7207
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7208|7208]]
 
|1966
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|750
 
|WLs150-7208
 
|[[Sochaczewska Kolej Muzealna|Sochaczew]]
 
|-
 
|[[Wls150:7209|7209]]
 
|1966
 
|złom (199x)
 
|785
 
|WLs150-7209
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7210|7210]]
 
|1966
 
|złom (199x)
 
|785
 
|WLs150-7210
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7211|7211]]
 
|1966
 
|złom (1999)
 
|785
 
|WLs150-7211
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7212|7212]]
 
|1966
 
|złom (1995)
 
|750
 
|WLs150-7212
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7213|7213]]
 
|1966
 
|złom (199x)
 
|750
 
|WLs150-7213
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7214|7214]]
 
|1966
 
|złom (199x)
 
|750
 
|WLs150-7214
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7215|7215]]
 
|1966
 
|złom (1998)
 
|750
 
|WLs150-7215
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7216|7216]]
 
|1966
 
|złom (199x)
 
|750
 
|WLs150-7216
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7217|7217]]
 
|1966
 
|złom (1993)
 
|750
 
|WLs150-7217
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7218|7218]]
 
|1966
 
|złom (1999)
 
|750
 
|WLs150-7218
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7219|7219]]
 
|1966
 
|złom (2005)
 
|750
 
|WLs150-7219
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7220|7220]]
 
|1966
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|750
 
|WLs150-7220
 
|KWK Kazimierz-Juliusz
 
|-
 
|[[Wls150:7221|7221]]
 
|1966
 
|złom (2005)
 
|750
 
|WLs150-7221
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7222|7222]]
 
|1966
 
| style="background-color:#FFFF79;" |Sprzedana za granicę
 
|750
 
|WLs150-7222
 
|Wyspy Cooka
 
|-
 
|[[Wls150:7223|7223]]
 
|1966
 
| style="background-color:#DBEEF3;" |Pomnik
 
|750
 
|Lyd1-228
 
|Milicz
 
|-
 
|[[Wls150:7224|7224]]
 
|1966
 
|złom (199x)
 
|785
 
|WLs150-7224
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7225|7225]]
 
|1966
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|785
 
|WLs150-7225
 
|[[Zabytkowa Stacja Kolejki Wąskotorowej w Rudach|Rudy]]
 
|-
 
|[[Wls150:7226|7226]]
 
|1966
 
|złom (1992)
 
|785
 
|WLs150-7226
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7227|7227]]
 
|1966
 
|złom (1997)
 
|785
 
|WLs150-7227
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7228|7228]]
 
|1966
 
|złom (2005)
 
|785
 
|WLs150-7228
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7229|7229]]
 
|1966
 
|złom (1989)
 
|785
 
|Lyd1-305
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7230|7230]]
 
|1966
 
|złom (1991)
 
|785
 
|Lyd1-306
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7231|7231]]
 
|1966
 
|złom (1994)
 
|785
 
|Lyd1-307
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7232|7232]]
 
|1966
 
| style="background-color:#DBEEF3;" |Pomnik
 
|785
 
|Lyd1-308
 
|Marcule
 
|-
 
|[[Wls150:7233|7233]]
 
|1966
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|785
 
|Lyd1-309
 
|[[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Bytom]]
 
|-
 
|[[Wls150:7234|7234]]
 
|1966
 
|złom (2003)
 
|750
 
|Lyd1-310
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7235|7235]]
 
|1966
 
|złom (1991)
 
|900
 
|WLs150-2-7235
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7236|7236]]
 
|1966
 
|złom (1991)
 
|900
 
|WLs150-2-7236
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7237|7237]]
 
|1966
 
|złom (1991)
 
|900
 
|WLs150-2-7237
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7238|7238]]
 
|1966
 
|złom (1991)
 
|900
 
|WLs150-2-7238
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7239|7239]]
 
|1966
 
|złom (1991)
 
|900
 
|WLs150-2-7239
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7615|7615]]
 
|1967
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|750
 
|WLs150-7615
 
|[[Mławska Kolej Dojazdowa|Mława]]
 
|-
 
|[[Wls150:7616|7616]]
 
|1967
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|750
 
|WLs150-7616
 
|[[Bieszczadzka Kolejka Leśna|Cisna-Majdan]]
 
|-
 
|[[Wls150:7617|7617]]
 
|1967
 
|złom (2003)
 
|750
 
|WLs150-7617
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7618|7618]]
 
|1967
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|750
 
|WLs150-7618
 
|Firma TABOR
 
|-
 
|[[Wls150:7619|7619]]
 
|1967
 
|złom (2002)
 
|750
 
|WLs150-7619
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7620|7620]]
 
|1967
 
|złom (1994)
 
|750
 
|WLs150-7620
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7621|7621]]
 
|1967
 
|złom (2005)
 
|750
 
|WLs150-7621
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7622|7622]]
 
|1967
 
|złom (2004)
 
|750
 
|WLs150-7622
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7623|7623]]
 
|1967
 
|złom (1994)
 
|750
 
|Lyd1-201
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7624|7624]]
 
|1967
 
| style="background-color:#FFFF79;" |Sprzedana za granicę
 
|750
 
|Lyd1-202
 
|Wyspy Cooka
 
|-
 
|[[Wls150:7625|7625]]
 
|1967
 
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
|750
+
|600
|Lyd1-203
+
|?
|[[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełk]]
+
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 
|-
 
|-
|[[Wls150:7626|7626]]
+
|[[Wls50:1847|WLs50-1847]]
|1967
+
|?
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|750
 
|Lyd1-204
 
|[[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów]]
 
|-
 
|[[Wls150:7627|7627]]
 
|1967
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|750
 
|Lyd1-205
 
|[[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów]]
 
|-
 
|[[Wls150:7628|7628]]
 
|1967
 
|złom (1990)
 
|750
 
|Lyd1-206
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7629|7629]]
 
|1967
 
|złom (1986)
 
|750
 
|Lyd1-207
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7630|7630]]
 
|1967
 
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
|750
+
|600
|Lyd1-208
+
|?
|[[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełk]]
+
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]]
 
|-
 
|-
|[[Wls150:7631|7631]]
+
|[[Wls50:2084|WLs50-2084]]
|1967
+
|?
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|750
 
|Lyd1-209
 
|[[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewice]]
 
|-
 
|[[Wls150:7632|7632]]
 
|1967
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|750
 
|Lyd1-210
 
|[[Średzka Kolej Powiatowa|Środa Wielkopolska]]
 
|-
 
|[[Wls150:7633|7633]]
 
|1967
 
| style="background-color:#80FF80;" |W naprawie NG
 
|750
 
|Lyd1-211
 
|[[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów]]
 
|-
 
|[[Wls150:7634|7634]]
 
|1967
 
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
|750
+
|600
|Lyd1-212
+
|?
|[[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełk]]
+
|Trzeciewnica
|-
 
|[[Wls150:7635|7635]]
 
|1967
 
|złom (2002)
 
|750
 
|Lyd1-213
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7636|7636]]
 
|1967
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|750
 
|Lyd1-214
 
|[[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełk]]
 
 
|-
 
|-
|[[Wls150:7637|7637]]
+
|[[Wls50:2105|WLs50-2105]]
|1967
+
|1970
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|750
 
|Lyd1-215
 
|[[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów]]
 
|-
 
|[[Wls150:7638|7638]]
 
|1967
 
|złom (2005)
 
|750
 
|Lyd1-216
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7639|7639]]
 
|1967
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|750
 
|Lyd1-217
 
|[[Bieszczadzka Kolejka Leśna|Cisna-Majdan]]
 
|-
 
|[[Wls150:7640|7640]]
 
|1967
 
| style="background-color:#FFFF79;" |Sprzedana za granicę
 
|750
 
|Lyd1-218
 
|Niemcy
 
|-
 
|[[Wls150:7641|7641]]
 
|1967
 
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona
 
|750
 
|Lyd1-219
 
|[[Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa|Gniezno]]
 
|-
 
|[[Wls150:7642|7642]]
 
|1967
 
|złom (1993)
 
|750
 
|Lyd1-220
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7643|7643]]
 
|1967
 
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna
 
|750
 
|Lyd1-221
 
|[[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełk]]
 
|-
 
|[[Wls150:7644|7644]]
 
|1967
 
 
| style="background-color:#DBEEF3;" |Eksponat
 
| style="background-color:#DBEEF3;" |Eksponat
|750
+
|600
|Lyd1-222
+
|?
|[[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie|Sochaczew]]
+
|Janów Lubelski
|-
 
|[[Wls150:7645|7645]]
 
|1967
 
|złom (2002)
 
|750
 
|Lyd1-223
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7646|7646]]
 
|1967
 
|złom (1999)
 
|785
 
|WLs150-7646
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7647|7647]]
 
|1967
 
|złom (1998)
 
|785
 
|WLs150-7647
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7648|7648]]
 
|1967
 
|złom (2001)
 
|785
 
|WLs150-7648
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7649|7649]]
 
|1967
 
|złom (1999)
 
|785
 
|WLs150-7649
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7650|7650]]
 
|1967
 
|złom (1993)
 
|785
 
|WLs150-7650
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7651|7651]]
 
|1967
 
|złom (1999)
 
|785
 
|WLs150-7651
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7652|7652]]
 
|1967
 
|złom (2001)
 
|785
 
|WLs150-7652
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7653|7653]]
 
|1967
 
|złom (1994)
 
|785
 
|WLs150-7653
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7654|7654]]
 
|1967
 
|złom (1992)
 
|785
 
|WLs150-7654
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7655|7655]]
 
|1967
 
|złom (1994)
 
|785
 
|WLs150-7655
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7656|7656]]
 
|1967
 
|złom (1997)
 
|785
 
|WLs150-7656
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7657|7657]]
 
|1967
 
|złom (2005)
 
|785
 
|WLs150-7657
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7658|7658]]
 
|1967
 
|złom (2000)
 
|900
 
|WLs150-7658
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7659|7659]]
 
|1967
 
|złom (1994)
 
|785
 
|WLs150-7659
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7660|7660]]
 
|1967
 
|złom (1995)
 
|785
 
|WLs150-7660
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7661|7661]]
 
|1967
 
|złom (1995)
 
|785
 
|WLs150-7661
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7662|7662]]
 
|1967
 
|złom (1999)
 
|785
 
|WLs150-7662
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7663|7663]]
 
|1967
 
|złom (2003)
 
|785
 
|WLs150-7663
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7664|7664]]
 
|1967
 
|złom (199x)
 
|785
 
|WLs150-7664
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7665|7665]]
 
|1967
 
|złom (1999)
 
|785
 
|WLs150-7665
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7666|7666]]
 
|1967
 
|złom (1990)
 
|785
 
|WLs150-7666
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7667|7667]]
 
|1967
 
| style="background-color:#FFFF79;" |Sprzedana za granicę
 
|750
 
|WLs150-7667
 
|Niemcy
 
|-
 
|[[Wls150:7668|7668]]
 
|1967
 
|złom (1991)
 
|900
 
|WLs150-2-7668
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7669|7669]]
 
|1967
 
|złom (1991)
 
|900
 
|WLs150-2-7669
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7670|7670]]
 
|1967
 
|złom (1991)
 
|900
 
|WLs150-2-7670
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7671|7671]]
 
|1968
 
|złom (199x)
 
|900
 
|WLs150-2-7671
 
| .
 
|-
 
|[[Wls150:7672|7672]]
 
|1968
 
|złom (199x)
 
|900
 
|WLs150-2-7672
 
| .
 
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
|}
 
  
Na podstawie:
+
* rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952
* Stalowe Szlaki 2/2000
+
** wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179
* tabor.wask.pl
+
 
* notatek własnych
+
== Przypisy ==
 +
<references/>
 +
 
 +
== Zobacz też ==
 +
[[2WLs40/50|2WLs40 i 2WLs50]] (wersja na tor szerokości 750-785 mm)
 +
 
 +
{{Wikipedia}}
 +
 
 +
[[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]]

Wersja z 16:44, 22 cze 2011

Ruchanki kaszubskie

Składniki: mąka żytnia, mleko lub woda, drożdże, olej, sól, cukier.

Przygotowanie: Zagnieść ciasto. Jeżeli nie mamy zakwasu, wówczas drożdże rozmieszać w letnim mleku, dodać trochę mąki i cukru. Pozostawić do wyrośnięcia. Do rozczynu dodać mąkę i wodę. Dobrze wszystko połączyć. Pozostawić na około 6 godz. do wyrośnięcia. Na rozgrzany olej kłaść łyżką stołową ciasto, piec po obu stronach na złoty kolor. Upieczone placuszki posypujemy cukrem.


WLs40, WLs50
Lxd2
Lxd2-264, Rogów
Przewoźnik PKP, przemysł
Oznaczenie przewoźnika Ld1
Producent Fablok*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych, ZNTK Poznań
Lata budowy 1951*, 1952-1960**, 1961-1975***
Układ osi B
Rozstaw szyn 600mm
Masa służbowa 7 t
Nacisk osi na szyny 3,5 t
Rozstaw osi skrajnych 1000 mm
Średnica kół 550 mm
Długość ze zderzakami 4380 mm
Szerokość 1440 mm
Wysokość 2200 mm
Prędkość konstrukcyjna 17 km/h
Maksymalna siła pociągowa 1900 kG
Typ silnika spalinowego S64L**, S324HL***
Moc znamionowa 40 KM**, 50 KM***
Zapas paliwa 136 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca ręczny korbowy
System ogrzewania brak
* - prototyp, ** - dot. WLs40, *** - dot. WLs50


WLs40 i WLs50 (oznaczenie na PKP Ld1) – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe na tor szerokości 600 mm, przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa.

Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w Fabloku w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy Deutz)[1]. Napęd stanowił silnik wysokoprężny S64L o mocy 40 KM (mocy trwałej, moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany w Andrychowie. Napęd na koła był przenoszony za pomocą ślepego wału i wiązarów. Pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do ZNTK Poznań, gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze[1]. Od 1961 do 1975 produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50[1]. Począwszy od lat 80. lokomotywy tych serii zaczęto modernizować.

Eksploatacja

Lokomotywy WLs40/50 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez PKP[1], gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i przekładnią mechaniczną. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.

Modernizacja M1 i M3

W 1989 roku ZNTSiS w Brzsku opracowało dwa warianty modernizacji M1 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW-266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.

Lista zachowanych lokomotyw

Nr fabr. Rok prod. Stan Prześwit Oznaczenie Stacjonuje
WLs40-100 1956* Sprawna 600 ? Poznań
WLs40-133 1953 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
WLs40-286** 1955 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
WLs40-773 1958 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
WLs50-1563 1964 Sprawna 600 ? Poznań
WLs50-1847 ? Sprawna 600 ? Płociczno
WLs50-2084 ? Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
WLs50-2105 1970 Eksponat 600 ? Janów Lubelski
  • rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952
    • wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 B. Pokropiński (op.cit.)

Zobacz też

2WLs40 i 2WLs50 (wersja na tor szerokości 750-785 mm)



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Użytkownik:Lubię placki. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.