Archiwum:Plan schematyczny stacji Strzybnica Wąskotorowa (1946): Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(poprawa linków)
(utworzenie strony archiwum)
Linia 1: Linia 1:
'''Plan schematyczny stacji Strzybnica Wąskotorowa''' położonej na sieci [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]. Plan został sporządzony w roku 1946.  
+
'''Plan schematyczny stacji Repty''' położonej na sieci [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]] na terenie dzisiejszych [[:pl:Tarnowskie Góry|Tarnowskich Gór]]. Plan został sporządzony w roku 1954.  
  
Warto zwrócić uwagę na wciąż zachowaną pierwotną strukturę organizacyjną GKW (napis "stacja kontrolna Karb" na stemplu) oraz nazwę jednostki organizacyjnej PKP - "Wydział Kolei Wąskotorowych", a nie "dojazdowych". Należy też dodać, że widoczny po lewej stronie tor do fabryki papieru w Boruszowcu (Boruszowicach) to nie krótkie odgałęzienie, całkiem słuszna, kilkukilometrowej długości, linia.  
+
Dziś ze stacji Repty i jej osobliwego układu torowego pozostało już tylko wspomnienie - jeden tor, z którego korzystają pociągi Górnośląskich Kolei Wąskotorowych zmierzające do i z Tarnowskich Gór, liczne nasypy oraz zarośnięte ruiny lokomotywowni. Do początku pierwszego dziesiątka lat XXI wieku istniał jeszcze tor do Szybu Staszic oraz (przynajmniej fragmentarycznie) odgałęziający się od niego tor do ładowni publicznej. Oba nie zostały jednak przekazane samorządom i zostały rozebrane przez złomiarzy.
 +
 
 +
Plan jest także pamiątką po ponurych czasach stalinizmu i kultu jednostki - sygnowany jest przez Wydział Kolei Wąskotorowych Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w '''Stalinogrodzie''', jak wówczas nazywano Katowice. Nazwę tę wprowadzono tuż po śmierci [[:pl:Józef Stalin|Józefa Stalina]] ''dla uczczenia pamięci Wielkiego Wodza i Nauczyciela mas pracujących i jego wiekopomnych zasług dla Polski'', a cofnięto w związku z [[:pl:Odwilż gomułkowska|odwilżą gomułkowską]]  21 października 1956.
  
 
'''Materiał zeskanował i udostępnił Mariusz Senderowski'''.  
 
'''Materiał zeskanował i udostępnił Mariusz Senderowski'''.  
  
  
[[Plik:Strzybnica1946-1.jpg|center|thumb|700px]]
+
[[Plik:Repty 1954-1.jpg|center|thumb|700px]]
  
Zamieszczony obok skan ma obniżoną jakość i rozdzielczość (4000 x 1231 pikseli). Wyświetlenie na stronie pliku w oryginalnej jakości jest niemożliwe z przyczyn technicznych. W celu obejrzenia pliku w pełnej rozdzielczości ( 8352 × 2570 pikseli) należy kliknąć na poniższy link prawym przyciskiem myszy, a następnie wybrać opcję "zapisz element docelowy jako..."<ref>W przypadku systemów operacyjnych z rodziny Windows. W innych systemach operacyjnych może to wyglądać nieco inaczej</ref>, a następnie otworzyć go za pomocą programu graficznego lub programu do przeglądania fotografii.<br/><br/>
+
Zamieszczony obok skan ma obniżoną jakość i rozdzielczość (5000 x 2026 pikseli). Wyświetlenie na stronie pliku w oryginalnej jakości jest niemożliwe z przyczyn technicznych. W celu obejrzenia pliku w pełnej rozdzielczości ( 8564 × 3470 pikseli) należy kliknąć na poniższy link prawym przyciskiem myszy, a następnie wybrać opcję "zapisz element docelowy jako..."<ref>W przypadku systemów operacyjnych z rodziny Windows. W innych systemach operacyjnych może to wyglądać nieco inaczej</ref>, a następnie otworzyć go za pomocą programu graficznego lub programu do przeglądania fotografii.<br/><br/>
  
[http://zasoby.enkol.pl/plany/strzybnica1946.jpg '''Kliknij tutaj aby pobrać plik w pełnej rozdzielczości''']
+
[http://zasoby.enkol.pl/plany/repty1954.jpg '''Kliknij tutaj aby pobrać plik w pełnej rozdzielczości''']
  
 
{{przypisy}}
 
{{przypisy}}
  
 
[[Kategoria:Archiwum - plany i mapy]]
 
[[Kategoria:Archiwum - plany i mapy]]

Wersja z 17:37, 9 mar 2016

Plan schematyczny stacji Repty położonej na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na terenie dzisiejszych Tarnowskich Gór. Plan został sporządzony w roku 1954.

Dziś ze stacji Repty i jej osobliwego układu torowego pozostało już tylko wspomnienie - jeden tor, z którego korzystają pociągi Górnośląskich Kolei Wąskotorowych zmierzające do i z Tarnowskich Gór, liczne nasypy oraz zarośnięte ruiny lokomotywowni. Do początku pierwszego dziesiątka lat XXI wieku istniał jeszcze tor do Szybu Staszic oraz (przynajmniej fragmentarycznie) odgałęziający się od niego tor do ładowni publicznej. Oba nie zostały jednak przekazane samorządom i zostały rozebrane przez złomiarzy.

Plan jest także pamiątką po ponurych czasach stalinizmu i kultu jednostki - sygnowany jest przez Wydział Kolei Wąskotorowych Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Stalinogrodzie, jak wówczas nazywano Katowice. Nazwę tę wprowadzono tuż po śmierci Józefa Stalina dla uczczenia pamięci Wielkiego Wodza i Nauczyciela mas pracujących i jego wiekopomnych zasług dla Polski, a cofnięto w związku z odwilżą gomułkowską 21 października 1956.

Materiał zeskanował i udostępnił Mariusz Senderowski.


Repty 1954-1.jpg

Zamieszczony obok skan ma obniżoną jakość i rozdzielczość (5000 x 2026 pikseli). Wyświetlenie na stronie pliku w oryginalnej jakości jest niemożliwe z przyczyn technicznych. W celu obejrzenia pliku w pełnej rozdzielczości ( 8564 × 3470 pikseli) należy kliknąć na poniższy link prawym przyciskiem myszy, a następnie wybrać opcję "zapisz element docelowy jako..."[1], a następnie otworzyć go za pomocą programu graficznego lub programu do przeglądania fotografii.

Kliknij tutaj aby pobrać plik w pełnej rozdzielczości

Przypisy

  1. W przypadku systemów operacyjnych z rodziny Windows. W innych systemach operacyjnych może to wyglądać nieco inaczej