A20D-P: Różnice pomiędzy wersjami
m (infobox) |
(uzupełnienie infoboxu, źródła) |
||
| Linia 4: | Linia 4: | ||
|opis_zdjęcia = Mbxd2+Bxhpi w Jantarze | |opis_zdjęcia = Mbxd2+Bxhpi w Jantarze | ||
|przewoźnik = [[PKP]] | |przewoźnik = [[PKP]] | ||
| − | |oznaczenie_przewoźnika = Mbxd2+Bxhpi+Bxhpi | + | |oznaczenie_przewoźnika = [[Mbxd2]]+[[Bxhpi]]+[[Bxhpi]] |
|producent = [[FAUR]], Rumunia | |producent = [[FAUR]], Rumunia | ||
|lata_budowy = 1983-1988 | |lata_budowy = 1983-1988 | ||
| Linia 14: | Linia 14: | ||
|wysokość = 3300 mm | |wysokość = 3300 mm | ||
|rozstaw_osi_skrajnych = | |rozstaw_osi_skrajnych = | ||
| − | |rozstaw_czopów_skrętu = | + | |rozstaw_czopów_skrętu = 9000 mm* |
| − | |rozstaw_osi_wózka = | + | |rozstaw_osi_wózka = 1700 mm* |
|średnica_kół = 750 mm | |średnica_kół = 750 mm | ||
| − | |rozstaw_szyn = 750mm, 785mm*, 1000mm | + | |rozstaw_szyn = 750mm, 785mm**, 1000mm |
|zapas_paliwa = | |zapas_paliwa = | ||
|typ_silnika = D2516HMU | |typ_silnika = D2516HMU | ||
| Linia 24: | Linia 24: | ||
|rodzaj_przekładni = hydrokinetyczna | |rodzaj_przekładni = hydrokinetyczna | ||
|typ_przekładni = 16HRS | |typ_przekładni = 16HRS | ||
| − | |prędkość_konstrukcyjna = 60 lub 40 km/h** | + | |prędkość_konstrukcyjna = 60 lub 40 km/h*** |
|nacisk_osi = | |nacisk_osi = | ||
| − | |system_hamulca = Powietrzny | + | |system_hamulca = Powietrzny Knorr |
|system_ogrzewania = Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno | |system_ogrzewania = Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno | ||
| − | |liczba_miejsc_siedzących = 129 | + | |liczba_miejsc_siedzących = 129 (39+45+45) |
|liczba_miejsc_ogółem = | |liczba_miejsc_ogółem = | ||
| − | |uwagi = * - tylko wagony doczepne, | + | |uwagi = <nowiki>* - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach,</nowiki><br/> |
| − | <nowiki>** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm</nowiki> | + | <nowiki>** - tylko wagony doczepne,</nowiki><br/> |
| + | <nowiki>*** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm</nowiki> | ||
}} | }} | ||
'''A20D-P''' – Według założeń konstrukcyjnych jest to [[kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach [[FAUR]] w [[Bukareszt|Bukareszcie]] w latach 1983-1988. | '''A20D-P''' – Według założeń konstrukcyjnych jest to [[kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach [[FAUR]] w [[Bukareszt|Bukareszcie]] w latach 1983-1988. | ||
| Linia 41: | Linia 42: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references/> | <references/> | ||
| + | |||
| + | ==Źródła== | ||
| + | * Paweł Korcz: ''Wagony motorowe MBxd2'', "Świat Kolei" 10/2002 | ||
== Zobacz też == | == Zobacz też == | ||
Wersja z 12:38, 3 lip 2011
| A20D-P | |
| Mbxd2+Bxhpi w Jantarze | |
| Przewoźnik | PKP |
| Oznaczenie przewoźnika | Mbxd2+Bxhpi+Bxhpi |
| Producent | FAUR, Rumunia |
| Lata budowy | 1983-1988 |
| Układ osi | B'2'+2'2'+2'2' |
| Układ członów | sr + d + d |
| Masa służbowa | 62,4 t (24,4+19,0+19,0) |
| Długość ze zderzakami | 47760 mm (15920+15920+15920) |
| Szerokość | 2400 mm |
| Wysokość | 3300 mm |
| Rozstaw czopów skrętu | 9000 mm* |
| Rozstaw osi wózka | 1700 mm* |
| Średnica kół | 750 mm |
| Rozstaw szyn | 750mm, 785mm**, 1000mm |
| Typ silnika spalinowego | D2516HMU |
| Producent silnika | RABA, Węgry |
| Moc silnika | 141 kW |
| Rodzaj przekładni | hydrokinetyczna |
| Typ przekładni | 16HRS |
| Prędkość konstrukcyjna | 60 lub 40 km/h*** |
| System hamulca | Powietrzny Knorr |
| System ogrzewania | Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno |
| Liczba miejsc siedzących | 129 (39+45+45)
|
| * - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach, ** - tylko wagony doczepne, | |
A20D-P – Według założeń konstrukcyjnych jest to wąskotorowy spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach FAUR w Bukareszcie w latach 1983-1988.
A20D-P
Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony motorowe noszą oznaczenie Mbxd2, a wagony doczepne Bxhpi. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych[1], które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii). W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu motorowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów.
Przypisy
Źródła
- Paweł Korcz: Wagony motorowe MBxd2, "Świat Kolei" 10/2002
Zobacz też
Linki zewnętrzne
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą A20D-P. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.