Mxx 189: Różnice pomiędzy wersjami
(Podstawowe informacje) |
(hasła ency) |
||
Linia 46: | Linia 46: | ||
B. Pokropiński: ''Pleszewska "skania"'', "Świat Kolei" 11/2003 | B. Pokropiński: ''Pleszewska "skania"'', "Świat Kolei" 11/2003 | ||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Category:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]] | [[Category:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]] |
Wersja z 10:17, 2 sty 2012
Mxx 189 | |
' | |
Przewoźnik | PKP |
Oznaczenie przewoźnika | Mxx 189 |
Producent | Warsztaty KD Pleszew, |
Lata budowy | 1949 |
Układ osi | 2'(1A)'(A1)'2'
|
Długość ze zderzakami | ok. 32 m
|
Rozstaw szyn | 750 mm |
Typ silnika spalinowego | wysokoprężny, R8 |
Producent silnika | Scania-Vabis |
Moc silnika | 180 KM |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
Typ przekładni | Mylius
|
Liczba miejsc siedzących | 104 |
Liczba miejsc ogółem | 238 |
Mxx 189 - trójczłonowy wąskotorowy wagon motorowy zbudowany w warsztatach Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej w 1949 roku.
Historia
Już w latach '30 Kolei Powiatowa Krotoszyn-Pleszew obsługiwała trzy linie autobusowe, zaś w 1935 roku w pleszewskiej parowozowni zbudowano we współpracy z firmą Zagórski-Tatarski z Poznania wagon napędzany silnikiem benzynowym.
Dzięki tym doświadczeniom miejscowe warsztaty po wojnie mogły się podjąć budowy kolejnego pojazdu trakcji spalinowej. Pojazd oddano do eksploatacji w 1949 roku i oznaczono Mxx 189.
W nocy z 6 na 7 stycznia 1962 roku wagon spłonął doszczętnie na szlaku między Pleszewem Wąsk. i Dobrzycą. Nie nadawał się do odbudowy i został złomowany w Pleszewie.
Konstrukcja
Pojazd zaprojektowano i wykonano jako trójczłonowy, w którym człony skrajne przeznaczone były do przewozu pasażerów, człon środkowy - podwieszony - mieścił silnik wraz z zespołem napędowym. Do napędu wykorzystano silnik firmy Scania-Vabis (stąd potoczna nazwa tego wagonu - "skania") zblokowany ze skrzynią biegów firmy Mylius. Napęd poprzez przekładnię rewersową był przenoszony za pomocą wałów Kardana na najbliższe środkowi pojazdu osie wózków w sąsiednich członach (człon silnikowy nie posiadał własnych kół).
Źródła
B. Pokropiński: Pleszewska "skania", "Świat Kolei" 11/2003