104E: Różnice pomiędzy wersjami
m |
(spis) |
||
| Linia 35: | Linia 35: | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
| + | |||
| + | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]] | [[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]] | ||
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]] | [[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]] | ||
Wersja z 06:46, 29 gru 2011
| 104E, 104Ea, 104Eb | |
| ' | |
| Przeznaczenie lokomotywy | pasażerska |
| Przewoźnik | PKP |
| Oznaczenie przewoźnika | EP09 |
| Producent | Pafawag |
| Lata budowy | 1986-1997 |
| Układ osi | Bo'Bo' |
| Masa służbowa | 83,5 tony |
| Długość ze zderzakami | 16740 mm |
| Szerokość | 2974 mm |
| Wysokość | 4300 mm |
| Nacisk osi na szyny | 20 T |
| Średnica kół | 1250 mm |
| Rozstaw szyn | 1435 mm |
| System zasilania | 3 kV DC |
| Liczba silników | 4 |
| Typ silników | LKa740 |
| Moc ciągła | 2940 kW |
| Moc godzinna | 3180 kW |
| Maksymalna siła pociągowa | 21 T |
| Stosunek przekładni | 73:38 |
| Prędkość konstrukcyjna | 160 km/h |
| Sterowanie wielokrotne | brak |
| System hamulca | Oerlikon + ED |
Rodzina lokmomotyw 104E, wyprodukowana na potrzeby PKP i oznaczona tam serią EP09 (pot. Dziewiątka lub Epoka). Są to polskie normalnotorowe lokomotywy elektryczne przeznaczone do ciągnięcia składów pasażerskich, produkowane w Pafawagu w latach 1986-87. W początkowych założeniach prędkość konstrukcyjna miała wynosić 140 km/h, ostatecznie na żądanie PKP podniesiono do 160[1]. W testach natomiast osiągała ok. 200 km/h. Wyprodukowano 47 sztuk. Malowana w barwy niebieskie, granatowe, a egzemplarz o numerze 046 (nazywany przez miłośników kolei rodzynkiem) przemalowany w oryginalne pomarańczowo-brązowe kolory. Można ją spotkać na linii kolejowej nr 3 (Warszawa Zachodnia – Kunowice; przeważnie na odcinku Warszawa Wschodnia - Poznań Gł., niekiedy Warszawa Wsch. - Granica Państwa), linii kolejowej nr 4 (CMK), linii kolejowej nr 9 (Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny; obecnie rozkładowo jedynie z pociągiem ekspresowym "Norwid"), a także na fragmencie linii kolejowej nr 132.