Ls60: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzył nową stronę „Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.<ref>informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca pra...”) |
(infobox) |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| + | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
| + | |typ_lokomotywy = Ls60 | ||
| + | |przewoźnik = [[przemysł]] - obsługa małych bocznic | ||
| + | |oznaczenie_przewoźnika = Ls60 | ||
| + | |grafika = [[Plik:DSC08265am.JPG|290px]] | ||
| + | |opis_zdjęcia = Lokomotywa [[Ls60/5992|Ls60-036]] na stacji [[Rogów Towarowy Wąskotorowy]]. | ||
| + | |producent = Zastal, Fablok | ||
| + | |lata_budowy = 1961 - 1971 | ||
| + | |układ_osi = B | ||
| + | |masa_służbowa = 16 t | ||
| + | |długość_ze_zderzakami = 5930 mm | ||
| + | |szerokość = | ||
| + | |wysokość = | ||
| + | |rozstaw_osi_skrajnych = 2500 mm | ||
| + | |średnica_kół = | ||
| + | |rozstaw_szyn = 1435 mm | ||
| + | |zapas_paliwa = 120 l | ||
| + | |typ_silnika = Andoria S-324 | ||
| + | |moc_znamionowa = 46 kW (60 KM) | ||
| + | |siła_pociągowa = 4,5 kN | ||
| + | |rodzaj_przekładni = mechaniczna | ||
| + | |prędkość_konstrukcyjna = 12 km/h* | ||
| + | |nacisk_osi = 8 t | ||
| + | |system_hamulca = ręczny zaciągowy | ||
| + | |sterowanie_wielokrotne = brak | ||
| + | |system_ogrzewania = brak | ||
| + | |uwagi = * - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h | ||
| + | }} | ||
| + | |||
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.<ref>informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca prawdopodobnie pomyłką z Wls40</ref>. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn. | Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.<ref>informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca prawdopodobnie pomyłką z Wls40</ref>. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn. | ||
| Linia 13: | Linia 42: | ||
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku. | Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku. | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | [[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | ||
Wersja z 22:22, 5 mar 2012
| Ls60 | |
| Lokomotywa Ls60-036 na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy. | |
| Przewoźnik | przemysł - obsługa małych bocznic |
| Oznaczenie przewoźnika | Ls60 |
| Producent | Zastal, Fablok |
| Lata budowy | 1961 - 1971 |
| Układ osi | B |
| Rozstaw szyn | 1435 mm |
| Masa służbowa | 16 t |
| Nacisk osi na szyny | 8 t |
| Rozstaw osi skrajnych | 2500 mm |
| Długość ze zderzakami | 5930 mm
|
| Prędkość konstrukcyjna | 12 km/h* |
| Maksymalna siła pociągowa | 4,5 kN |
| Typ silnika spalinowego | Andoria S-324 |
| Moc znamionowa | 46 kW (60 KM) |
| Zapas paliwa | 120 l |
| Rodzaj przekładni | mechaniczna |
| System hamulca | ręczny zaciągowy |
| Sterowanie wielokrotne | brak |
| System ogrzewania | brak |
| * - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h | |
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.[1]. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.
Konstrukcja
Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcioletnią produkcję.
Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150).
Eksploatacja
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.
Przypisy
- ↑ informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca prawdopodobnie pomyłką z Wls40