Ls60: Różnice pomiędzy wersjami
m |
|||
| Linia 28: | Linia 28: | ||
}} | }} | ||
| − | Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do | + | '''Ls60''' jest manewrową lokomotywą spalinową, używana głównie do obsługi małych bocznic. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn. |
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
Wersja z 23:09, 7 mar 2012
| Ls60 | |
| Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. | |
| Przewoźnik | przemysł - obsługa małych bocznic |
| Oznaczenie przewoźnika | Ls60 |
| Producent | Zastal, Fablok |
| Lata budowy | 1961 - 1971 |
| Układ osi | B |
| Rozstaw szyn | 1435 mm |
| Masa służbowa | 16 t |
| Nacisk osi na szyny | 8 t |
| Rozstaw osi skrajnych | 2500 mm |
| Długość ze zderzakami | 5930 mm
|
| Prędkość konstrukcyjna | 12 km/h* |
| Maksymalna siła pociągowa | 4,5 kN |
| Typ silnika spalinowego | Andoria S-324 |
| Moc znamionowa | 46 kW (60 KM) |
| Zapas paliwa | 120 l |
| Rodzaj przekładni | mechaniczna |
| System hamulca | ręczny zaciągowy |
| Sterowanie wielokrotne | brak |
| System ogrzewania | brak |
| * - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h | |
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana głównie do obsługi małych bocznic. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.
Konstrukcja
Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcioletnią produkcję.
Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150).
Eksploatacja
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
Lokomotywa Ls60-036 na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy.