Ls60: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Vmax)
Linia 20: Linia 20:
 
  |siła_pociągowa        = 4,5 kN
 
  |siła_pociągowa        = 4,5 kN
 
  |rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 
  |rodzaj_przekładni      = mechaniczna
  |prędkość_konstrukcyjna = 12 km/h*
+
  |prędkość_konstrukcyjna = 11,36 km/h*
 
  |nacisk_osi            = 8 t
 
  |nacisk_osi            = 8 t
 
  |system_hamulca        = ręczny zaciągowy
 
  |system_hamulca        = ręczny zaciągowy

Wersja z 07:38, 4 wrz 2012

Ls60
DSC02194am.JPG
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
Przewoźnik przemysł - obsługa małych bocznic
Oznaczenie przewoźnika Ls60
Producent Zastal, Fablok
Lata budowy 1961 - 1971
Układ osi B
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 16 t
Nacisk osi na szyny 8 t
Rozstaw osi skrajnych 2500 mm
Długość ze zderzakami 5930 mm
Szerokość 2970 mm
Wysokość 3080 mm
Prędkość konstrukcyjna 11,36 km/h*
Maksymalna siła pociągowa 4,5 kN
Typ silnika spalinowego Andoria S-324HL
Moc znamionowa 46 kW (60 KM)
Zapas paliwa 120 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca ręczny zaciągowy
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak
* - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h


Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używaną głównie do obsługi małych bocznic kolejowych.

Konstrukcja

W 1961 roku w chrzanowskim Fabloku rozpoczęto produkcję lokomotywy Ls60, która była rozwinięciem produkowanej w tej fabryce serii Ls40 (SM02). Uwzględniono przy tym wszelkie uwagi dotyczące eksploatacji lokomotyw Ls40. Aby poprawić warunki pracy, zwłaszcza zimą, w nowych lokomotywach zamontowano całkowicie zamkniętą kabinę maszynisty pochodzącą z lokomotywy Ls150 (SM03). Montowano też mocniejsze silniki S-324HL, gdyż dotychczas stosowane w Ls40 jednostki napędowe (S-64) często okazywały się zbyt słabe. Z pierwowzoru zachowało się podwozie oraz czterobiegowa przekładnia. W Fabloku wyprodukowano 197 sztuk tejże lokomotywy, po czym w 1965 roku produkcję przeniesiono do zakładów Zastal w Zielonej Górze, gdzie do 1971 roku wyprodukowano 365 maszyn serii Ls60.

Eksploatacja

Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Jedynie nieliczne egzemplarze znalazły się w jednostkach zaplecza technicznego PKP. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.

Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.



Linki zewnętrzne