Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(→‎Historia: historia)
(rozbudowa)
Linia 1: Linia 1:
{| class="infobox" cellpadding="4"
+
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox
{{infobox nagłówek
+
|nazwa_kolei                                                      = Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
|Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
+
|nazwy_wcześniejsze                                              = Poprzednie nazwy:<br/>''Górnośląskie Tramwaje Parowe, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe''<br/>
|pole=class="linksInherit" style="background-color:#AAAAFF; text-align: center; font-size: 120%; font-weight: bold; border-bottom: 1px solid #aaa;"}}
+
|grafika                                                          = [[Plik:1.jpg|290px]]
{{Infobox nagłówek dodaj
+
|rok_budowy                                                      = 1889
|{{{grafika|}}}|[[Grafika:center; {{{grafika|}}}|290px]]<br/>|{{{grafika|}}}
+
|cel_budowy                                                       =  
|pole=style="text-align:center; font-size:x-small; background-color:#ffffff;"}}
+
|zleceniodawca_budowy                                             =  
{{infobox nagłówek dodaj
+
|rok_rozbiórki                                                   =  
|''Górnośląskie Tramwaje Parowe, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe''
+
|wpis_do_rej_zab                                                 =  
|pole=class="linksInherit" style="background:#EFEFEF; color:black; opaque=70%; text-align:center; font-size:100%; border-bottom:1px solid #aaa;"}}
+
|rozstaw_szyn                                                    = 785 mm
{{Infobox wiersz dodaj
+
|pierwotny_prześwit                                               =  
|Rok budowy
+
|rok_przekucia                                                   =
|1899
+
|istniejące_linie                                                = Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie  
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|długość_czynnego_odcinka                                        = 6 km
{{Infobox wiersz dodaj
+
|długość_całkowita_istniejących_szlaków                          = ~8 km
|Cel budowy
+
|linie_rozebrane                                                  =
|{{{cel_budowy|}}}
+
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = ~41 km
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|stacje_styczne                                                  = Racibórz Markowice
{{Infobox wiersz dodaj
+
|inne_ważniejsze_stacje                                          = Gliwice Trynek
|Zleceniodawca budowy
+
|uwagi                                                            =
|{{{zleceniodawca_budowy|}}}
+
|1. operator                                                      = Górnośląskie Tramwaje Parowe
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|1_okres_działalności                                            = 1900 - 1945
{{Infobox wiersz dodaj
+
|2. operator                                                      = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]
|Rok rozbiórki
+
|2_okres_działalności                                            = 1945 – 1992
|{{{rok_rozbiórki|}}}
+
|3. operator                                                      = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|3_okres_działalności                                            = 1994 - 2008
{{Infobox wiersz dodaj
+
|4. operator                                                      = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik
|Data wpisu do rejestru zabytków
+
|4_okres_działalności                                            = 2008 - obecnie
|{{{wpis_do_rej_zab|}}}
+
|5. operator                                                      =
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
|5_okres_działalności                                            =
{{Infobox wiersz dodaj
+
|6. operator                                                      =
|[[Rozstaw szyn]]
+
|6_okres_działalności                                            =
|785mm
+
|uwagi_operator                                                  =
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
+
}}
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Pierwotny rozstaw szyn
 
|{{{pierwotny_prześwit|}}}
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Rok przekucia
 
|{{{rok_przekucia|}}}
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Linia kolejowa|Istniejące linie]]
 
|Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie  
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Długość czynnego odcinka
 
|6km
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Długość całkowita istniejących szlaków
 
|~8km
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Linie rozebrane
 
|{{{linie_rozebrane|}}}
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|Długość zlikwidowanych odcinków
 
|~41km
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Stacja styczna|Stacje styczne z koleją normalnotorową]]
 
|Racibórz Markowice
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|[[Stacja kolejowa|Inne ważniejsze stacje]]
 
|Gliwice Trynek
 
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
{{infobox nagłówek dodaj
 
|''{{{uwagi|}}}''
 
|pole=class="linksInherit" style="background:#f8f8f8; color:black; opaque=70%; text-align:center; font-size:x-small; border-bottom:1px solid #aaa;"}}
 
  
|- cellpadding="4" cellspacing="0" style="float:right; width:290px; margin: 0 0 1em 1em; background: #F2F2F2; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 90%; text-align:left;"
 
{{infobox nagłówek dodaj
 
|'''[[Operator|Operatorzy]]'''
 
|pole=class="linksInherit" style="background:#AAAAFF; color:black; opaque=70%; text-align:center; font-size:120%; border-bottom:1px solid #aaa;"}}
 
{{Infobox wiersz
 
|style="background-color:#f8f8f8; text-align:center; width=145px;" |'''Nazwa Operatora'''
 
|style="background-color:#f8f8f8; text-align:center; width=145px;" |'''Okres działalności'''}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |Górnośląskie Tramwaje Parowe
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |1900-1945}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |Polskie Koleje Państwowe
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |1945-1992}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |1994-2008}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |2008-obecnie}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |{{{5. operator}}}
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |{{{5_okres_działalności|}}}}}
 
{{Infobox wiersz dodaj
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |{{{6. operator}}}
 
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |{{{6_okres_działalności|}}}}}
 
{{infobox nagłówek dodaj
 
|''{{{uwagi_operator|}}}''
 
|pole=class="linksInherit" style="background:#f8f8f8; color:black; opaque=70%; text-align:center; font-size:x-small; border-bottom:1px solid #aaa;"}}
 
|}
 
<noinclude>
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
</noinclude>
 
  
 
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej.
 
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej.
Linia 111: Linia 40:
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
 
+
=== Geneza powstania i budowa ===
 
Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]] która później została pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei.
 
Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]] która później została pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei.
 
Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic i w końcu 17 maja 1903 linia dotarła do stacji Ratibor Plania. Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
 
Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic i w końcu 17 maja 1903 linia dotarła do stacji Ratibor Plania. Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
 +
 +
== Tabor ==
 +
 +
== Żródła ==
 +
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-ORESS, ISBN 83-904079-2-2
 +
 +
 +
<noinclude>
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 +
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 +
</noinclude>

Wersja z 11:42, 3 wrz 2013

Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
290px
Poprzednie nazwy:
Górnośląskie Tramwaje Parowe, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
Rok budowy 1889



Rozstaw szyn 785 mm


Istniejące linie Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie
Długość czynnego odcinka 6 km
Długość całkowita istniejących szlaków ~8 km
Długość zlikwidowanych linii ~41 km
Stacje styczne z koleją normalnotorową Racibórz Markowice
Inne ważniejsze stacje Gliwice Trynek
'
Operatorzy
Nazwa Operatora Okres działalności
Górnośląskie Tramwaje Parowe 1900 - 1945
PKP 1945 – 1992
Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik 1994 - 2008
Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik 2008 - obecnie


'


Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej.


Historia

Geneza powstania i budowa

Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono Górnośląskie Tramwaje Parowe która później została pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei. Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic i w końcu 17 maja 1903 linia dotarła do stacji Ratibor Plania. Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.

Tabor

Żródła

  • Soida Krzysztof, Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz, EMI-ORESS, ISBN 83-904079-2-2