Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(dodanie wykazu bocznic)
m (→‎Bocznice: posortowane alfabetycznie)
Linia 45: Linia 45:
 
Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela
 
Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:25px" |L.p.
+
! style="width:25px" class="unsortable"|L.p.
! style="width:400px" class="unsortable"|Nazwa bocznicy
+
! style="width:400px" |Nazwa bocznicy
 
! style="width:110px"|Data otwarcia
 
! style="width:110px"|Data otwarcia
 
! style="width:110px" |Data zamknięcia
 
! style="width:110px" |Data zamknięcia
 
|-
 
|-
 
| 1
 
| 1
| Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice"
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}}
 
|-
 
| 2
 
 
| Cegielnia "Wilcza"
 
| Cegielnia "Wilcza"
 
| style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1926}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1926}}
 +
|-
 +
| 2
 +
| Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
 +
| style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1996}}
 
|-
 
|-
 
| 3
 
| 3
| Tartak "Paproć"
+
| Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice"
|  
+
| style="text-align:right"| {{dts|||1905}}
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
+
| style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}}
 
|-
 
|-
 
| 4
 
| 4
| Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice"
+
| Młyn parowy, późniejsza garbarnia
| style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}}
+
| style="text-align:right"| {{dts|||1923}}
| style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}}
+
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
|-
 
| 5
 
| 5
| Żwirownia "Babice" Gminy Bojków
+
| stacja normalnotorowa Markowice
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
+
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
| style="text-align:right"| {{dts|||1937}}
+
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
|-
 
| 6
 
| 6
| Żwirownia "Arndt & Baron"
+
| Tartak "Lukasine"
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 
 
|  
 
|  
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1930}}
 
|-
 
|-
 
| 7
 
| 7
| Młyn parowy, późniejsza garbarnia
+
| Tartak "Paproć"
| style="text-align:right"| {{dts|||1923}}
+
|  
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
|-
 
| 8
 
| 8
 +
| Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}}
 +
|-
 +
| 9
 
| Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A.
 
| Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A.
 
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
|-
| 9
+
| 10
 
| Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens)
 
| Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens)
 
|  
 
|  
 
| style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}}
 
|-
 
|-
| 10
+
| 11
| Tartak "Lukasine"
+
| Żwirownia "Arndt & Baron"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 
|  
 
|  
| style="text-align:right"| {{dts|||1930}}
 
|-
 
| 11
 
| stacja normalnotorowa Markowice
 
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
 
|-
 
|-
 
| 12
 
| 12
| Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
+
| Żwirownia "Babice" Gminy Bojków
| style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}}
+
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
| style="text-align:right"| {{dts|||1996}}
+
| style="text-align:right"| {{dts|||1937}}
 
|}
 
|}
  

Wersja z 13:49, 4 wrz 2013

Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
Rudy - Stacja kolejki wąskotorowej.JPG
Poprzednie nazwy:
Górnośląskie Tramwaje Parowe, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
Rok budowy 1889


Data wpisu do rejestru zabytków 1993
Rozstaw szyn 785 mm


Istniejące linie Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie
Długość czynnego odcinka 6 km
Długość całkowita istniejących szlaków ~8 km
Długość zlikwidowanych linii ~41 km
Stacje styczne z koleją normalnotorową Racibórz Markowice
Inne ważniejsze stacje Gliwice Trynek
'
Operatorzy
Nazwa Operatora Okres działalności
Górnośląskie Tramwaje Parowe 1900 - 1945
PKP 1945 – 1992
Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik 1994 - 2008
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej 2008 - obecnie


'


Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej.


Historia

Geneza powstania i budowa

Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono Górnośląskie Tramwaje Parowe która później została pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei. Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic i w końcu 17 maja 1903 linia dotarła do stacji Ratibor Plania.

Bocznice

Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela

L.p. Nazwa bocznicy Data otwarcia Data zamknięcia
1 Cegielnia "Wilcza" 1899-03-2525 marca 1899 1926-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1926
2 Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 1905-06-022 czerwca 1905 1996-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1996
3 Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" 1905-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1905 1993-12-3131 grudnia 1993
4 Młyn parowy, późniejsza garbarnia 1923-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1923 1945-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1945
5 stacja normalnotorowa Markowice 1905-02-011 lutego 1905 1945-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1945
6 Tartak "Lukasine" 1930-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1930
7 Tartak "Paproć" 1945-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1945
8 Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" 1977-11-077 listopada 1977 1981-09-3030 września 1981
9 Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. 1905-02-011 lutego 1905 1945-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1945
10 Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) 1939-05-2525 maja 1939
11 Żwirownia "Arndt & Baron" 1931-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1931
12 Żwirownia "Babice" Gminy Bojków 1931-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1931 1937-00-Błąd w wyrażeniu – nieoczekiwany operator < 1937

Niezrealizowane projekty

Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.

Tabor

Żródła

  • Soida Krzysztof, Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz, EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2