Archiwum:Przepisy sygnalizacji na Kolejach Polskich w zastosowaniu do potrzeb ruchu kolejowego na bocznicach prywatnych (projekt): Różnice pomiędzy wersjami
m (→Wdrożenie przepisów: Zmiany edytorskie) |
m (dr red) |
||
| Linia 6: | Linia 6: | ||
|Słowa kluczowe=Koleje Polskie, sygnalizacja, bocznice prywatne, ruch na bocznicach prywatnych, sygnalizacja na bocznicach | |Słowa kluczowe=Koleje Polskie, sygnalizacja, bocznice prywatne, ruch na bocznicach prywatnych, sygnalizacja na bocznicach | ||
}} | }} | ||
| + | |||
| + | '''Uwaga:''' Materiał w opracowaniu, skany zostaną opublikowane po opracowaniu ich z innego źródła. | ||
| + | |||
== Wprowadzenie == | == Wprowadzenie == | ||
'''Przepisy sygnalizacji na Kolejach Polskich w zastosowaniu do potrzeb ruchu kolejowego na bocznicach prywatnych (projekt)''' opracowane zostały przez Unię Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego w Katowicach, a następnie wydane w formie książkowej. Druk zlecony został drukarni E. Mirek i S-ka w Sosnowcu, znajdującej się przy ulicy Piłsudskiego 25. | '''Przepisy sygnalizacji na Kolejach Polskich w zastosowaniu do potrzeb ruchu kolejowego na bocznicach prywatnych (projekt)''' opracowane zostały przez Unię Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego w Katowicach, a następnie wydane w formie książkowej. Druk zlecony został drukarni E. Mirek i S-ka w Sosnowcu, znajdującej się przy ulicy Piłsudskiego 25. | ||
| Linia 11: | Linia 14: | ||
Wydawnictwo nie zawiera żadnej daty, zauważyć jednak należy, że nie może być wcześniejsze jak rok 1932, kiedy powołano Unię Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego, co miało miejsce 20 kwietnia 1932<ref>''Sprawozdanie Unii Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego za rok 1937''. Katowice: Unia Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego, 1938</ref>. | Wydawnictwo nie zawiera żadnej daty, zauważyć jednak należy, że nie może być wcześniejsze jak rok 1932, kiedy powołano Unię Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego, co miało miejsce 20 kwietnia 1932<ref>''Sprawozdanie Unii Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego za rok 1937''. Katowice: Unia Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego, 1938</ref>. | ||
| − | + | Opis przygotował [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]]. | |
== Treść == | == Treść == | ||
Aktualna wersja na dzień 09:54, 19 paź 2025
| Przepisy sygnalizacji na Kolejach Polskich w zastosowaniu do potrzeb ruchu kolejowego na bocznicach prywatnych (projekt) | |
|---|---|
| Tytuł teczki | Przepisy sygnalizacji na Kolejach Polskich w zastosowaniu do potrzeb ruchu kolejowego na bocznicach prywatnych (projekt) |
| Data początkowa | 1932 |
| Data końcowa | 1939 |
| Sygnatura teczki | AT-00100 |
| Słowa kluczowe | Koleje Polskie, sygnalizacja, bocznice prywatne, ruch na bocznicach prywatnych, sygnalizacja na bocznicach |
Uwaga: Materiał w opracowaniu, skany zostaną opublikowane po opracowaniu ich z innego źródła.
Wprowadzenie[edytuj]
Przepisy sygnalizacji na Kolejach Polskich w zastosowaniu do potrzeb ruchu kolejowego na bocznicach prywatnych (projekt) opracowane zostały przez Unię Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego w Katowicach, a następnie wydane w formie książkowej. Druk zlecony został drukarni E. Mirek i S-ka w Sosnowcu, znajdującej się przy ulicy Piłsudskiego 25.
Wydawnictwo nie zawiera żadnej daty, zauważyć jednak należy, że nie może być wcześniejsze jak rok 1932, kiedy powołano Unię Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego, co miało miejsce 20 kwietnia 1932[1].
Opis przygotował Mariusz Herchold.
Treść[edytuj]
Już na wstępie podzielono bocznice na 2 grupy:
- posiadające punkty zdawczo-odbiorcze, obsługiwane w całości lub częściowo przez personel przedsiębiorstwa, na których odbywa się podstawianie i zabieranie pociągów oraz przetaczanie wagonów,
- prowadzące, poza wymienionymi wyżej manewrami, również przewozy towarów i ludzi pociągami.
Podział ten miał na celu stosowanie dodatkowych sygnałów dla grupy drugiej, które w projekcie przepisów oznaczono pionową linią obok tekstu. Dotyczyło to stosowania:
- semaforów wyjazdowych i tarcz ostrzegawczych,
- sygnału "Wolna droga w drugim kierunku zbocznym",
- sygnału "Zwolnić bieg",
- ręcznego sygnału "Stój" w wybranych przypadkach,
- sygnałów "Wsiadać", "Gotów do odjazdu" oraz "Odjazd",
- wszystkich przewidzianych przepisami wskaźników.
Ponadto, warto zaznaczyć, że przepisy skonstruowano na bazie przepisów sygnalizacji Polskich Kolei Państwowych, nadając sygnałom i wskaźnikom te same numery. Skutkowało to brakami w numeracji (część sygnałów i wskaźników stosowanych na PKP pominięto), o czym wspomniano w postanowieniach ogólnych.
Wdrożenie przepisów[edytuj]
Pamiętać należy, że omawiane wydawnictwo jest projektem przepisów. Nie ma potwierdzenia, czy zostały one wprowadzone w życie przed wybuchem II wojny światowej. Biorąc jednak pod uwagę formę wydania (książkowa, przygotowana w drukarni) założyć można, że Unia Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego miała poważne zamierzenia szerokich konsultacji tych przepisów wśród swoich członków, czyli zakładów przemysłowych Górnego Śląska, Zagłębia Dąbrowskiego i Zagłębia Krakowskiego.
Przypisy[edytuj]
- ↑ Sprawozdanie Unii Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego za rok 1937. Katowice: Unia Polskiego Przemysłu Górniczo-Hutniczego, 1938