409Da: Różnice pomiędzy wersjami
(uzupełnienie infoboksu) |
m (uwagi) |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
|oznaczenie_przewoźnika = SM04 | |oznaczenie_przewoźnika = SM04 | ||
|producent = [[Zastal]], [[Mystal]], [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy|ZNTK Oleśnica]] | |producent = [[Zastal]], [[Mystal]], [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy|ZNTK Oleśnica]] | ||
− | |lata_budowy = 1969-1978, 1979-1989, 1990-1995 | + | |lata_budowy = 1969-1978<ref group="uwaga">Zastal</ref>, 1979-1989<ref group="uwaga">Mystal</ref>, 1990-1995<ref group="uwaga">ZNTK Oleśnica</ref> |
|układ_osi = B | |układ_osi = B | ||
|masa_służbowa = 24 t | |masa_służbowa = 24 t | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
{{main|Lista fabryczna lokomotyw typu 409Da produkcji Myszkowskich Zakładów Metalurgicznych „Mystal” w Myszkowie}} | {{main|Lista fabryczna lokomotyw typu 409Da produkcji Myszkowskich Zakładów Metalurgicznych „Mystal” w Myszkowie}} | ||
+ | {{uwagi}} | ||
{{wikipedia|tytuł=SM04}} | {{wikipedia|tytuł=SM04}} |
Wersja z 13:13, 22 cze 2014
409Da, Ls180 | |
409Da (SM04-002) w Skansenie w Chabówce | |
Przewoźnik | PKP, przemysł, Wojsko Polskie |
Oznaczenie przewoźnika | SM04 |
Producent | Zastal, Mystal, ZNTK Oleśnica |
Lata budowy | 1969-1978[uwaga 1], 1979-1989[uwaga 2], 1990-1995[uwaga 3] |
Układ osi | B |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 24 t |
Nacisk osi na szyny | 12 t |
Rozstaw osi skrajnych | 2500 mm |
Średnica kół | 950 mm |
Długość ze zderzakami | 6940 mm |
Szerokość | 2970 mm |
Wysokość | 3380 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 30 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 70,2 kN (7020 kG) |
Typ silnika spalinowego | Wola - Henschel 14H6 |
Moc znamionowa | 180 KM |
Zapas paliwa | 250 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
System hamulca | Knorr |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | wodne z układu chłodzenia 2 kaloryfery w kabinie maszynisty |
409Da (także Ls180, oznaczenie PKP: SM04) - polska lokomotywa manewrowa małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu Ls150 oraz 2Ls150, produkowanych od roku 1959 w chrzanowskim Fabloku, a później w zakładach Zastal w Zielonej Górze.
Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie silnika wysokoprężnego o większej mocy, budowanego na licencji firmy Henschel. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 KM, jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM.
Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach:
- Zastal w Zielonej Górze, w latach 1969-1978,
- Mystal w Myszkowie, w latach 1979-1989,
- ZNTK Oleśnica, w latach 1990-1995.
Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie 409Da. Na stanie PKP znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Sędziszowie, przejęte na początku lat 90. i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.
Zestawienie egzemplarzy
Uwagi
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą SM04. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.