HCP 301D: Różnice pomiędzy wersjami
Skubihenio (dyskusja | edycje) |
Skubihenio (dyskusja | edycje) |
||
| Linia 28: | Linia 28: | ||
}} | }} | ||
{{rozbuduj}} | {{rozbuduj}} | ||
| − | '''301D'''- Polska [[normalnotorowa lokomotywa spalinowa]] produkowana w zakładach [[HCP]] w Poznaniu w latach 1970-1976,początkowo jako seria ''SP45''<ref>oznaczenie nadane na [[PKP]].</ref> a później ''SU45''. | + | '''301D'''- Polska [[normalnotorowa lokomotywa spalinowa]] produkowana w zakładach [[HCP]] w Poznaniu w latach 1970-1976, początkowo jako seria ''SP45''<ref>oznaczenie nadane na [[PKP]].</ref> a później ''SU45''. |
==Historia== | ==Historia== | ||
| − | Przy rosnących potrzebach przewozowych i stopniowym zmniejszaniu się liczby sprawnych parowozów, zrodziła się idea zaprojektowania i wprowadzenia do produkcji lokomotywy spalinowej, przeznaczonej do prowadzenia pociągów na szlakach niezelektryzowanych. W 1967 roku stworzono pierwszy prototyp lokomotywy oznaczony symbolem 301D. Prototyp lokomotywy wyposażony był w 12-cylindrowy silnik polskiej produkcji, zbudowany na bazie 8-cylindrowego silnika [[a8C22]] stosowanego w lokomotywach [[ | + | Przy rosnących potrzebach przewozowych i stopniowym zmniejszaniu się liczby sprawnych parowozów, zrodziła się idea zaprojektowania i wprowadzenia do produkcji lokomotywy spalinowej, przeznaczonej do prowadzenia pociągów na szlakach niezelektryzowanych. W 1967 roku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Pojazdów Szynowych w Poznaniu, stworzono pierwszy prototyp lokomotywy oznaczony symbolem 301D. Prototyp lokomotywy wyposażony był w 12-cylindrowy silnik polskiej produkcji o mocy 1520 KM, zbudowany na bazie 8-cylindrowego silnika [[a8C22]] stosowanego w lokomotywach [[Ls800]]. W 1968 i 1970 roku wypuszczono jeszcze dwa kolejne prototypy oznaczone odpowiednio 301Da i 301Db. Ostatecznie do produkcji seryjnej wybrano wersję 301Db z silnikiem [[2112SSF]] o mocy 1750 KM produkowanym na licencji Fiata. |
| + | |||
| + | ==Opis konstrukcji== | ||
| + | Pudło lokomotywy wraz ze spawaną ostoją tworzy konstrukcję samonośną. Wnętrze lokomotywy podzielone jest na pięć przedziałów. W dwóch skrajnych przedziałach zlokalizowane są kabiny maszynisty. W środkowym znajduje się silnik spalinowy wraz z prądnicą. W pozostałych przedziałach znajduje się [[kocioł grzewczy]] i agregat chłodzący. Sercem lokomotywy jest 12-cylindrowy czterosuwowy [[wysokoprężny silnik spalinowy]], doładowany (...) | ||
Wersja z 20:35, 7 mar 2015
| HCP301D (SU45) | |
| Lokomotywa 301D | |
| Przewoźnik | PKP |
| Oznaczenie przewoźnika | SU45 |
| Producent | HCP Poznań |
| Lata budowy | 1970-1976 |
| Układ osi | Co'Co' |
| Rozstaw szyn | 1435 mm |
| Masa służbowa | 102000 kG |
| Nacisk osi na szyny | 17000 kG |
| Rozstaw osi skrajnych | 14050 mm |
| Średnica kół | 1100 mm |
| Długość ze zderzakami | 18900 mm |
| Szerokość | 2900 mm |
| Wysokość | 4238 mm |
| Prędkość konstrukcyjna | 120 km/h |
| Maksymalna siła pociągowa | 320 kN |
| Typ silnika spalinowego | 2112SSF |
| Moc znamionowa | 1750 KM/1250 kW |
| Zapas paliwa | 3200-3500 l |
| Rodzaj przekładni | elektryczna |
| System hamulca | Oerlikon |
| Sterowanie wielokrotne | jest |
| System ogrzewania | elektryczne 3000 V |
| W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana Suką, ze względu na dwie pierwsze litery oznaczenia przez przewoźnika lub Fiatem, z powodu zastosowanego silnika na licencji Fiata. | |
301D- Polska normalnotorowa lokomotywa spalinowa produkowana w zakładach HCP w Poznaniu w latach 1970-1976, początkowo jako seria SP45[1] a później SU45.
Historia
Przy rosnących potrzebach przewozowych i stopniowym zmniejszaniu się liczby sprawnych parowozów, zrodziła się idea zaprojektowania i wprowadzenia do produkcji lokomotywy spalinowej, przeznaczonej do prowadzenia pociągów na szlakach niezelektryzowanych. W 1967 roku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Pojazdów Szynowych w Poznaniu, stworzono pierwszy prototyp lokomotywy oznaczony symbolem 301D. Prototyp lokomotywy wyposażony był w 12-cylindrowy silnik polskiej produkcji o mocy 1520 KM, zbudowany na bazie 8-cylindrowego silnika a8C22 stosowanego w lokomotywach Ls800. W 1968 i 1970 roku wypuszczono jeszcze dwa kolejne prototypy oznaczone odpowiednio 301Da i 301Db. Ostatecznie do produkcji seryjnej wybrano wersję 301Db z silnikiem 2112SSF o mocy 1750 KM produkowanym na licencji Fiata.
Opis konstrukcji
Pudło lokomotywy wraz ze spawaną ostoją tworzy konstrukcję samonośną. Wnętrze lokomotywy podzielone jest na pięć przedziałów. W dwóch skrajnych przedziałach zlokalizowane są kabiny maszynisty. W środkowym znajduje się silnik spalinowy wraz z prądnicą. W pozostałych przedziałach znajduje się kocioł grzewczy i agregat chłodzący. Sercem lokomotywy jest 12-cylindrowy czterosuwowy wysokoprężny silnik spalinowy, doładowany (...)