Szablon:Artykuł na medal: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (dr tech)
(aktualizacja)
Linia 1: Linia 1:
 
<!-- MAKSYMALNA SZEROKOŚĆ GRAFIKI: 150px -->
 
<!-- MAKSYMALNA SZEROKOŚĆ GRAFIKI: 150px -->
[[Plik:Wenecja Museum (9).jpg|140px]]
+
[[Plik:Nowy-dwor-1917.jpg|150px]]
=== Brigadelokomotive (''Brigadelok'', ''HF'') ===
+
=== Kopalnia rudy cynku i ołowiu „Nowy Dwór” w Bytomiu ===
  
[[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[parowóz|lokomotywa parowa]] produkowana masowo w latach 1905-1919 na potrzeby niemieckich kolei wojskowych (''Heeresfeldbahnen - HFB''). Stanowiła podstawowy typ lokomotywy niemieckich kolei polowych podczas I wojny światowej. Po jej zakończeniu znaczna liczba egzemplarzy znalazła się poza granicami Niemiec, w tym na terenie Polski, gdzie znalazła zastosowanie na kolejach publicznych oraz przemysłowych (głównie cukrowniczych i leśnych). Ze względu na niewielką moc i przestarzałą konstrukcję lokomotywy tego typu wycofano ze służby na PKP przed 1970 rokiem, jednak na kolejach przemysłowych służyły one jeszcze w latach '80. Kilkanaście egzemplarzy zostało zachowanych w stanie nieczynnym na terenie kraju.
+
Z powodu wyczerpywania się złóż cynku i ołowiu w okolicach Tarnowskich Gór około połowy XIX wieku zaczęto budowac nowe kopalnie tychże rud w okolicach Bytomia. Jedną z nich była otwarta w roku 1881 kopalnia „Nowy Dwór”. Znajdowała się ona w Dąbrowie Miejskiej (dzielnicy Bytomia). Z jej nieco zawiłą i na poły zapomnianą historią można się zapoznać czytając poświęcony jej artykuł.
'''[[Brigadelokomotive|Czytaj całość i oceń]]''' | '''[[Enkol:Artykuł na medal/Archiwum|Archiwum]]''' | '''[[Enkol:Artykuł_na_medal/Propozycje|Zgłoś kandydaturę]]'''
+
 
 +
Kopalnia eksploatowała dość rozbudowaną (długość około 3 km) wąskotorową bocznicę o szerokości toru 785 mm. Wszystkie tory bocznicy były zelektryfikowane prądem stałym o napięciu 500 V dostarczanym za pomocą sieci napowietrznej. Na bocznicy eksploatowano 2 lokomotywy elektryczne oznaczone jako GBM 70/550. Skany regulaminu technicznego oraz schematu bocznicy znajdują się w artykule.  
 +
'''[[Kopalnia rud cynku i ołowiu „Nowy Dwór”|Czytaj całość i oceń]]''' | '''[[Enkol:Artykuł na medal/Archiwum|Archiwum]]''' | '''[[Enkol:Artykuł_na_medal/Propozycje|Zgłoś kandydaturę]]'''
  
 
<noinclude><br /><br />
 
<noinclude><br /><br />
 
[[Kategoria:Szablony strony głównej]]
 
[[Kategoria:Szablony strony głównej]]
 
</noinclude>
 
</noinclude>

Wersja z 03:09, 29 lip 2016

Nowy-dwor-1917.jpg

Kopalnia rudy cynku i ołowiu „Nowy Dwór” w Bytomiu

Z powodu wyczerpywania się złóż cynku i ołowiu w okolicach Tarnowskich Gór około połowy XIX wieku zaczęto budowac nowe kopalnie tychże rud w okolicach Bytomia. Jedną z nich była otwarta w roku 1881 kopalnia „Nowy Dwór”. Znajdowała się ona w Dąbrowie Miejskiej (dzielnicy Bytomia). Z jej nieco zawiłą i na poły zapomnianą historią można się zapoznać czytając poświęcony jej artykuł.

Kopalnia eksploatowała dość rozbudowaną (długość około 3 km) wąskotorową bocznicę o szerokości toru 785 mm. Wszystkie tory bocznicy były zelektryfikowane prądem stałym o napięciu 500 V dostarczanym za pomocą sieci napowietrznej. Na bocznicy eksploatowano 2 lokomotywy elektryczne oznaczone jako GBM 70/550. Skany regulaminu technicznego oraz schematu bocznicy znajdują się w artykule. Czytaj całość i oceń | Archiwum | Zgłoś kandydaturę