Żuławska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (kategoria)
(początek historii)
Linia 12: Linia 12:
 
|pierwotny_prześwit                                              =  
 
|pierwotny_prześwit                                              =  
 
|rok_przekucia                                                    =  
 
|rok_przekucia                                                    =  
|istniejące_linie                                                = Czynne:<br/> Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo<br/>Stegna Gd. - Nowy Dwór Gdański Wąsk.
+
|istniejące_linie                                                = Czynne:<br/> [[Linia kolejowa Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo|Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo]]<br/>[[Linia kolejowa Stegna Gdańska - Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Stegna Gd. - Nowy Dwór Gdański Wąsk.]]
 
Nieczynne:<br/>
 
Nieczynne:<br/>
 
Nowy Dwór Gdański Wąsk. - Ostaszewo Żuł.,<br/> Nowy Dwór Gdański Wąsk. - DK7 (Kmiecin)
 
Nowy Dwór Gdański Wąsk. - Ostaszewo Żuł.,<br/> Nowy Dwór Gdański Wąsk. - DK7 (Kmiecin)
Linia 19: Linia 19:
 
|linie_rozebrane                                                  =  
 
|linie_rozebrane                                                  =  
 
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = ok. 200 km
 
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = ok. 200 km
|stacje_styczne                                                  = Lisewo (1898 - 1996),<br/>Nowy Staw (1898 - 1996),<br/>Malbork Wąsk. (1900 - 1958),<br/>Nowy Dwór Gdański Wąsk. (od 1901),<br/> Piaski Gdańskie (1905 - 1974)
+
|stacje_styczne                                                  = [[Lisewo Wąsk.]]<br/> (1898 - 1996),<br/>[[Nowy Staw Wąsk.]]<br/>(1898 - 1996),<br/>[[Malbork Wąsk.]]<br/>(1900 - 1958),<br/>[[Nowy Dwór Gdański Wąsk.]] (od 1901),<br/> [[Piaski Gdańskie]] <br/>(1905 - 1974)
|inne_ważniejsze_stacje                                          = Ostaszewo Żuławskie, Lichnowy, Lipinka Gdańska, Malbork Kałdowo Wąsk., Stegna Gdańska, Sztutowo, Lewy Brzeg Wisły, Koszwały, Przejazdowo, Gdańsk Wąsk.
+
|inne_ważniejsze_stacje                                          = [[Ostaszewo Żuławskie]], [[Lichnowy]], [[Lipinka Gdańska]], [[Malbork Kałdowo Wąsk.]], [[Stegna Gdańska]], [[Sztutowo]], [[Lewy Brzeg Wisły]], [[Koszwały]], [[Przejazdowo]], [[Gdańsk Wąsk.]]
 
|uwagi                                                            = * Pierwsze odcinki powstały poprzez przebudowę kolejek Cukrowni Nowy Staw oraz Lisewo
 
|uwagi                                                            = * Pierwsze odcinki powstały poprzez przebudowę kolejek Cukrowni Nowy Staw oraz Lisewo
 
|1. operator                                                      = NLK oraz WKAG
 
|1. operator                                                      = NLK oraz WKAG
Linia 36: Linia 36:
 
|uwagi_operator                                                  =
 
|uwagi_operator                                                  =
 
}}
 
}}
 +
 +
[[Kolej wąskotorowa]] na Żuławach Wiślanych prowadząca przewozy turystyczne w sezonie letnim, zarządzana przez [[Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych]]. Stanowi pozostałość rozbudowanej niegdyś sieci Gdańskich Kolei Dojazdowych. Obecnie ruch odbywa się w miesiącach wakacyjnych na [[Linia Kolejowa Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo|odcinku nadmorskim (Prawy Brzeg Wisły - Stegna Gdańska - Sztutowo)]] oraz na [[Linia kolejowa Stegna Gdańska - Nowy Dwór Gdański Wąsk.|linii łączącej Stegnę Gdańską z Nowym Dworem Gdańskim]]. Pociągi prowadzone są [[lokomotywa spalinowa|lokomotywami spalinowymi]] [[Lxd2]], spalinowymi wagonami motorowymi [[MBxd2]] a w soboty i niedziele również [[lokomotywa parowa|parowozem]] [[Px48]].
  
 
[[Kategoria: Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
[[Kategoria: Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 +
 +
== Historia ==
 +
=== Koleje cukrowni Nowy Staw i Lisewo ===
 +
Rozwój kolejek wąskotorowych na Żuławach Wiślanych zapoczątkowany został przez cukrownię w Nowym Stawie (''Neuteich''), która już w 1886 roku posiadała 4,5 km linii o [[rozstaw szyn|szerokości toru]] 750 mm i trakcji konnej. Na początku lat '90 XIX wieku postanowiono zbudować kolejne odcinki oraz wprowadzić trakcje parową. Przed kampanią cukrowniczą 1893 roku cukrownia zamówiła dwa parowozy w zakładach ''Henschel'' i wybudowała nowe linie do [[Parszewo|Parszewa]] (''Parschau''), wsi [[Kącik]] (''Neuteicher Hinterfeld'') oraz [[Nowa Cerkiew|Nowej Cerkwi]] (''Neukirch I''). W 1894 roku powstał odciek do [[Lipinka Gdańska|Lipinki]] (''Lindenau''). Zakupiono również trzeci parowóz.
 +
 +
Cukrownia w Lisewie (''Lissau'') wykorzystywała kolej wąskotorową do połączenia zakładu z bocznicą normalnotorową. Również tutaj zdecydowano się na szerokość toru 750 mm i początkowo zastosowano trakcję konną. Znaczne inwestycje poczyniono w 1894 roku: W zakładach ''Hagans'' zamówiono 3 parowozy i wybudowano linię do [[Miłoradz|Miłoradza]] (''Mielenz'') z odgałęzieniem do wsi [[Mątowy Wielkie]] (''Groß Montau'') o łącznej długości 29,7 km.
 +
 +
=== Pierwsze linie użytku publicznego ===
 +
 +
 +
=== Rozwój połączeń i scalenie sieci ===

Wersja z 17:59, 27 lip 2011

Żuławska Kolej Dojazdowa
NLK / Westpreußische Kleinbahn AG
(1898 / 1899 - 1945)

Gdańskie Koleje Dojazdowe
(1945-1996)

Rok budowy 1898*
Zleceniodawca budowy Allgemeine Deutsche Kleinbahn AG


Rozstaw szyn 750 mm


Istniejące linie Czynne:
Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo
Stegna Gd. - Nowy Dwór Gdański Wąsk.

Nieczynne:
Nowy Dwór Gdański Wąsk. - Ostaszewo Żuł.,
Nowy Dwór Gdański Wąsk. - DK7 (Kmiecin)

Długość czynnego odcinka 30 km
Długość całkowita istniejących szlaków ok. 49 km
Długość zlikwidowanych linii ok. 200 km
Stacje styczne z koleją normalnotorową Lisewo Wąsk.
(1898 - 1996),
Nowy Staw Wąsk.
(1898 - 1996),
Malbork Wąsk.
(1900 - 1958),
Nowy Dwór Gdański Wąsk. (od 1901),
Piaski Gdańskie
(1905 - 1974)
Inne ważniejsze stacje Ostaszewo Żuławskie, Lichnowy, Lipinka Gdańska, Malbork Kałdowo Wąsk., Stegna Gdańska, Sztutowo, Lewy Brzeg Wisły, Koszwały, Przejazdowo, Gdańsk Wąsk.
* Pierwsze odcinki powstały poprzez przebudowę kolejek Cukrowni Nowy Staw oraz Lisewo
Operatorzy
Nazwa Operatora Okres działalności
NLK oraz WKAG 1898-1913
WKAG 1913-1945
PKP 1945 - 1996
PTMKŻ od 2003


'


Kolej wąskotorowa na Żuławach Wiślanych prowadząca przewozy turystyczne w sezonie letnim, zarządzana przez Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych. Stanowi pozostałość rozbudowanej niegdyś sieci Gdańskich Kolei Dojazdowych. Obecnie ruch odbywa się w miesiącach wakacyjnych na odcinku nadmorskim (Prawy Brzeg Wisły - Stegna Gdańska - Sztutowo) oraz na linii łączącej Stegnę Gdańską z Nowym Dworem Gdańskim. Pociągi prowadzone są lokomotywami spalinowymi Lxd2, spalinowymi wagonami motorowymi MBxd2 a w soboty i niedziele również parowozem Px48.

Historia

Koleje cukrowni Nowy Staw i Lisewo

Rozwój kolejek wąskotorowych na Żuławach Wiślanych zapoczątkowany został przez cukrownię w Nowym Stawie (Neuteich), która już w 1886 roku posiadała 4,5 km linii o szerokości toru 750 mm i trakcji konnej. Na początku lat '90 XIX wieku postanowiono zbudować kolejne odcinki oraz wprowadzić trakcje parową. Przed kampanią cukrowniczą 1893 roku cukrownia zamówiła dwa parowozy w zakładach Henschel i wybudowała nowe linie do Parszewa (Parschau), wsi Kącik (Neuteicher Hinterfeld) oraz Nowej Cerkwi (Neukirch I). W 1894 roku powstał odciek do Lipinki (Lindenau). Zakupiono również trzeci parowóz.

Cukrownia w Lisewie (Lissau) wykorzystywała kolej wąskotorową do połączenia zakładu z bocznicą normalnotorową. Również tutaj zdecydowano się na szerokość toru 750 mm i początkowo zastosowano trakcję konną. Znaczne inwestycje poczyniono w 1894 roku: W zakładach Hagans zamówiono 3 parowozy i wybudowano linię do Miłoradza (Mielenz) z odgałęzieniem do wsi Mątowy Wielkie (Groß Montau) o łącznej długości 29,7 km.

Pierwsze linie użytku publicznego

Rozwój połączeń i scalenie sieci