Archiwum:Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąsk.: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (Poprawienie przypisów)
m (dr tech)
Linia 1: Linia 1:
 +
__NOTOC__
 
{{Teczka w archiwum
 
{{Teczka w archiwum
 
|Tytuł teczki=Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry z lat 1946 i 1972
 
|Tytuł teczki=Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry z lat 1946 i 1972

Wersja z 20:40, 8 sty 2018

Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąsk.
Tytuł teczki Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry z lat 1946 i 1972
Data początkowa 1946
Data końcowa 1972
Sygnatura teczki AT-00058
Słowa kluczowe plan stacji, Tarnowskie Góry, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe z lat 1946 i 1972.
Prezentowane niżej dokumenty zostały zeskanowane i udostępnione przez Mariusza Senderowskiego (Sekcja Dokumentacji Historycznej Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych).


1946

Tarnowskie Góry Wąsk. 1946.jpg

Położenie

  • km 31,409 prawdopodobnie omyłkowy, poprawiony odręcznie na km 21,409 linii Maciejkowice - Miasteczko Śląskie Wąsk. (przez Brzeziny Śląskie Wąsk. i Piekary Śląskie Wąsk., pozostałość po międzywojennym podziale sieci GKW)

Tory główne

  • główny zasadniczy bez numeru

Tory boczne

  • nr 2 i 3 - odstawcze

Bocznice stacyjne

  • skład węgla Spółdzielni Spożywców zatarasowany zaporą kłodową
  • skład węgla Centrali Zbyt Produktów Przemysłu Węglowego
  • bocznica Karłuszowiec
  • przeładownia z toru normalnego (tor nr 5)
  • ładownia publiczna (tory nr 1 i 4)

Urządzenia ZRK

  • 8 zwrotnic nastawianych ręcznie
  • 3 wykolejnice nastawiane ręcznie
  • brak sygnalizatorów

Przejazdy i przejścia

  • przejazd kat. A przez ulicę Bytomską obsługiwany przez dyżurnego ruchu

Budynki

  • budynek stacyjny w km 21,409 (miejsce pracy dyżurnego ruchu)
  • magazyn między torami nr 2 i 5

Ciekawostki

Na planie schematycznym umieszczono pieczęć informującą o tym, że stacja Tarnowskie Góry Wąsk. w 1946 roku podlegała pod stację kontrolną Karb (Bytom Karb Wąsk.). Stacje kontrolne ustanowiono na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych po ich upaństwowieniu w 1884 w celu kontroli nad ilością przewożonych towarów i pobieranego za to przewoźnego[1]. Późniejszym odpowiednikiem stacji kontrolnych były stacje rejonowe (zbiorcze). Tarnowskie Góry Wąsk. podlegały, zależnie od okresu i natężenia przewozów, zamiennie pod stacje Repty lub Bytom Karb Wąsk., a po 1995 roku również normalnotorowej stacji rejonowej Bytom[2].

1972

Tarngorywask1972-1.jpg

Położenie

  • km 11,101 linii Bytom Karb Wąsk. - Huta Miasteczko

Tory główne

  • nr 1 i będący jego przedłużeniem tor nr 1a

Tory boczne

  • nr 2 - stacyjny boczny
  • nr 8 i 10 - odstawcze

Bocznice stacyjne

  • plac składowy węgla OPHO, czyli Okręgowego Przedsiębiorstwa Handlu Opałem (tor nr 4)
  • przeładownia z toru normalnego (tory nr 2 i 12)
  • ładownia publiczna (tory nr 6a i 8a)

Urządzenia ZRK

  • 10 zwrotnic nastawianych ręcznie
  • 4 wykolejnice nastawiane ręcznie
  • brak sygnalizatorów

Przejazdy i przejścia

  • przejazd kat. A w km 11,131 obsługiwany przez dyżurnego ruchu

Budynki

  • budynek stacyjny w km 11,101 (miejsce pracy dyżurnego ruchu)
  • schronisko działki między torami nr 10 i 12
  • dawny magazyn między torami nr 10 i 12

Pozostałe budowle

  • wiadukt w km 11,418 (pod normalnotorowym szlakiem Nakło Śląskie - Tarnowskie Góry TGA)
  • przesuwnica bramowa do przeładunku na przedłużeniu toru nr 2

Przypisy

  1. Krzysztof Soida: Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I. Katowice: Śląsk sp. z o.o., 1996, s. 26. ISBN 83-85831-82-7. 
  2. Krzysztof Soida. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe po 1990 roku. „Koleje Małe i Duże”. 5/2005. Ss. 33-34.