Żuławska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 49: | Linia 49: | ||
W tym samym okresie na drugim brzegu Wisły swoją kolejkę wybudowała cukrownia w [[Cedry Wielkie|Cedrach Wielkich]] (''Groß Zünder''). Główna linia połączyła zakład z dworcem kolei państwowych w Pszczółkach. Zastosowano nietypowy [[rozstaw szyn]] - 780 mm. | W tym samym okresie na drugim brzegu Wisły swoją kolejkę wybudowała cukrownia w [[Cedry Wielkie|Cedrach Wielkich]] (''Groß Zünder''). Główna linia połączyła zakład z dworcem kolei państwowych w Pszczółkach. Zastosowano nietypowy [[rozstaw szyn]] - 780 mm. | ||
− | === Pierwsze linie użytku publicznego === | + | === Pierwsze linie użytku publicznego w rejonie Nowego Stawu i Lisewa === |
W połowie lat '90 XIX w. obszarem Żuław zainteresowała się berlińska spółka ADKG (''Allgemeine Deutsche Kleinbahn-Gesellschaft''), która przedstawiła projekt przebudowy kolejek cukrowniczych na koleje użytku publicznego, połączenia poszczególnych odcinków w jedną sieć jak również budowy szeregu nowych połączeń. Powstać miały min. odcinki [[Lisewo Wąsk.|Lisewo]] - [[Lichnowy]], [[Nowa Cerkiew]] - [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Rybina]], [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Lipinka Gdańska|Lipinka]] - [[Malbork Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Kraśniewo]] oraz [[Malbork Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] - [[Jasna]] - Dzierzgoń. | W połowie lat '90 XIX w. obszarem Żuław zainteresowała się berlińska spółka ADKG (''Allgemeine Deutsche Kleinbahn-Gesellschaft''), która przedstawiła projekt przebudowy kolejek cukrowniczych na koleje użytku publicznego, połączenia poszczególnych odcinków w jedną sieć jak również budowy szeregu nowych połączeń. Powstać miały min. odcinki [[Lisewo Wąsk.|Lisewo]] - [[Lichnowy]], [[Nowa Cerkiew]] - [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Rybina]], [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Lipinka Gdańska|Lipinka]] - [[Malbork Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Kraśniewo]] oraz [[Malbork Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] - [[Jasna]] - Dzierzgoń. | ||
Linia 55: | Linia 55: | ||
11.11.1898 roku spółka NLK (''Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz'') uzyskała koncesję na eksploatację odcinka Lisewo - Miłoradz i po kilku dniach rozpoczęto przewozy. W tym samym roku udzielono koncesji na trasę Lipinka - Nowy Staw - Lichnowy - Nowa Cerkiew I. | 11.11.1898 roku spółka NLK (''Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz'') uzyskała koncesję na eksploatację odcinka Lisewo - Miłoradz i po kilku dniach rozpoczęto przewozy. W tym samym roku udzielono koncesji na trasę Lipinka - Nowy Staw - Lichnowy - Nowa Cerkiew I. | ||
Ważną kwestią stało się połączenie obu fragmentów sieci, co nastąpiło 15.08.1899 r. gdy oddano do użytku odcinek Lisewo - Lichnowy. | Ważną kwestią stało się połączenie obu fragmentów sieci, co nastąpiło 15.08.1899 r. gdy oddano do użytku odcinek Lisewo - Lichnowy. | ||
− | W Lisewie i Nowym Stawie powstały parowozownie, warsztaty i budynki stacyjne. | + | 8.11.1900 roku otwarto odcinek Nowa Cerkiew - Ostaszewo zaś w 1905 roku odgałęzienie Pogorzała - Pogorzała Wieś. Od 1907 roku rozpoczęto rozbudowę systemu bocznic. |
+ | Rozwojowi sieci towarzyszyła rozbudowa infrastruktury. W Lisewie i Nowym Stawie powstały nowe parowozownie, warsztaty i budynki stacyjne. Niewielka parowozownia powstała również w Ostaszewie. | ||
− | W początkowym okresie spółka posiadała 8 parowozów, 5 wagonów osobowych, 3 wagony pocztowo-bagażowe i 244 towarowe. | + | W początkowym okresie spółka posiadała 8 parowozów, 5 wagonów osobowych, 3 wagony pocztowo-bagażowe i 244 towarowe. |
=== Rozwój połączeń i scalenie sieci === | === Rozwój połączeń i scalenie sieci === |
Wersja z 18:04, 17 paź 2011
Żuławska Kolej Dojazdowa | |
Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz / Westpreußische Kleinbahn AG (1898 / 1899 - 1945) Gdańskie Koleje Dojazdowe | |
Rok budowy | 1898* |
Zleceniodawca budowy | Allgemeine Deutsche Kleinbahn-Gesellschaft
|
Rozstaw szyn | 750 mm
|
Istniejące linie | Czynne: Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo Stegna Gd. - Nowy Dwór Gdański Wąsk. Nieczynne: |
Długość czynnego odcinka | 30 km |
Długość całkowita istniejących szlaków | ok. 49 km |
Długość zlikwidowanych linii | ok. 200 km |
Stacje styczne z koleją normalnotorową | Lisewo Wąsk. (1898 - 1996), Nowy Staw Wąsk. (1898 - 1996), Malbork Wąsk. (1900 - 1958), Nowy Dwór Gdański Wąsk. (od 1901), Piaski Gdańskie (1905 - 1974) |
Inne ważniejsze stacje | Ostaszewo Żuławskie, Lichnowy, Lipinka Gdańska, Malbork Kałdowo Wąsk., Stegna Gdańska, Sztutowo, Lewy Brzeg Wisły, Koszwały, Przejazdowo, Gdańsk Wąsk. |
* Pierwsze odcinki powstały poprzez przebudowę kolejek Cukrowni Nowy Staw oraz Lisewo | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
NLK oraz WKAG | 1898-1913 |
WKAG | 1913-1945 |
PKP | 1945 - 1996 |
PTMKŻ | od 2003
|
' |
Kolej wąskotorowa na Żuławach Wiślanych prowadząca przewozy turystyczne w sezonie letnim, zarządzana przez Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych. Stanowi pozostałość rozbudowanej niegdyś sieci Gdańskich Kolei Dojazdowych. Obecnie ruch odbywa się w miesiącach wakacyjnych na odcinku nadmorskim (Prawy Brzeg Wisły - Stegna Gdańska - Sztutowo) oraz na linii łączącej Stegnę Gdańską z Nowym Dworem Gdańskim. Pociągi prowadzone są lokomotywami spalinowymi Lxd2, spalinowymi wagonami motorowymi MBxd2 a w soboty i niedziele również parowozem Px48.
Historia
Koleje cukrowni Nowy Staw i Lisewo
Rozwój kolejek wąskotorowych na Żuławach Wiślanych zapoczątkowany został przez cukrownię w Nowym Stawie (Neuteich), która już w 1886 roku posiadała 4,5 km linii o szerokości toru 750 mm i trakcji konnej. Na początku lat '90 XIX wieku postanowiono zbudować kolejne odcinki oraz wprowadzić trakcje parową. Przed kampanią cukrowniczą 1893 roku cukrownia zamówiła dwa parowozy w zakładach Henschel i wybudowała nowe linie do Parszewa (Parschau), wsi Kącik (Neuteicher Hinterfeld) oraz Nowej Cerkwi (Neukirch I). W 1894 roku powstał odciek do Lipinki (Lindenau). Zakupiono również trzeci parowóz.
Cukrownia w Lisewie (Lissau) wykorzystywała kolej wąskotorową do połączenia zakładu z bocznicą normalnotorową. Również tutaj zdecydowano się na szerokość toru 750 mm i początkowo zastosowano trakcję konną. Znaczne inwestycje poczyniono w 1894 roku: W zakładach Hagans zamówiono 3 parowozy i wybudowano linię do Miłoradza (Mielenz) z odgałęzieniem do wsi Mątowy Wielkie (Groß Montau) o łącznej długości 29,7 km.
W tym samym okresie na drugim brzegu Wisły swoją kolejkę wybudowała cukrownia w Cedrach Wielkich (Groß Zünder). Główna linia połączyła zakład z dworcem kolei państwowych w Pszczółkach. Zastosowano nietypowy rozstaw szyn - 780 mm.
Pierwsze linie użytku publicznego w rejonie Nowego Stawu i Lisewa
W połowie lat '90 XIX w. obszarem Żuław zainteresowała się berlińska spółka ADKG (Allgemeine Deutsche Kleinbahn-Gesellschaft), która przedstawiła projekt przebudowy kolejek cukrowniczych na koleje użytku publicznego, połączenia poszczególnych odcinków w jedną sieć jak również budowy szeregu nowych połączeń. Powstać miały min. odcinki Lisewo - Lichnowy, Nowa Cerkiew - Ostaszewo - Nowy Dwór Gdański - Rybina, Nowy Dwór Gdański - Lipinka - Kałdowo - Kraśniewo oraz Kałdowo - Malbork - Stare Pole - Jasna - Dzierzgoń. Pod koniec 1897 roku ADKG przejęło koleje cukrowni w Nowym Stawie i Lisewie. W ramach przebudowy wymieniono szyny o masie 10 kg/mb na nieco cięższe (13,4 / 13,98 kg/mb) oraz podkłady na impregnowane. 11.11.1898 roku spółka NLK (Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz) uzyskała koncesję na eksploatację odcinka Lisewo - Miłoradz i po kilku dniach rozpoczęto przewozy. W tym samym roku udzielono koncesji na trasę Lipinka - Nowy Staw - Lichnowy - Nowa Cerkiew I. Ważną kwestią stało się połączenie obu fragmentów sieci, co nastąpiło 15.08.1899 r. gdy oddano do użytku odcinek Lisewo - Lichnowy. 8.11.1900 roku otwarto odcinek Nowa Cerkiew - Ostaszewo zaś w 1905 roku odgałęzienie Pogorzała - Pogorzała Wieś. Od 1907 roku rozpoczęto rozbudowę systemu bocznic. Rozwojowi sieci towarzyszyła rozbudowa infrastruktury. W Lisewie i Nowym Stawie powstały nowe parowozownie, warsztaty i budynki stacyjne. Niewielka parowozownia powstała również w Ostaszewie.
W początkowym okresie spółka posiadała 8 parowozów, 5 wagonów osobowych, 3 wagony pocztowo-bagażowe i 244 towarowe.
Rozwój połączeń i scalenie sieci
Źródła
- Witkowski Roman, Koleje Wąskotorowe na Żuławach, Wyd. 1, Poznań, Kolpress, 2009, ISBN 978-83-920784-3-2
- http://ptmkz.pl/pocia/infor.htm