Ls60: Różnice pomiędzy wersjami
m |
|||
Linia 3: | Linia 3: | ||
|przewoźnik = [[przemysł]] - obsługa małych bocznic | |przewoźnik = [[przemysł]] - obsługa małych bocznic | ||
|oznaczenie_przewoźnika = Ls60 | |oznaczenie_przewoźnika = Ls60 | ||
− | |grafika = [[Plik: | + | |grafika = [[Plik:DSC02194am.JPG|290px]] |
− | |opis_zdjęcia = Lokomotywa | + | |opis_zdjęcia = Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem [[Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce|Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce]]. |
|producent = Zastal, Fablok | |producent = Zastal, Fablok | ||
|lata_budowy = 1961 - 1971 | |lata_budowy = 1961 - 1971 | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
<gallery widths=200 heights=180 perrow=2 caption=""> | <gallery widths=200 heights=180 perrow=2 caption=""> | ||
Plik:DSC02141am.JPG|Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem [[Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce|Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce]]. | Plik:DSC02141am.JPG|Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem [[Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce|Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce]]. | ||
− | Plik: | + | Plik:DSC08265am.JPG|Lokomotywa [[Ls60/5992|Ls60-036]] na stacji [[Rogów Towarowy Wąskotorowy]]. |
</gallery> | </gallery> | ||
{{clear}} | {{clear}} |
Wersja z 23:05, 7 mar 2012
Ls60 | |
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. | |
Przewoźnik | przemysł - obsługa małych bocznic |
Oznaczenie przewoźnika | Ls60 |
Producent | Zastal, Fablok |
Lata budowy | 1961 - 1971 |
Układ osi | B |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 16 t |
Nacisk osi na szyny | 8 t |
Rozstaw osi skrajnych | 2500 mm |
Długość ze zderzakami | 5930 mm
|
Prędkość konstrukcyjna | 12 km/h* |
Maksymalna siła pociągowa | 4,5 kN |
Typ silnika spalinowego | Andoria S-324 |
Moc znamionowa | 46 kW (60 KM) |
Zapas paliwa | 120 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
System hamulca | ręczny zaciągowy |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | brak |
* - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h |
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych.[1]. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.
Konstrukcja
Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcioletnią produkcję.
Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150).
Eksploatacja
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
Lokomotywa Ls60-036 na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy.
Przypisy
- ↑ informacja pochodząca z czeskiej wikipedii, będąca prawdopodobnie pomyłką z Wls40