Ls60: Różnice pomiędzy wersjami
Skubihenio (dyskusja | edycje) (rozbudowa) |
|||
Linia 10: | Linia 10: | ||
|masa_służbowa = 16 t | |masa_służbowa = 16 t | ||
|długość_ze_zderzakami = 5930 mm | |długość_ze_zderzakami = 5930 mm | ||
− | |szerokość = | + | |szerokość = 2970 mm |
− | |wysokość = | + | |wysokość = 3080 mm |
|rozstaw_osi_skrajnych = 2500 mm | |rozstaw_osi_skrajnych = 2500 mm | ||
|średnica_kół = | |średnica_kół = | ||
|rozstaw_szyn = 1435 mm | |rozstaw_szyn = 1435 mm | ||
|zapas_paliwa = 120 l | |zapas_paliwa = 120 l | ||
− | |typ_silnika = Andoria S- | + | |typ_silnika = Andoria S-324HL |
|moc_znamionowa = 46 kW (60 KM) | |moc_znamionowa = 46 kW (60 KM) | ||
|siła_pociągowa = 4,5 kN | |siła_pociągowa = 4,5 kN | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
}} | }} | ||
− | '''Ls60''' jest manewrową lokomotywą spalinową, | + | '''Ls60''' jest manewrową lokomotywą spalinową, używaną głównie do obsługi małych bocznic kolejowych. |
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
− | |||
− | |||
− | + | W 1961 roku w chrzanowskim [[Fablok|Fabloku]] rozpoczęto produkcję lokomotywy Ls60, która była rozwinięciem produkowanej w tej fabryce serii [[Ls40]] (SM02). Uwzględniono przy tym wszelkie uwagi dotyczące eksploatacji lokomotyw [[Ls40]]. Aby poprawić warunki pracy, zwłaszcza zimą, w nowych lokomotywach zamontowano całkowicie zamkniętą kabinę maszynisty pochodzącą z lokomotywy [[Ls150]] (SM03). Montowano też mocniejsze silniki S-324HL, gdyż dotychczas stosowane w [[Ls40]] jednostki napędowe (S-64) często okazywały się zbyt słabe. Z pierwowzoru zachowało się jedynie podwozie. | |
+ | W [[Fablok|Fabloku]] wyprodukowano 197 sztuk tejże lokomotywy, po czym w 1965 roku produkcję przeniesiono do zakładów [[Zastal]] w Zielonej Górze, gdzie do 1971 roku wyprodukowano 365 maszyn serii Ls60. | ||
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
− | Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce. | + | Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Jedynie nieliczne egzemplarze znalazły się w jednostkach zaplecza technicznego [[PKP]]. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce. |
− | + | Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku. | |
<gallery widths=200 heights=180 perrow=2 caption=""> | <gallery widths=200 heights=180 perrow=2 caption=""> | ||
Linia 48: | Linia 47: | ||
{{clear}} | {{clear}} | ||
− | + | == Linki zewnętrzne == | |
+ | * [http://www.psmk.org.pl/index.php?lok=ls60 Spalinowe lokomotywy manewrowe Ls60.] | ||
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | [[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] |
Wersja z 23:38, 11 mar 2012
Ls60 | |
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. | |
Przewoźnik | przemysł - obsługa małych bocznic |
Oznaczenie przewoźnika | Ls60 |
Producent | Zastal, Fablok |
Lata budowy | 1961 - 1971 |
Układ osi | B |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 16 t |
Nacisk osi na szyny | 8 t |
Rozstaw osi skrajnych | 2500 mm |
Długość ze zderzakami | 5930 mm |
Szerokość | 2970 mm |
Wysokość | 3080 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 12 km/h* |
Maksymalna siła pociągowa | 4,5 kN |
Typ silnika spalinowego | Andoria S-324HL |
Moc znamionowa | 46 kW (60 KM) |
Zapas paliwa | 120 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
System hamulca | ręczny zaciągowy |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | brak |
* - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h |
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używaną głównie do obsługi małych bocznic kolejowych.
Konstrukcja
W 1961 roku w chrzanowskim Fabloku rozpoczęto produkcję lokomotywy Ls60, która była rozwinięciem produkowanej w tej fabryce serii Ls40 (SM02). Uwzględniono przy tym wszelkie uwagi dotyczące eksploatacji lokomotyw Ls40. Aby poprawić warunki pracy, zwłaszcza zimą, w nowych lokomotywach zamontowano całkowicie zamkniętą kabinę maszynisty pochodzącą z lokomotywy Ls150 (SM03). Montowano też mocniejsze silniki S-324HL, gdyż dotychczas stosowane w Ls40 jednostki napędowe (S-64) często okazywały się zbyt słabe. Z pierwowzoru zachowało się jedynie podwozie. W Fabloku wyprodukowano 197 sztuk tejże lokomotywy, po czym w 1965 roku produkcję przeniesiono do zakładów Zastal w Zielonej Górze, gdzie do 1971 roku wyprodukowano 365 maszyn serii Ls60.
Eksploatacja
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Jedynie nieliczne egzemplarze znalazły się w jednostkach zaplecza technicznego PKP. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.
Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
Lokomotywa Ls60-036 na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy.