Ls60: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(rozbudowa)
Linia 10: Linia 10:
 
  |masa_służbowa          = 16 t
 
  |masa_służbowa          = 16 t
 
  |długość_ze_zderzakami  = 5930 mm
 
  |długość_ze_zderzakami  = 5930 mm
  |szerokość              =  
+
  |szerokość              = 2970 mm
  |wysokość              =  
+
  |wysokość              = 3080 mm
 
  |rozstaw_osi_skrajnych  = 2500 mm
 
  |rozstaw_osi_skrajnych  = 2500 mm
 
  |średnica_kół          =  
 
  |średnica_kół          =  
 
  |rozstaw_szyn          = 1435 mm
 
  |rozstaw_szyn          = 1435 mm
 
  |zapas_paliwa          = 120 l
 
  |zapas_paliwa          = 120 l
  |typ_silnika            = Andoria S-324
+
  |typ_silnika            = Andoria S-324HL
 
  |moc_znamionowa        = 46 kW (60 KM)
 
  |moc_znamionowa        = 46 kW (60 KM)
 
  |siła_pociągowa        = 4,5 kN
 
  |siła_pociągowa        = 4,5 kN
Linia 28: Linia 28:
 
}}
 
}}
  
'''Ls60''' jest manewrową lokomotywą spalinową, używana głównie do obsługi małych bocznic. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.
+
'''Ls60''' jest manewrową lokomotywą spalinową, używaną głównie do obsługi małych bocznic kolejowych.  
  
 
== Konstrukcja  ==
 
== Konstrukcja  ==
{{Rozbuduj}}
 
Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcioletnią produkcję.
 
  
Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150).
+
W 1961 roku w chrzanowskim [[Fablok|Fabloku]] rozpoczęto produkcję lokomotywy Ls60, która była rozwinięciem produkowanej w tej fabryce serii [[Ls40]] (SM02). Uwzględniono przy tym wszelkie uwagi dotyczące eksploatacji lokomotyw [[Ls40]]. Aby poprawić warunki pracy, zwłaszcza zimą, w nowych lokomotywach zamontowano całkowicie zamkniętą kabinę maszynisty pochodzącą z lokomotywy [[Ls150]] (SM03). Montowano też mocniejsze silniki S-324HL, gdyż dotychczas stosowane w [[Ls40]] jednostki napędowe (S-64) często okazywały się zbyt słabe. Z pierwowzoru zachowało się jedynie podwozie.
 +
W [[Fablok|Fabloku]] wyprodukowano 197 sztuk tejże lokomotywy, po czym w 1965 roku produkcję przeniesiono do zakładów [[Zastal]] w Zielonej Górze, gdzie do 1971 roku wyprodukowano 365 maszyn serii Ls60.
  
 
== Eksploatacja  ==
 
== Eksploatacja  ==
  
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.
+
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Jedynie nieliczne egzemplarze znalazły się w jednostkach zaplecza technicznego [[PKP]]. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.
  
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.  
+
Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.  
  
 
<gallery widths=200 heights=180 perrow=2 caption="">
 
<gallery widths=200 heights=180 perrow=2 caption="">
Linia 48: Linia 47:
 
{{clear}}
 
{{clear}}
  
{{Przypisy}}
+
== Linki zewnętrzne ==
 +
* [http://www.psmk.org.pl/index.php?lok=ls60 Spalinowe lokomotywy manewrowe Ls60.]
  
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]

Wersja z 23:38, 11 mar 2012

Ls60
DSC02194am.JPG
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
Przewoźnik przemysł - obsługa małych bocznic
Oznaczenie przewoźnika Ls60
Producent Zastal, Fablok
Lata budowy 1961 - 1971
Układ osi B
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 16 t
Nacisk osi na szyny 8 t
Rozstaw osi skrajnych 2500 mm
Długość ze zderzakami 5930 mm
Szerokość 2970 mm
Wysokość 3080 mm
Prędkość konstrukcyjna 12 km/h*
Maksymalna siła pociągowa 4,5 kN
Typ silnika spalinowego Andoria S-324HL
Moc znamionowa 46 kW (60 KM)
Zapas paliwa 120 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca ręczny zaciągowy
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak
* - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h


Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używaną głównie do obsługi małych bocznic kolejowych.

Konstrukcja

W 1961 roku w chrzanowskim Fabloku rozpoczęto produkcję lokomotywy Ls60, która była rozwinięciem produkowanej w tej fabryce serii Ls40 (SM02). Uwzględniono przy tym wszelkie uwagi dotyczące eksploatacji lokomotyw Ls40. Aby poprawić warunki pracy, zwłaszcza zimą, w nowych lokomotywach zamontowano całkowicie zamkniętą kabinę maszynisty pochodzącą z lokomotywy Ls150 (SM03). Montowano też mocniejsze silniki S-324HL, gdyż dotychczas stosowane w Ls40 jednostki napędowe (S-64) często okazywały się zbyt słabe. Z pierwowzoru zachowało się jedynie podwozie. W Fabloku wyprodukowano 197 sztuk tejże lokomotywy, po czym w 1965 roku produkcję przeniesiono do zakładów Zastal w Zielonej Górze, gdzie do 1971 roku wyprodukowano 365 maszyn serii Ls60.

Eksploatacja

Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Jedynie nieliczne egzemplarze znalazły się w jednostkach zaplecza technicznego PKP. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.

Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.



Linki zewnętrzne