Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
| Linia 103: | Linia 103: | ||
|} | |} | ||
<noinclude> | <noinclude> | ||
| − | [[Kategoria: | + | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] |
</noinclude> | </noinclude> | ||
| + | |||
| + | '''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | Historia | ||
| + | |||
| + | Linia została otwarta 25 marca 1899r. przez przedsiębiorstwo [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]], początkowo na odcinku Gliwice-Rudy następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic i w końcu 17 maja 1903 linia dotarła do stacji Ratibor Plania. Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku. | ||
Wersja z 13:34, 20 sie 2013
| Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | |
| Górnośląskie Tramwaje Parowe, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | |
| Rok budowy | 1899
|
| Rozstaw szyn | 785mm
|
| Istniejące linie | Markowice Raciborskie - Gliwice Wąskotorowe |
| Długość czynnego odcinka | 6km |
| Długość całkowita istniejących szlaków | ~8km |
| Długość zlikwidowanych odcinków | ~41km |
| Stacje styczne z koleją normalnotorową | Racibórz Markowice |
| Inne ważniejsze stacje | Gliwice Trynek |
| ' | |
| Operatorzy | |
| Nazwa Operatora | Okres działalności |
| Górnośląskie Tramwaje Parowe | 1900-1945 |
| Polskie Koleje Państwowe | 1945-1992 |
| Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik | 1994-2008 |
| Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej | 2008-obecnie
|
| ' | |
Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej.
Historia
Linia została otwarta 25 marca 1899r. przez przedsiębiorstwo Górnośląskie Tramwaje Parowe, początkowo na odcinku Gliwice-Rudy następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic i w końcu 17 maja 1903 linia dotarła do stacji Ratibor Plania. Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku.