Archiwum:Plan schematyczny sieci GKW (1946): Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
m (added Category:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe using HotCat) |
m (removed Category:Materiały w opracowaniu using HotCat) |
||
Linia 24: | Linia 24: | ||
[[Plik:Schemat-linii-gkw-1946.jpg|1000px|center]] | [[Plik:Schemat-linii-gkw-1946.jpg|1000px|center]] | ||
− | |||
[[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]] | [[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]] |
Wersja z 02:13, 28 lut 2022
Plan schematyczny sieci GKW (1946) | |
---|---|
Tytuł teczki | Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom |
Data początkowa | 1946 |
Data końcowa | 1947 |
Sygnatura teczki | AT-00098 |
Słowa kluczowe | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, schemat sieci |
Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom z roku 1946.
Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony. Można przypuszczać, że były to rejony obsługi trakcyjnej (tzn. przyporządkowanie obsługi poszczególnych linii danym lokomotywowniom). Na planie widać też kilka ciekawostek:
- Słowo szemat widoczne na rysunku oraz w tytule niniejszej strony nie jest błędem. Jest to bardzo stara forma słowa dziś występującego w formie schemat.
- Nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950.
- W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946
- Jedną z lokomotywowni widocznych na schemacie jest lokomotywownia Nowy Bytom (Nowy Bytom to dziś część Rudy Śląskiej). Jednostka ta zlikwidowana relatywnie wcześnie.
- Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958
- Próżno na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego Ludwik zwanej do roku 1945 Ludwigsglück, czyli właśnie Szczęście Ludwika
Autor rysunku: Sosna (imię nieznane)
Skan został pobrany ze strony bytom.eu kilka lat temu i nie jest już tam dostępny.
Opracowanie opisu: Paweł Niemczuk, Mariusz Senderowski