Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 65: | Linia 65: | ||
1999.12 – Pod naciskiem opinii publicznej Tadeusz Popiel rezygnuje z prezesury Towarzystwa ustępując miejsca Januszowi Gieruckiemu, etnografowi i muzealnikowi. Katowickie Stowarzyszenie Milośników Kolei przejmuje w opiekę stację Rudy wraz z całą infrastrukturą. Rodzi się koncepcja stopniowego odbudowywania rozkradzionego i zniszczonego szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice. Wykonywane były remonty lokomotyw oraz naprawy szlaku oraz jego odkrzaczanie | 1999.12 – Pod naciskiem opinii publicznej Tadeusz Popiel rezygnuje z prezesury Towarzystwa ustępując miejsca Januszowi Gieruckiemu, etnografowi i muzealnikowi. Katowickie Stowarzyszenie Milośników Kolei przejmuje w opiekę stację Rudy wraz z całą infrastrukturą. Rodzi się koncepcja stopniowego odbudowywania rozkradzionego i zniszczonego szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice. Wykonywane były remonty lokomotyw oraz naprawy szlaku oraz jego odkrzaczanie | ||
− | |||
− | |||
=== Przejęcie Stacji Przez UM Kuźnia Raciborska === | === Przejęcie Stacji Przez UM Kuźnia Raciborska === |
Wersja z 14:28, 24 paź 2022
Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | |
Poprzednie nazwy: Rauden 1898-1945, Rudy 1945-nadal | |
Rok budowy | 1898 |
Cel budowy | Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem
|
Data wpisu do rejestru zabytków | 1993 |
Rozstaw szyn | 785 mm
|
Istniejące linie | Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie |
Długość czynnego odcinka | 7 km |
Długość całkowita istniejących szlaków | ~12 km |
Długość zlikwidowanych linii | ~37 km |
Stacje styczne z koleją normalnotorową | Racibórz Markowice |
Inne ważniejsze stacje | Gliwice Trynek |
' | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
Górnośląskie Tramwaje Parowe | 1900 - 1945 |
PKP | 1945 – 1992 |
Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik | 1994 - 2009 |
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej | 2009 - obecnie
|
' |
Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie.
Historia
Geneza powstania i budowa
Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono Górnośląskie Tramwaje Parowe, które później zostały pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei. Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. We fragmencie zezwolenia z dnia 25 kwietnia 1900 roku udzielonemu przez Prezydenta Rządowego Opola czytamy:
"Udziela się zezwolenia przy poniższych warunkach na budowę i eksploatację kolejki o charakterze linii bocznej o szerokości 0,785 m z Gliwic przez Rudy do Raciborza dla przewozu osób i towarów za pomocą trakcji parowej dla firmy Oberschleise Dampfstraßenbahn G.m.b.H. Berlin, którą zarejestrowano 21 marca 1894 roku w rejestrze handlowym Królewskiego Sądu Okręgowego I w Berlinie na podstawie ustawy o kolejkach i prywatnych połączeniach kolejowych z 28 lipca 1892 roku, w porozumieniu z Królewską Dyrekcją Kolejową w Katowicach oraz z zachowaniem praw osób trzecich.
§1Zezwolenia udziela się na okres 99 lat."
Z końcem 1900 roku Górnośląskie Tramwaje Parowe otrzymały prawo wywłaszczania gruntów pod budowę kolei od Rud w stronę Raciborza. Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic, po drodze budując stacje Szymocice, Nędza oraz Babice. W końcu 17 maja 1903 linia dotarła do ostatniej na linii stacji Ratibor Plania (Racibórz Płonia).
Okres Międzywojenny
Zakupiono 2 wersje parowozów na linie Gliwice Trynek-Racibórz Płonia:
-w 1919 roku zakupiono parowóz firmy Borsig Tx6 (układ osi D)
-w 1925 roku zakupiono 2 sztuki parowozów T40 firmy AEG, najsilniejsze parowozy w historii GKW
Po 1945 - w strukturach GKW (za czasów PKP)
Po wojnie cała linia znalazła się w granicach Polski. W 1945 roku po wkroczeniu oddziałów radzieckich rozebrano odcinek torów od Lukasyny do stacji Paproć. Linia siłami kolejarzy i z pomocą żołnierzy WP została odbudowana i przywrócono jej przejezdność. Kursowanie pociągów odbywało się już tylko do stacji Racibórz Markowice, gdyż stacja Ratibor Plania (Racibórz Płonie) została zamknięta 25 maja 1939 roku z powodu powodzi, która przerwała pobliskie wały. Nie została już ponownie uruchomiona, gdyż w 1940 roku do toru łączącego Płonię z Lukasyną dotarła budowa kanału Ulga i nie zdecydowano się na budowę mostu kolejowego dla wąskotorówki, kładąc jednocześnie kres tej linii. W w 1960 roku wyeksploatowano ostatni wagon motorowy na sieci GKW, a 6 lat później zawieszono ruch pasażerski do Markowic. PKP chcąć unowocześnić wąskie tory w Polsce zaczęło sprowadzać lokomotywy Lxd2 firmy FAUR w Bukareszcie. Pierwszą lokomotywownią w Polsce, która otrzymała te lokomotywy była lok. Rudy (1967r.). W 1989 roku przeprowadzono ostatnią większą inwestycje na lini, a mianowicie wybudowano przystanek Gliwice Śródmieście. Zaledwie niecałe 2 lata później zawieszono ruch do tego przystanku (1991.11.04). Zawieszenie kursów pasażerskich na lini nastąpiło na przełomie 1991/92 roku a pociągów towarowych nastąpiło przez rozwiązanie umowy bocznicowej z kopalnią Gliwice 31 grudnia 1993 roku.
Pod władaniem stowarzyszeń
1993-1999 – okres "rządów" Tadeusza Popiela na stacji Rudy przekazanej w opiekę Towarzystwu Miłośników Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej. Niestety, Towarzystwo nie wykorzystało możliwości przywrócenia ruchu pasażerskiego na całkowicie przejezdnej (do 1995 roku) linii. Pan Popiel jako prezes Towarzystwa" zasłynął" z wrogości okazywanej miłośnikom kolei chcącym wejść na teren stacji oraz całkowitej ignorancji opinii środowiska polskich hobbystów kolejnictwa i konserwatora zabytków. Zrealizował swój pomysł z serii "Idee fixe": w 1998 wybudowano parowóz Pw53 kosztem zniszczenia 2 unikatowych parowozów: ostatniego czynnego Tw53, wypożyczonego Towarzystwu (pojazd jest własnością Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu) i Px48 darowanego Towarzystwu przez PKP. Drugi z parowozów (bez tendra wykorzystanego w parowozie Pw53), po dewastacji, zostaje nielegalnie sprzedany angielskiemu miłośnikowi.
1999.12 – Pod naciskiem opinii publicznej Tadeusz Popiel rezygnuje z prezesury Towarzystwa ustępując miejsca Januszowi Gieruckiemu, etnografowi i muzealnikowi. Katowickie Stowarzyszenie Milośników Kolei przejmuje w opiekę stację Rudy wraz z całą infrastrukturą. Rodzi się koncepcja stopniowego odbudowywania rozkradzionego i zniszczonego szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice. Wykonywane były remonty lokomotyw oraz naprawy szlaku oraz jego odkrzaczanie
Przejęcie Stacji Przez UM Kuźnia Raciborska
2009.01 - przejęcie obiektu przez gminę Kuźnia Raciborska. Nastały nowe, lepsze czasy po zawiłym zarządzaniu przez stowarzyszenia. Naczelnikiem stacji Rudy zostaje Pan Jarosław Łuszcz. Nowy naczelnik czyni dużo starań o pozyskanie taboru i sprowadzenie go na stację. Wykonano dużo remontów, przywrócono dużo lokomotyw do ruchu, między innymi perłę stacji czyli parowóz Las49-3343
Bocznice
Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela
L.p. | Nazwa bocznicy | Data otwarcia | Data zamknięcia |
---|---|---|---|
1 | Cegielnia "Wilcza" | 25 marca 1899 | 1926 |
2 | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | 2 czerwca 1905 | 1996 |
3 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" | 1905 | 31 grudnia 1993 |
4 | Młyn parowy, późniejsza garbarnia | 1923 | 1945 |
5 | stacja normalnotorowa Markowice | 1 lutego 1905 | 1945 |
6 | Tartak "Lukasine" | 1930 | |
7 | Tartak "Paproć" | 1945 | |
8 | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" | 7 listopada 1977 | 30 września 1981 |
9 | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. | 1 lutego 1905 | 1945 |
10 | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) | 25 maja 1939 | |
11 | Żwirownia "Arndt & Baron" | 1931 | |
12 | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków | 1931 | 1937 |
Niezrealizowane projekty
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
Tabor
Historyczny
W pierwszych latach do przewozów ludzi i towarów użytkowano tramwajowe lokomotywy parowe marki Hohenzoller, wycofane z dopiero co zelektryfikowanej miejskiej sieci tramwajowej, które ze względu na swój "miejski" rodowód nie sprawdziły się do ciągnięcia cięższych składów na dłuższych trasach. Już po 5 latach zaczęto więc wprowadzać do ruchu parowozy typowo "kolejowe" - początkowo marki Borsig (oznaczone serią Txb2) które służyły do lat 60-tych, później potężne Tw9. Po wojnie w ramach programu UNRRA dostarczono z USA maszyny serii Pxu które pracowały aż do zastąpienia ich spalinowozami rumuńskimi, kiedy to zostały w większości przekazane na Kujawskie Koleje Wąskotorowe. Podobnej klasy maszynami były polskie Px48 - trzy lokomotywy tej serii służyły na trasie Gliwice - Rudy w latach sześćdziesiątych jednak niewielka moc tych parowozów spowodowała, że przed końcem dekady zostały przeniesione na inne koleje wąskotorowe PKP.
Obecnie
Zestawienie taboru stacjonującego w Rudach:
Parowozy
Nr fabr. | Typ | Producent | Rok prod. | Nr. Kotła | Prześwit | Oznaczenie | Stan | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Las49-3343 | Las49 | Chrzanów | 1954 | 1655/53 | 785mm | Las49-3343 | Sprawny | |
3996 | Tw53/Pw53 | Chrzanów | 1955/1997/9 | 13969/54 | 785mm | Pw53-02 | Eksponat | Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. |
Tw9-8 | Tw9 | AEG | 1924 | 785mm | Tw9-8 | Eksponat | Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach. | |
Borsig Bn2t | Bn2t | Borsig | 1929 | 12050/29 | 785mm | 15 | Eksponat |
Spalinowe pojazdy trakcyjne
Nr fabr. | Typ | Rok prod. | Prześwit | Oznaczenie | Stan | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Lxd2-08 | Lxd2 | 1981 | 785mm | HP-Lxd2-08 | Sprawny | Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. |
Lxd2-354 | Lxd2 | 1967 | 785mm | Lxd2-354 | Odstawiony | |
Lxd2-373 | Lxd2 | 1981 | 785mm | Lxd2-373 | W trakcie remontu | |
Lyd1-150 | Wls150 | 1966 | 785mm | Lyd1-150 | Sprawna | |
Wls180-15 | Wls180 | 1971 | 785mm | Wls180-15 | W trakcie remontu | |
Wls180-36 | Wls180 | 1972 | 785mm | Wls180-36 | Sprawna | |
2Wls40-1189 | 2WLs40 | 1961 | 785mm | 10 | Eksponat | Pęknięty blok silnika |
2Wls50-1836 | 2WLs50 | 1970 | 785mm | 2WLs50-1836 | Sprawna | |
2Wls50-2088 | 2WLs50 | 1970 | 785mm | 2WLs50-2088 | Sprawna | |
Wls75-38 | Wls75 | 1967 | 785mm | Wls75-38 | Sprawna | Prowadzi pociągi robocze oraz wykonuje drobne manewry w stacji. |
Wls75-66 | Wls75 | 1971 | 785mm | Wls75-66 | Sprawna | |
Wlp50-031 | Wlp50 | 1994 | 785mm | Wlp50-031 | Odstawiona | Przekuta na 785mm. Kiedyś służyła na Kolei Parkowej w WPKiW. |
Wmd 101 | Wmc | nieznany | 785mm | Wmd 101 | Sprawny | |
Mbxd2-218 | A20D-P | 1986 | 785mm | MBxd2-218 | Sprawny | |
Wls40-372 | WLs40 | 1955 | 600mm | Wls40-372 | Eksponat | |
Wls40-377 | WLs40 | 1955 | 600mm | Wls40-377 | Eksponat |
Elektrowozy
Nr fabr. | Typ | Rok prod. | Prześwit | Oznaczenie | Stan | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Siemens | Siemens elektrowóz | 1896 | 785mm | 15 | W Remoncie |
Pojazdy Specjalne (w trakcie uzupełniania)
Nr fabr. | Typ | Rok prod. | Prześwit | Oznaczenie | Stan | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
802S-01 | 802S | 1985 | 750mm | 802S-01 | Eksponat | Pług Odśnieżny |
Urządzenie Rotacyjne | Lxd2 | 1967 | 785mm | Urządzenie Rotacyjne (Ex. Lxd2-357) | Eksponat | Przebudowana na rotacyjne urządzenie do oczyszczania toru w roku 1987 z lokomotywy Lxd2-357. |
Wagony pasażerskie
Typ | Zdjęcie | Rok prod. | Prześwit | Oznaczenie | Stan | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
A20D-P | 1988 | 785mm | Bxhpi 00-450024-236-7 | Odstawiony | Wagon doczepny FAUR Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994[1] | |
A20D-P | 1988 | 785mm | Bxhpi 00-450024-237-5 | Odstawiony | Wagon doczepny FAUR Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994[2] | |
A20D-P | 1988 | 785mm | Bxhpi 00-450024-238-3 | Sprawny | Wagon doczepny FAUR Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994[3] | |
BTxh | 785mm | BTxh 00-320034-313-9 | Sprawny | Wagon Letni Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
BTxhp | 785mm | BTxhp 00-320034-314-7 | Sprawny | Wagon Letni Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
BTxhp | 785mm | BTxhp 00-320034-315-4 | Sprawny | Wagon Letni Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
BTxhp | 785mm | BTxhp 00-320034-316-2 | Sprawny | Wagon Letni Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
BTxh | 785mm | BTxh 00-320034-317-0 | Sprawny | Wagon Letni Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
BTxh | 785mm | BTxh 00-320034-318-9 | Sprawny | Wagon Letni Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
BTxh | 785mm | BTxh 00-320034-319-6 | Sprawny | Wagon Letni Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
BTxhpi | 785mm | BTxhpi | Sprawny | Wagon Kryty "Kibel" Wagon w 2022 roku przeszedł naprawę główną i został przywrócony do ruchu. | ||
BTxhpi | 785mm | BTxhpi 00-220034-311-5 | Sprawny | Wagon Letni "Bytomka" | ||
BTxhpi | 785mm | BTxhpi 00-220034-310-7 | Sprawny | Wagon Letni "Bytomka" | ||
Kdxh | 785mm | Kdxh 00-151344-504-7 | Sprawny | Wagon Brankard Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP | ||
1Aw | 785mm | Bxhpi 00-380034-211-9 | Odstawiony | Wagon Kryty Fabryka Wagonów Świdnica |
Wagony Towarowe (w trakcie uzupełniania)
Typ | ilość | Prześwit | Typ wagonu | Uwagi |
---|---|---|---|---|
Wddxh | 9 | 785mm | Wagon Węglarka | Okazjonalnie można spotkać je w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii. |
Rgdxh | 1 | 785mm | Wagon cysterna | Okazjonalnie można spotkać go w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii. |
Bibliografia
- ↑ Krzysztof Soida: Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz. Łódź: Emi-Press, 1998, s. 79. ISBN 83-904079-2-2.
- ↑ Krzysztof Soida: Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz. Łódź: Emi-Press, 1998, s. 79. ISBN 83-904079-2-2.
- ↑ Krzysztof Soida: Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz. Łódź: Emi-Press, 1998, s. 79. ISBN 83-904079-2-2.