Szablon:Artykuł na medal: Różnice pomiędzy wersjami
m |
(aktualizacja) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<!-- MAKSYMALNA SZEROKOŚĆ GRAFIKI: 150px --> | <!-- MAKSYMALNA SZEROKOŚĆ GRAFIKI: 150px --> | ||
− | [[Plik: | + | [[Plik:Wenecja Museum (9).jpg|140px]] |
− | === [[ | + | === [[Brigadelokomotive]] === |
− | + | '''Brigadelokomotive''' (''Brigadelok'', ''HF'') – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[parowóz|lokomotywa parowa]] produkowana masowo w latach 1905-1919 na potrzeby niemieckich kolei wojskowych (''Heeresfeldbahnen - HFB''). Stanowiła podstawowy typ lokomotywy niemieckich kolei polowych podczas I wojny światowej. Po jej zakończeniu znaczna liczba egzemplarzy znalazła się poza granicami Niemiec, w tym na terenie Polski, gdzie znalazła zastosowanie na kolejach publicznych oraz przemysłowych (głównie cukrowniczych i leśnych). Ze względu na niewielką moc i przestarzałą konstrukcję lokomotywy tego typu wycofano ze służby na PKP przed 1970 rokiem, jednak na kolejach przemysłowych służyły one jeszcze w latach '80. Kilkanaście egzemplarzy zostało zachowanych w stanie nieczynnym na terenie kraju. | |
− | + | '''[[Brigadelokomotive|Czytaj całość i oceń]]''' | '''[[Enkol:Artykuł na medal/Archiwum|Archiwum]]''' | '''[[Enkol:Artykuł_na_medal/Propozycje|Zgłoś kandydaturę]]''' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | '''[[ | ||
</div> | </div> | ||
<noinclude><br /><br /> | <noinclude><br /><br /> |
Wersja z 18:41, 20 lip 2014
Brigadelokomotive
Brigadelokomotive (Brigadelok, HF) – wąskotorowa lokomotywa parowa produkowana masowo w latach 1905-1919 na potrzeby niemieckich kolei wojskowych (Heeresfeldbahnen - HFB). Stanowiła podstawowy typ lokomotywy niemieckich kolei polowych podczas I wojny światowej. Po jej zakończeniu znaczna liczba egzemplarzy znalazła się poza granicami Niemiec, w tym na terenie Polski, gdzie znalazła zastosowanie na kolejach publicznych oraz przemysłowych (głównie cukrowniczych i leśnych). Ze względu na niewielką moc i przestarzałą konstrukcję lokomotywy tego typu wycofano ze służby na PKP przed 1970 rokiem, jednak na kolejach przemysłowych służyły one jeszcze w latach '80. Kilkanaście egzemplarzy zostało zachowanych w stanie nieczynnym na terenie kraju. Czytaj całość i oceń | Archiwum | Zgłoś kandydaturę
Artykuły na medal |