WLs150
| Wls150 | |
| 290px | |
| Lokomotywy typu Wls150 w malowaniach przemysłowym i PKP | |
| Przewoźnik | PKP, Przemysł |
| Oznaczenie przewoźnika | na PKP Lyd1, w przemyśle Wls150 |
| Producent | Fablok |
| Lata budowy | 1960-1969 |
| Układ osi | C |
| Rozstaw szyn | 750mm, 785mm, 900mm |
| Masa służbowa | 18 t |
| Nacisk osi na szyny | 6 t |
| Rozstaw osi skrajnych | 2000 mm |
| Średnica kół | 850 mm |
| Długość ze zderzakami | 5720 mm |
| Szerokość | 2055 mm |
| Wysokość | 3050 mm |
| Prędkość konstrukcyjna | 30 km/h |
| Maksymalna siła pociągowa | 40,7 kN |
| Typ silnika spalinowego | 5DSR150 Wola |
| Moc znamionowa | 150 KM |
| Zapas paliwa | 250 l |
| Rodzaj przekładni | mechaniczna |
| System hamulca | Westinghouse* |
| System ogrzewania | Ogrzewanie kabiny od przewodu wydechowego silnika |
| * - w wersjach przemysłowych często nie było hamulca zespolonego | |
Wls150 – wąskotorowa lokomotywa spalinowa produkowana w zakładach Fablok w Chrzanowie. Ogółem w latach 1960-1969 wyprodukowano 144 lokomotywy tego typu, z czego 28 sztuk trafiło do PKP, gdzie zostały oznaczone serią Lyd1. Pozostała część została skierowana do służby na kolejach przemysłowych. Produkowano wersje na szerokość toru 750, 785 i 900 mm, natomiast planowana wersja na szerokość 600 mm nigdy nie powstała. Spalinowóz wyposażony został w silnik 5DSR150 o mocy 150 KM.
Obecnie lokomotywy Wls150 są eksploatowane na muzealnej Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała, Ełckiej Kolei Wąskotorowej i Pleszewskiej Kolei Lokalnej, oraz w Skansenie w Rudach i KWK Kazimierz-Juliusz w Sosnowcu.
Od 2008 roku jedna z lokomotyw Wls150 stacjonuje na Mławskiej Kolei Dojazdowej
Zobacz też
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą WLs150. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.