WLs150

Z Enkol
Wersja z dnia 14:48, 10 cze 2011 autorstwa Ptr (dyskusja | edycje) (+ rozstaw szyn)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Wls150
290px
Lokomotywy typu Wls150 w malowaniach przemysłowym i PKP
Przewoźnik PKP, Przemysł
Oznaczenie przewoźnika na PKP Lyd1, w przemyśle Wls150
Producent Fablok
Lata budowy 1960-1969
Układ osi C
Rozstaw szyn 750mm, 785mm, 900mm
Masa służbowa 18 t
Nacisk osi na szyny 6 t
Rozstaw osi skrajnych 2000 mm
Średnica kół 850 mm
Długość ze zderzakami 5720 mm
Szerokość 2055 mm
Wysokość 3050 mm
Prędkość konstrukcyjna 30 km/h
Maksymalna siła pociągowa 40,7 kN
Typ silnika spalinowego 5DSR150 Wola
Moc znamionowa 150 KM
Zapas paliwa 250 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca Westinghouse*
System ogrzewania Ogrzewanie kabiny od przewodu wydechowego silnika
* - w wersjach przemysłowych często nie było hamulca zespolonego


Wls150 wąskotorowa lokomotywa spalinowa produkowana w zakładach Fablok w Chrzanowie. Ogółem w latach 1960-1969 wyprodukowano 144 lokomotywy tego typu, z czego 28 sztuk trafiło do PKP, gdzie zostały oznaczone serią Lyd1. Pozostała część została skierowana do służby na kolejach przemysłowych. Produkowano wersje na szerokość toru 750, 785 i 900 mm, natomiast planowana wersja na szerokość 600 mm nigdy nie powstała. Spalinowóz wyposażony został w silnik 5DSR150 o mocy 150 KM. Obecnie lokomotywy Wls150 są eksploatowane na muzealnej Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała, Ełckiej Kolei Wąskotorowej i Pleszewskiej Kolei Lokalnej, oraz w Skansenie w Rudach i KWK Kazimierz-Juliusz w Sosnowcu. Od 2008 roku jedna z lokomotyw Wls150 stacjonuje na Mławskiej Kolei Dojazdowej

Zobacz też



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą WLs150. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.