Skansen kolejowy w Bielsku - Białej
Skansen kolejowy w Bielsku - Białej - istniejąca w latach 1994 - 2001 ekspozycja parowozów zlokalizowana przy peronie 1A stacji Bielsko - Biała Główna.
Historia
Skansen powstał w roku 1994 z okazji przypadającej wtedy stoczterdziestej rocznicy powstania lokomotywowni w Czechowicach. Oficjalnego otwarcia dokonano 25 listopada 1994. Pierwotnie ekspozycja miała mieć charakter czasowy, przetrwała jednak do roku 2001, kiedy to decyzją nr 24/2001 Naczelnego Dyrektora Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo z dnia 18 kwietnia 2001 rozpoczęto koncentrację taboru zabytkowego w kilku większych placówkach[1].
Opis
Ekspozycję zlokalizowao przy peronie 1A stacji Bielsko - Biała Główna. W momencie otwarcia składała się z 3 parowozów normalnotorowych oraz 2 wąskotorowych. W kwietniu 1998 została wzbogacona o normalnotorowy parowóz TKh. Każdy parowóz zaopatrzono w tabliczkę zawierającą informacje na jego temat. Na terenie skansenu ustawiono także semafor kształtowy[2].
Tabor
Wąskotorowy
- Las1892 (oznaczony jako Las 47) - parowóz na tor o rozstawie szyn 750 mm, bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1956, ex Kopalnia Rud Żelaza "Osiny" w Poraju, obecnie skansen w Chabówce[3]
- Tw53-2561 (oznaczony jako Tw53-2560) - parowóz na tor o rozstawie szyn 785 mm, bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1954, ex Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, obecnie skansen w Chabówce[4]
Normalnotorowy
- Pt47-13 - bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1948, po likwidacji ekspozycji przetransportowany do lokomotywowni w Krakowie - Płaszowie, obecnie pomnik w Skarżysku - Kamiennej[5]
- TKh0175 (oznaczony jako TKh-191[6]) - bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1957, ex ZGH Sabinów, przetransportowany do Bielska - Białej w kwietniu 1998, obecnie w skansenie w Chabówce[7]
- TKt3-16 - bud. F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing, 1935, ex KWK "Bielszowice", exex PKP, obecnie w skansenie w Chabówce[8]
- Ty51-9 - bud. HCP, 1954, obecnie wrak na terenie lokomotywowni w Krakowie - Płaszowie[9]
Przypisy
- ↑ Marek Moczulski. Kącik wąskotorowy. „Świat Kolei”, s. 6. EMI-PRESS. ISSN 1234-5962.
- ↑ Maciej Dembiniok: Koleje Śląska Cieszyńskiego. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Maciej Dembiniok: Koleje Śląska Cieszyńskiego. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].