Archiwum:Pismo i notatka w sprawie braku silników do napędów zwrotnicowych w czasie przebudowy stacji Ostrów Wlkp. (1973)
Pismo i notatka w sprawie braku silników do napędów zwrotnicowych w czasie przebudowy stacji Ostrów Wlkp. (1973) | |
---|---|
Tytuł teczki | Problem braku silników do napędów zwrotnicowych w czasie przebudowy stacji Ostrów Wielkopolski w 1973 roku |
Data początkowa | 1973 |
Data końcowa | 1973 |
Sygnatura teczki | AT-00062 |
Słowa kluczowe | Ostrów Wielkopolski, przebudowa, zwrotnica, napęd zwrotnicowy |
W latach 70 XX wieku trwała przebudowa urządzeń ZRK na stacji Ostrów Wielkopolski. Polegała ona na częściowej wymianie dotychczasowych urządzeń suwakowych na urządzenia przekaźnikowe. Biuro Projektów Kolejowych w Poznaniu przewidziało na czas tej przebudowy zastosowanie tymczasowego rozwiązania, polegającego na zabudowaniu napędów na prąd stały, przy czym nie uwzględniono tego w kosztorysie, co poskutkowało brakiem zamówienia takich napędów.
PKP Kolejowe Zakłady Zabezpieczenia Ruchu i Łączności w Poznaniu, które odpowiadały za przebudowę stacji Ostrów Wielkopolski przygotowały pismo do biura projektowego oraz Zarządu Zabezpieczenia Ruchu i Łączności w Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Poznaniu, w którym zaznaczają, że zamówienie brakujących 100 sztuk napędów w marcu 1973 roku będzie skutkować ich otrzymaniem dopiero w 1974 i to pod warunkiem, że Ministerstwo Komunikacji przydzieli taką liczbę. Jak można się domyślać, zdolności produkcyjne nie zaspokajały potrzeb związanych z trwającymi w kraju przebudowami urządzeń, a jak zaznaczono, napędy takie są pilnie potrzebne w ramach przebudowy stacji Ostrów Wielkopolski. KZZRiŁ w Poznaniu przedstawiły więc sposób na rozwiązanie tego problemu, polegający na wykorzystaniu silników ze zdemontowanych napędów. Zaznaczono niewielki koszt takiego rozwiązania oraz fakt, że od 2 lat bezproblemowo działa w ramach próby.
Ponad tydzień po oficjalnym poruszeniu problemu, na stacji Ostrów Wielkopolski zebrała się komisja złożona z przedstawicieli Biura Projektów Kolejowych oraz Kolejowych Zakładów Zabezpieczenia Ruchu i Łączności. Komisja ta zbadała zaproponowane rozwiązanie i stwierdziła, że jest poprawne technicznie i celowe ekonomicznie.
Opis oraz załączone skany z własnej kolekcji wykonał Mariusz Herchold.