Masa eksploatacyjna

Z Enkol
Wersja z dnia 06:06, 11 maj 2020 autorstwa Jacek Fink-Finowicki (dyskusja | edycje) (szkic z masy projektowej)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Masa eksploatacyjna - (również: masa operacyjna) masa pojazdu kolejowego odpowiadająca stanowi pojazdu (lub zespołu trakcyjnego) przy średnich warunkach eksploatacyjnych, odpowiednia do oceny zagadnień eksploatacyjnych.

Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji

Masa pojazdu o średnim oziomie materiałów eksploatacyjnych oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji, lecz bez obciążenia użytkowego (tj. masa własna + średni stan materiałów eksploatacyjnych + personel - połowa dopuszczalnego zużycia części podlegających zużyciu)

Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć:

Analizowany składnik masy Stan
Maszynista, drużyna pociągowa, załoga wagonu barowego / restauracyjnego 80 kg na osobę
Paliwa 2/3 pełnego zapełnienia
Piasek 2/3 pełnego zapełnienia
Jedzenie i napoje, w tym woda do picia i gotowania 1/2 zaprojektowanej pojemność
Czysta woda do układu toalet (wspólne lub niezależne zbiorniki) i zmywanie naczyń

Większa wartość: Maksymalna zaprojektowana pojemność czystej wody lub 1/2 zaprojektowej pojemność zbiornika na ścieki,

Zawartość zbiorników toaletowych
Płyn do spryskiwacza szyby przedniej 2/3 pełnego zapełnienia

Masa eksploatacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym

Masa eksploatacyjna w gotowości do eksploatacji wraz z doliczoną normalną ładownością eksploatacyjną.

Jest to typowa masa dla największej ładowności obserwowanej regularnie i jest określona przez rodzaj taboru i/lub poziom komfortu związany z typem świadczonej usługi.


UWAGA 1 Normalne obciążenie użytkowe jest określone w tabelach 3, 4 i 5, kolumny B. Jest ono uzależnione od rodzaju taboru i/lub poziomu komfortu związanego z rodzajem świadczonej usługi.

UWAGA 2 Stan ten można wykorzystać do określenia takich warunków dostępu do torów, jak: rozkład jazdy, zużycie energii, oznakowanie pojazdu, nominalny statyczny nacisk na oś itp. oraz obliczenia LCC.


Analizowany składnik dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne
Masa pasażera 80 kg (łącznie z bagażem) 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę)
Siedzenia pasażerskie Zajęte w 100%
Siedzenia odchylne‎ Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej
Powierzchnia do stania 0 kg/m² (0 pasażerów/m²) 280 kg/m² (4 pasażerów/m²)
Powierzchnia gastronomiczna 100 kg/m² (1,25 pasażera/m²) [a]
Przedział bagażowy 300 kg/m²
Powierzchnia bagażowa 0 kg/m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) 100 kg/m²

[a] - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu.

Dla pojazdów towarowych

Maksymalna ładowność określona dla pojazdu

Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę adowną pojazdu.