Ls60
| Ls60 | |
| Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. | |
| Przewoźnik | przemysł - obsługa małych bocznic |
| Oznaczenie przewoźnika | Ls60 |
| Producent | Zastal, Fablok |
| Lata budowy | 1961 - 1971 |
| Układ osi | B |
| Rozstaw szyn | 1435 mm |
| Masa służbowa | 16 t |
| Nacisk osi na szyny | 8 t |
| Rozstaw osi skrajnych | 2500 mm |
| Długość ze zderzakami | 5930 mm |
| Szerokość | 2970 mm |
| Wysokość | 3080 mm |
| Prędkość konstrukcyjna | 11,36 km/h* |
| Maksymalna siła pociągowa | 4,5 kN |
| Typ silnika spalinowego | Andoria S-324HL |
| Moc znamionowa | 46 kW (60 KM) |
| Zapas paliwa | 120 l |
| Rodzaj przekładni | mechaniczna |
| System hamulca | ręczny zaciągowy |
| Sterowanie wielokrotne | brak |
| System ogrzewania | brak |
| * - wg. wybranych źródeł 11,5 km/h | |
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używaną głównie do obsługi małych bocznic kolejowych.
Konstrukcja
W 1961 roku w chrzanowskim Fabloku rozpoczęto produkcję lokomotywy Ls60, która była rozwinięciem produkowanej w tej fabryce serii Ls40 (SM02). Uwzględniono przy tym wszelkie uwagi dotyczące eksploatacji lokomotyw Ls40. Aby poprawić warunki pracy, zwłaszcza zimą, w nowych lokomotywach zamontowano całkowicie zamkniętą kabinę maszynisty pochodzącą z lokomotywy Ls150 (SM03). Montowano też mocniejsze silniki S-324HL, gdyż dotychczas stosowane w Ls40 jednostki napędowe (S-64) często okazywały się zbyt słabe. Z pierwowzoru zachowało się podwozie oraz czterobiegowa przekładnia. W Fabloku wyprodukowano 197 sztuk tejże lokomotywy, po czym w 1965 roku produkcję przeniesiono do zakładów Zastal w Zielonej Górze, gdzie do 1971 roku wyprodukowano 365 maszyn serii Ls60.
Eksploatacja
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Jedynie nieliczne egzemplarze znalazły się w jednostkach zaplecza technicznego PKP. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.
Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.
Lokomotywa Ls60-6322 będąca eksponatem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.
Lokomotywa Ls60-036 na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy.