WLs40
WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50, 3WLs50, 4WLs50 | |
' | |
Przewoźnik | PKP, przemysł, Wojsko Polskie |
Oznaczenie przewoźnika | Ld1 |
Producent | Fablok*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych**, ZNTK Poznań |
Lata budowy | 1951*/**, 1952-1960***, 1961-1975**** |
Układ osi | B |
Rozstaw szyn | 550mm, 600mm, 750mm, 785mm, 900mm, 1040mm oraz niestandardowe prześwity od 470mm do 800mm |
Masa służbowa | 7 t |
Nacisk osi na szyny | 3,5 t |
Rozstaw osi skrajnych | 1000 mm |
Średnica kół | 550 mm |
Długość ze zderzakami | 4380 mm |
Szerokość | 1440 mm |
Wysokość | 2200 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 17 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 1900 kG |
Typ silnika spalinowego | S64L***, S324HL**** |
Moc znamionowa | 40 KM***, 50 KM**** |
Zapas paliwa | 136 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
System hamulca | ręczny, uruchamiany za pomocą korby lub dźwigni |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | brak |
* - projekt, ** - prototyp,*** - dot. WLs40, **** - dot. WLs50 |
Lokomotywy z rodziny WLs40, (oznaczenie na PKP Ld1) – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Podstawową, a zarazem wyjściową wersją lokomotywy była wersja WLs40 przeznaczona do pracy na torze o prześwicie 600 mm, wyposażona w silnik S64L. W latach 1956-57 zmodyfikowano wersję podstawową wprowadzając odmianę WLs50, różniącą się od pierwowzoru zastosowaniem silnika S324HL. Oprócz wersji na tor o prześwicie 600 mm oraz niestandardowe prześwity górnicze, produkowano następujące wersje:
- 2WLs40 - na tory 750mm, 785mm, 800mm i 900mm
- 2WLs50 - 2WLs40 z silnikiem S324HL o mocy 50KM,
- 3WLs50 - na tor 550 mm ( oraz prawdopodobnie na niestandardowe prześwity górnicze) ze wzmocnioną ostoją - dla górnictwa węgla kamiennego
- 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze
Co najmniej jeden egzemplarz w wersji na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 750mm dla kolei Zakładów Starachowickich ( data przekucia nieznana ). Jeden egzemplarz na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 1435mm dla obsługi placu materiałowego podczas budowy nowych osiedli w Tychach w latach 60.
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w Fabloku w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy Deutz)[1]. Napęd stanowił silnik wysokoprężny S64L o mocy 40 KM (mocy trwałej, moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany w Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria S.A. w Andrychowie. Napęd na koła był przenoszony za pomocą ślepego wału i wiązarów. Pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do ZNTK Poznań, gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze[1]. Od 1961 do 1975 produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50[1]. Począwszy od lat 80. lokomotywy tych serii zaczęto modernizować.
Eksploatacja
Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez PKP[1], gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i przekładnią mechaniczną. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.
Modernizacja
W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało trzy warianty modernizacji M1, M2 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.
Zestawienia wyprodukowanych lokomotyw
Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 750mm
Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 785mm
Typ / Numer fabryczny | Rok produkcji | Stan | Rozstaw | Typ silnika | Oznaczenie | Stacjonowanie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
WLs50M1/003 | 1990 | Odstawiona | 600 mm | Nieznany | b/d | Białośliwie Wąsk. | |
WLs50M1/004 | 1990 | Sprawna | 600 mm | SW266/L1 | 4 | Zakład Torfowy Karaska | |
WLs50M1/005 | 1990 | Odstawiona | 600 mm | SW266/L1 | 5 | KWK Mysłowice Wesoła | * Wg artykułu opublikowanego w "Świecie Kolei" nr 4/1998 (Biblioteka:A-02685) lokomotywa o tym samym numerze fabrycznym i roku budowy pracowała na terenie cegielni w Witaszycach |
WLs50M1/005 | 1990 | Nieznany | 600 mm | Nieznany | b/d | Cegielnia Witaszyce | * Wg artykułu opublikowanego w "Świecie Kolei" nr 4/1998 (Biblioteka:A-02685) lokomotywa o tym samym numerze fabrycznym i roku budowy pracowała na Kopalni Węgla Kamiennego Mysłowice Wesoła |
WLs50M1/006 | 1990 | Sprawna | 600 mm | SW266/L1 | 6 | ZT Karaska | |
WLs50M1/nieznany | nieznany | Odstawiona | 600 mm | Nieznany | nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Wieczorek" |
Typ / Numer fabryczny | Rok produkcji | Stan | Rozstaw | Typ silnika | Oznaczenie | Stacjonowanie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
WLs50M3/009 | 1990 | Złom | 630 mm | SW266 | 2 | Huta Jedność w Siemianowicach Śląskich | |
WLs50M3/033 | 1992 | Sprawna | 600 mm | Nieznany | 033 | Huta Miedzi Legnica | Informacja o stanie lokomotywy wg. stanu z roku 2013, w 2013r. została wystawiona na sprzedaż |
WLs50M3/044 | 1992 | Odstawiona | 600 mm | SW266 | WLs50-6 | b/d | Kolor pomarańczowy, stalowe osłony z przodu i tyłu |
WLs50M3/021 | b/d | Nieznany | b/d | Nieznany | b/d | Huta Miedzi "Legnica" | |
WLs50M3/024 | b/d | Odstawiona | b/d | B/d | b/d | Huta Miedzi "Legnica" |
Przypisy
Zobacz też
WLp50 - lokomotywa o podobnej mocy
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą WLs40. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.