Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | |
Górnośląskie Tramwaje Parowe, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | |
Rok budowy | 1899
|
Rozstaw szyn | 785mm
|
Istniejące linie | Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie |
Długość czynnego odcinka | 6km |
Długość całkowita istniejących szlaków | ~8km |
Długość zlikwidowanych odcinków | ~41km |
Stacje styczne z koleją normalnotorową | Racibórz Markowice |
Inne ważniejsze stacje | Gliwice Trynek |
' | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
Górnośląskie Tramwaje Parowe | 1900-1945 |
Polskie Koleje Państwowe | 1945-1992 |
Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik | 1994-2008 |
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej | 2008-obecnie
|
' |
Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej.
Historia
Linia została otwarta 25 marca 1899r. przez przedsiębiorstwo Górnośląskie Tramwaje Parowe, początkowo na odcinku Gliwice-Rudy następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic i w końcu 17 maja 1903 linia dotarła do stacji Ratibor Plania. Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku.